به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۲۸۳۱۹۳

آیا مکمل‌ های غذایی لاغر می‌کنند؟

آیا مکمل‌ های غذایی لاغر می‌کنند؟
گروه علمی:بسیاری از افراد برای کنترل وزن به مکمل‌ های غذایی روی می‌ آورند.بسیاری از راهبرد‌ های کاهش وزن به دلیل این‌ که منجر به شکست شده‌ اند، شهرت بدی یافتند حتی دارو‌های کاهش وزن و چاقی مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده (FDA) نیز باعث کاهش وزن به نسبت کمی می‌شوند.

بسیاری از افراد برای کاهش وزن به مکمل‌های غذایی و درمان‌های جایگزین روی می‌آورند که برای کاهش سریع و موثر وزن به بازار عرضه می‌شوند. این مکمل‌ها وعده‌های امیدوارکننده‌ای را مبنی بر راه‌حل موفقیت‌آمیز ارائه می‌دهند که به‌طور معمول در مورد لاغری یا حفظ وزن نتایج مشابه ندارند.

حدود ۳۴ درصد از بزرگسالان گزارش کردند که از مکمل‌های غذایی برای کمک به کاهش وزن استفاده می‌کنند. در حقیقت، از ۷۷۶ مکمل غذایی مشخص شده در پایگاه داده دارو‌های FDA، حدود ۴۰ درصد برای کاهش وزن در بازار عرضه می‌شوند. بسیاری از آن‌ها توسط افراد مشهور تاثیرگذار تایید می‌شوند و مورد اعتماد مصرف‌کنندگان هستند. متاسفانه، مصرف‌کنندگان نمی‌دانند که این مکمل‌های غذایی توسط FDA از نظر ایمنی و اثربخشی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و اکثر آن‌ها موثر نیستند.

در این بررسی اصولی، محققان ۲۰ هزار و ۵۰۴ مقاله را بررسی کردند، ۱۷۴۳ مقاله با متن کامل و ۳۱۵ متن کامل مقاله مروری را نیز بررسی کردند. آنان به‌طور خاص به‌دنبال مطالعات در مورد مکمل‌های غذایی و درمان‌های جایگزین برای کاهش وزن بودند تا شواهدی در مورد کارایی این محصولات بیابند.

مطالعات در مورد ۱۴ مکمل غذایی مختلف و روش‌های درمانی دیگر برای کاهش وزن در این بررسی شامل طب سوزنی، کیتوسان، کروم، اسید لینولئیک کونژوگه، افدرا یا کافئین، گارسینیا یا اسید هیدروکسی سیتریک، چای سبز و آدامس گوار بودند.

مطالعات زیادی در مورد ارزیابی مکمل‌های غذایی برای کاهش وزن وجود دارد، اما این بررسی نشان می‌دهد که هیچ مدرک قوی و با کیفیت بالا در مورد اثربخشی هیچ یک از محصولات موجود نیست.جان باتسیس، دانشیار دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا و یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: «بررسی گسترده ما از پیشینه تحقیقات نشان می‌دهد که با وجود طیف گسترده‌ای از مکمل‌ها و گزینه‌های رژیم غذایی که برای ارتقاء کاهش وزن در دسترس هستند و به بازار عرضه می‌شوند، آزمایش‌های بالینی رسمی، با کیفیت بالا، از نظر روش شناختی برای حمایت از شواهد بالینی وجود ندارد.»

این بررسی نشان داد که در بسیاری از مطالعات منتشر شده، اندازه نمونه کوچک و بررسی پیگیری کوتاه‌مدت است، قومیت یا سن گروه‌ها را در نظر نمی‌گیرند، دارای طرح تحقیق ضعیفی هستند و تحت تاثیر سوگیری تجاری قرار دارند که اغلب منجر به نتیجه‌گیری متناقض می‌شود.

بت کانلون، متخصص تغذیه و علوم پزشکی با تجربه تحقیقات بالینی و دانشگاهی در زمینه مدیریت وزن می‌گوید: «من از این نتیجه شگفت‌زده نمی‌شوم؛ تفکیک بین چگونگی تفسیر محققان از شواهد با کیفیت پایین و چگونگی تفسیر اشتباه عموم مردم بسیار مهم است، اما در مورد این بررسی اصولی جدید، با توجه به عظمت صنعت مکمل‌های کاهش وزن، از دیدن این تعداد مطالعات با کیفیت بالا تعجب کردم.»وی ادامه داد: من با نتیجه‌گیری آنان موافقم که در صورت توصیه کردن مکمل‌های کاهش وزن به بیماران، پزشکان باید محدودیت‌های تحقیق را در نظر بگیرند.»

روش بهتر برای کاهش وزن
کانلون توضیح می‌دهد، برای افرادی که در جستجوی کاهش وزن هستند، اولین درمان باید از طریق تغییر سبک زندگی مانند تغذیه و فعالیت بدنی باشد.وی اضافه می‌کند که یک روش بهتر از مکمل‌های کاهش وزن، یافتن و پیروی از اطلاعات مبتنی بر شواهد، آموزش خود در مورد کاهش وزن و جستجو برای کمک از متخصصان جهت پشتیبانی و پایداری بیشتر در ایجاد تغییر در سبک زندگی در صورت لزوم است.

کانلون اظهار کرد: پزشک در ایجاد گروه پشتیبانی از کاهش وزن که شامل متخصص تغذیه و متخصص بهداشت روان قابل استناد است، نقش مهمی دارد، اما یافتن متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بدون تعصب در مورد وزن که نگرشی منفی نسبت به سایز فرد است، امری حیاتی است. به دنبال متخصصانی آموزش دیده در زمینه تغذیه سرشتی باشید که به شما کمک کنند روی یک رابطه کلی سالم با غذا تمرکز کنید (تغذیه سرشتی، تغذیه برپایه این اصل که بدن هر فرد دارای خردی ذاتی و زیست‌شناختی است که از بهترین غذا‌ها یا الگو‌های مصرف صحیح آن‌ها آگاهی دارد).

آیا مکمل‌های کاهش وزن بی‌خطر هستند؟
باتسیس توضیح می‌دهد که صنعت مکمل ملزم به پیروی از روش‌های خوب تولید است و باید ایمنی ترکیبات جدید را قبل از بازاریابی ثابت کند، اما ممکن است این موارد برای اثبات ایمنی یا کارایی کافی نباشد.وی می‌گوید: «بر اساس بررسی ما، چند آزمایش با کیفیت بالا و مبتنی بر کارایی برای چنین ادعا‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد قبل از توصیه‌های گسترده به دانش بیشتری نیاز است.»

کانلون ابراز کرد: مکمل‌ها می‌توانند حاوی موادی باشند که ممکن است در شرایط پزشکی زمینه‌ای، دارو‌ها و غذا‌ها تداخل ایجاد کنند بنابراین مهم است که قبل از شروع هر گونه مکمل غذایی جدید با متخصصان پزشکی آموزش دیده صحبت کنید.

گام بعدی
باتسیس گفت: «اهمیت مشارکت دانشگاهی و صنعتی برای تعیین کارایی هر یک از مقوله‌ها و اطمینان از اینکه تحقیقات عاری از پتانسیل تعصبات تجاری هستند، بسیار ضروری است. آزمایش‌های طولانی‌مدت‌تر و اندازه نمونه‌های بزرگتر نیز مورد نیاز است.»وی توضیح می‌دهد که این بررسی اهمیت تلاش‌های انجام شده توسط اداره مکمل‌های غذایی برای پیشرفت علم مکمل‌های غذایی و نیاز به تحقیقات با کیفیت بالا را برجسته می‌کند و وجود مشارکت بین محققان، سرمایه‌گذاران و صنعت بسیار ضروری است.

کانلون افزود: دانشگاهیان دانش و نوآوری زیادی در زمینه طرح تحقیق و روش‌های ارزیابی دارند، اما اغلب برای انجام واقعی مطالعات فاقد منابع (مانند پول و زمان) هستند، در حالی که شرکت‌های مکمل اغلب منابع لازم برای مطالعه را دارند، اما از تخصص دانشگاهیان بهره‌مند نیستند.وی می‌گوید: امیدوارم که نتایج این تحقیق بحث‌هایی در مورد چگونگی ایجاد این پل‌های ارتباطی بین دانشگاه و صنعت در آینده‌ای نزدیک ایجاد کند.

شواهد کمی وجود دارد که مکمل‌های غذایی برای کاهش وزن موثر هستند و ایمنی آن‌ها به‌طور گسترده توسط FDA آزمایش نشده است.در Verywell Fit (وب سایتی است که اطلاعات بهداشتی و سلامتی را توسط متخصصان بهداشت ارائه می‌دهد) به‌دلیل عوارض جانبی بالقوه منفی و نگرانی‌های بهداشتی، استفاده از مکمل‌های کاهش وزن را منع می‌کنیم. مثل همیشه توصیه می‌کنیم قبل از افزودن هرگونه مکمل یا داروی بدون نسخه به رژیم خود، با پزشک مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها