کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مسمویت بارداری چه کسانی را درگیر می‌کند؟

28 تير 1400 ساعت 13:21


گروه جامعه: یک جراح و متخصص زنان گفت: برای پیشگیری از مسمومیت‌های بارداری حتما فشار خون مادر باید قبل از بارداری کنترل شود.شیرین نیرومنش جراح و متخصص زنان اظهار کرد: فشار خون بالا در بارداری از خطر‌های جدی است که خانم‌های باردار را تهدید می‌کند و همچنین می‌تواند از علل شایع مرگ و میر مادران در سراسر دنیا باشد، بنابراین درمان و تشخیص به موقع آن بسیار اهمیت دارد.
 

او افزود: انواع فشار خون در دوران بارداری وجود دارد، یکی مربوط به خانم‌هایی است که قبل از بارداری دچار فشار خون مزمن هستند و با فشار خون بالا باردار می‌شوند که ممکن است مشکل عروقی یا کلیوی داشته باشند. در این شرایط احتمال اینکه در حاملگی فشار خون تشدید شود یا افزایش پیدا کند و به مسمویت‌های بارداری تبدیل شود زیاد است.او ادامه داد: مسمویت بارداری با بالا رفتن فشار خون و دفع پروتئین از ادرار همراه است. این مسمومیت خطر جدی برای مادر دارد و می‌تواند به تدریج همه اعضای بدن را او را درگیر کند.

مسمویت بارداری چه کسانی را درگیر می‌کند؟
این جراح و متخصص زنان گفت: افرادی که قبل از بارداری به فشار خون مزمن دچار هستند و با فشار خون بالا باردار می‌شوند، بارداری خطرناکی دارند، همچنین در خانم‌هایی که در سن پایین‌تر باردار می‌شوند مسمومیت حاملگی شایع است. مادرانی که اولین تجربه بارداری را دارند هم ممکن است دچار این مشکل شوند و همچنین خانم‌هایی که بعد از سالگی ۳۵ باردار می‌شوند هم دچار مسمویت حاملگی می‌شوند.

نیرومنش اظهار کرد: برای پیشگیری از مسمومیت‌های ناشی از بارداری باید فشار خون، قبل از بارداری کاملا کنترل شود و همچنین در دوران بارداری هم باید به طور مرتب فشار خون و مشکلات کلیوی بررسی شوند.او ادامه داد: مصرف برخی دارو‌های فشار خون در دوران بارداری ممکن است روی سلامت جنین تاثیرات منفی داشته باشد؛ بنابراین دارویی‌هایی که در دوران بارداری مصرف می‌کنند هم باید مجاز باشند. در صورت رعایت نکردن این موارد فرد در ادامه حاملگی دچار مسمویت‌های بارداری می‌شود.

او افزود: فشار خون طبیعی ۱۱ روی هفت یا ۱۲ روی هشت است بنابراین اگر فشار خون سیستول (بیشترین) ۱۴ یا بالاتر باشد و فشار خون دیاستول (کمترین) ۹ یا بالاتر باشد، فشار خون غیر طبیعی تلقی می‌شود؛ بنابراین بایدپروتئین موجود در ادرار بیمار مورد بررسی قرار بگیرد.نیرومنش تاکید کرد: هنگامی که مادر دچار مسمویت بارداری می‌شود در رشد جنین اختلال به وجود می‌آید و صدمه می‌بیند، در این شرایط گاهی پزشک برای نجات جان مادر و جنین مجبور می‌شود که بارداری را کمی زودتر از موعد مقرر پایان دهد تا عوارض خطرناک برای مادر و جنین ایجاد نشود.

این جراح و متخصص زنان بیان کرد: مسمومیت بارداری غیر از فشار خون بالا و دفع پروئین از ادرار باعث اختلالات انعقادی، عروقی، کلیوی و کبدی می‌شود. حالت شدید‌تر این بیماری ممکن است عوارض مغزی هم برای مادر ایجاد کند در این شرایط مادر دچار تشنج شده و باید مدتی در بیمارستان بستری شود تا بررسی‌های لازم انجام شوند.

او گفت: از عوارض دیگر مسمومیت بارداری این است که این بیماری هم برای مادر خطرناک است هم برای جنین، که گاهی باعث خون ریزی‌های شدید و جدا شدن زودرس جفت و مرگ جنین در داخل رحم می‌شود.این جراح و متخصص زنان گفت: بعد از تشخیص مسمومیت بارداری مادر حتما باید تحت نظر باشد و در اولین فرصتی که جنین قابلیت زندگی در خارج از بدن مادر را داشته باشد، جنین متولد شود؛ بنابراین این بیماری باید جدی گرفته و به موقع تشخیص داده شود.او تاکید کرد: مسمومیت بارداری تا ۶ هفته بعد از زایمان هم ممکن است ادامه پیدا کند، البته در بسیاری از خانم‌ها بعد از زایمان تقریبا فشار خونشان به حد طبیعی می‌رسد.


کد مطلب: 283247

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/283247/مسمویت-بارداری-کسانی-درگیر-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir