به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۲۸۳۲۰۵

استاتین ها در کاهش مرگ های کرونایی موثرند

استاتین ها در کاهش مرگ های کرونایی موثرند
گروه علمی:محققان تایید کردند استاتین های مورد استفاده برای کاهش کلسترول می توانند موجب کاهش مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ شوند.نتایج یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا آمریکا تأیید کرده است بیمارانی که از داروهای استاتین استفاده می‌کنند ۴۱ درصد با خطر کمتر مرگ در بیمارستان به دلیل کووید ۱۹ مواجه هستند.
 
به گفته محققان، استاتین ها دارای اثرات ضدالتهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند که ممکن است از شدت بیماری کووید ۱۹ که با اختلال عملکرد اندام ناشی از التهاب شدید همراه است، بکاهد.مطالعات وسیع با جمعیت‌های مختلف که میزان استفاده از استاتین و عوارض کووید ۱۹ را ارزیابی می‌کنند، کم است.

در این تحقیق از داده‌های ۱۰,۵۴۱ بیمار بستری شده مبتلا به کووید ۱۹ برای ارزیابی ارتباط بین استفاده از استاتین و عوارض استفاده از آن، استفاده شد. قبل از بستری شدن در بیمارستان، ۴۲٪ افراد از استاتین استفاده می‌کردند.
محققان مشاهده کردند استفاده سرپایی از استاتین ها، به تنهایی یا همراه با داروهای ضد فشار خون بالا، با کاهش خطر مرگ همراه بود.

یافته‌های مطالعه به این نتیجه رسید بیمارانی که استاتین ها را قبل از بستری شدن به خاطر کووید ۱۹ مصرف می‌کردند، با احتمال کمتر مرگ مواجه بودند، و عمدتاً این موضوع در افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی یا فشارخون بالا مشاهده شد.

استاتین ها دسته‌ای از داروهای کاهنده چربی هستند که باعث کاهش بیماری و مرگ و میر در افراد در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند. آنها رایج‌ترین داروهای کاهش دهنده کلسترول هستند.استاتین ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها شامل آتورواستاتین، فلوواستاتین، لوواستاتین، پیتاواستاتین، پرواواستاتین، روزوواستاتین و سیمواستاتین هستند.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها