به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۲۸۳۲۰۳

شرایط کرونایی کشور در مرز فاجعه است

شرایط کرونایی کشور در مرز فاجعه است
گروه جامعه: با نگاهی به وضعیت بیمارستان‌ها به خصوص در کلانشهر تهران، می‌توان متوجه عمق فاجعه کرونایی شد. آن طور که مسئولان بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان بزرگ‌ترین مرکز درمانی کشور عنوان می‌کنند هر شب دو بخش به تعداد بخش‌های کرونایی افزوده می‌شود تا بتوانند پاسخگوی مراجعان کرونایی باشند. در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، از افزایش ۱۸.۵ درصد مرگ‌های کرونایی در پیک پنجم خبر داده و گفته است که میزان بستری‌های کرونایی با افزایش ۳۵ درصدی مواجه شده است.

تمامی این آمار و ارقام می‌تواند هشداری برای مواجه شدن با فاجعه‌ای ناگوار باشد، اگر نخواهیم نسبت به رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی جدی باشیم.آن طور که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان داشته است، میزان رعایت پروتکل‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش یافته و به عدد ۴۸ درصد رسیده است. یعنی اینکه ۵۲ درصد مردم به این نتیجه رسیده‌اند که کرونا وجود ندارد و این خیلی خطرناک است. زیرا، همین ۵۲ درصد می‌توانند زحمات ۴۸ درصد افرادی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، به باد بدهند.

آمارهای تکان‌دهنده از رهاسازی پروتکل‌ها
بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۷.۹۵ درصد بوده است. همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌ها، ۵۰.۸۹ درصد بوده است. در عین حال میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌ها ۵۰.۴۲ درصد بوده است.

میانگین درصد موارد استفاده از ماسک در اماکن عمومی از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ فقط ۴۷.۹۵ درصد بوده است. همچنین میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور ۴۸.۴۱ درصد بوده است.
طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰، از تعداد ۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، ۲۵۲۲۳۱ مرکز مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. همچنین طی این مدت، تعداد ۳۲۰۲۴ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند و ۱۷۲۸ مرکز از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.

باید توجه کرد که از ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۰ به ترتیب سوپرمارکت و خواروبار فروشی، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضائی را در میان اماکن عمومی را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها، مطب‌ها، ادارات و سازمان‌ها، مراکز ورزشی، پیشخوان و پلیس +۱۰، آرامستان‌ها، داروخانه‌ها، تالارهای پذیرایی، پاساژها، پایانه‌های مسافربری درون شهری و اماکن متبرکه و مساجد قرار دارند.

افزایش مرگ‌های کرونایی
سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در یک هفته اخیر تعداد بیماران سرپایی کووید ۱۹ در کشور با افزایش ۲۵ درصدی مواجه بوده است، گفت: متأسفانه با افزایش ۳۵ درصدی تعداد بیماران بستری و افزایش ۱۸.۵ درصدی تعداد فوتی‌های کرونا مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، یزد، مازندران و هرمزگان به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بودند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان و البرز به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ بودند.
لاری افزود: کاهش میزان عمل به توصیه‌های بهداشتی در کشور در حال حاضر در طول ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و هم اکنون به ۴۸ درصد رسیده و استان‌های گیلان، البرز، یزد، کرمان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارای پایین‌ترین میزان عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.

باید منتظر فاجعه باشیم اگر…
محمدرضا صالحی متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان امام خمینی (ره)، اظهار داشت: با توجه به اینکه شاهد افزایش بار مراجعات به بیمارستان هستیم، در روزهای آینده با مرگ و میر قابل توجهی مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه موج اخیر بیماری ناشی از ویروس دلتا است، اضافه کرد: این ویروس خیلی سریع‌تر ریه را درگیر می‌کند و میانگین سن بیماران هم پایین‌تر است.

صالحی گفت: اگر هموطنان در رفتار خود در سطح اجتماع و تصمیم سازان در تصمیم سازی، دقت نکنند با فاجعه مواجه می‌شویم.صالحی افزود: در موج‌های قبلی تقریباً به یاد نداریم که فرد نوجوانی را بستری کرده باشند، اما در مدت ۱۰ روز گذشته، حداقل سه تا چهار مورد نوجوان، فقط به من مراجعه کردند و بیماری زمینه‌ای جدی هم نداشتند، اما درگیری ریوی داشتند.وی از هموطنان خواست رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و به ویژه افراد پرخطر، مسن و خانم‌های باردار و افرادی که زمینه بیماری دیابت، نارسایی قلبی و کلیوی دارند، بیشتر دقت کنند.

دلتا به سرعت در حال پیشرفت است
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونایی به ۱۶۹ شهر، گفت: این موضوع نشان دهنده پیشرفت سریع ویروس دلتا در کشور است.وی با اعلام اینکه میزان بستری روزانه بیماران کرونایی در کشور از مرز ۱۸۰۰ نفر در حال عبور است، افزود: وقتی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۸ درصد است باید در انتظار درگیری بیشتر شهرها با ویروس جهش یافته باشیم.رئیسی با انتقاد و نگرانی از رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور، افزود: با توجه به گردش و قدرت سرایت بالای ویروس دلتا، عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه موجب افزایش تعداد بیماران می‌شود.
مرجع : مهر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها