به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۲:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۲۸۳۲۵۷

بازیکنانی که لایق کسب توپ طلا نبودند

بازیکنانی که لایق کسب توپ طلا نبودند
گروه ورزشی: توپ طلا معتبرترین جایزه فردی در فوتبال است. این جایزه‌ای است که به بهترین بازیکن جهان در یک سال میلادی اهدا می‌شود. با این حال گاهی اوقات این جایزه به شایسته‌ترین بازیکن نرسیده است. برنده توپ طلا در سال‌های اخیر تقریبا مترادف با برنده رقابت کریستیانو رونالدو و لیونل مسی بوده است.

این ۲ بازیکن طی ۱۲ سال گذشته ۱۱ توپ طلا را از آن خود کرده اند. تا سال ۱۹۹۵ توپ طلا به بهترین فوتبالیست اروپایی تعلق می‌گرفت. سپس مشمولان دریافت توپ طلا بیشتر شدند و تمام بازیکنان جهان شانس بردن این جایزه را به دست آوردند. با وجود انتخاب برنده این جایزه از طریق سیستم رأی گیری، تعداد زیادی از بازیکنان هستند که با خوش شانسی این جایزه را به دست آورده اند.در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به ۵ بازیکنی که به طور قاطع شایستگی کسب توپ طلا را نداشتند و با خوش شانسی دستشان به مهم‌ترین جایزه فوتبالی جهان رسید.

۱- مایکل اوون (لیورپول - انگلیس) - ۲۰۰۱
مایکل اوون یک فصل عالی را با لیورپول تجربه کرد و با این تیم قهرمان جام حذفی، جام اتحادیه و لیگ اروپا شد. او در آن فصل ۲۴ گل برای قرمز‌ها به ثمر رساند و در موفقیت تیمش نقش بسیار مهمی داشت. با این حال، دستاورد‌های اوون دلیل مناسبی برای انتخاب او به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال دنیا نبود، زیرا در همان فصل رائول گونزالس در اوج قرار داشت و در ۵۰ دیداری که برای رئال مادرید به میدان رفت، ۳۳ گل به ثمر رساند و ۸ پاس گل داد.

رائول در همان فصل با رئال مادرید قهرمان لالیگا شد و به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا هم رسید. رائول به دلیل درخشش خود کفش طلای اروپا و جایزه بهترین گلزن لالیگا را هم از آن خود کرد. سوپرجام اسپانیا هم دیگر قهرمانی‌ای بود که گونزالس به آن رسید و جای تعجب است که توپ طلا به اوون رسید.  

۲- پاول ندود (یوونتوس - جمهوری چک) - ۲۰۰۳
تیری هانری مطمئنا یکی از بهترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر انگلیس است و می‌توان گفت در سال ۲۰۰۳ توپ طلا را از او دزدیدند. در عوض این جایزه به پاول ندود تعلق گرفت و این تصمیمی است که بسیاری از طرفداران فوتبال نمی‌توانند با آن موافق باشند.

یوونتوس با قهرمانی در سری آ و سوپرجام ایتالیا فصل خوبی را پشت سر گذاشت، اما ندود شایستگی دریافت توپ طلا را نداشت. این هافبک در ۴۶ مسابقه برای یوونتوس ۱۴ گل به ثمر رساند و ۱۷ پاس گل داد.
او همچنین بهترین بازیکن تیمش در آن فصل بود. با این حال دستاورد‌های او با موفقیت‌های مهاجم آرسنال یکسان نبود. تیری هانری ۳۲ گل به ثمر رساند و ۲۸ پاس گل در تمام رقابت‌ها داد. او همچنین با توپچی‌ها قهرمان جام حذفی شد.  با وجود این که عملکرد هانری به طور واضحی بهتر از ندود بود، در نهایت توپ طلا در عین شایستگی به او نرسید.

۳- لیونل مسی (بارسلونا - آرژانتین) - ۲۰۱۰
یک استدلال رایج وجود دارد که براساس آن آندرس اینیستا و ژاوی به همان اندازه که مسی در سال ۲۰۱۰ سزاوار توپ طلا بود، لیاقت کسب این جایزه را داشتند.این ۲ بازیکن اسپانیایی در قهرمانی تیم ملی کشورشان در جام جهانی نقش مهمی داشتند، اما وسلی اسنایدر کسی بود که در واقع توپ طلا را از او دزدیدند، زیرا این بازیکن در فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ با اینتر میلان که تحت هدایت ژوزه مورینیو بود، برنده ۳ گانه شد.

اسنایدر در ۴۱ مسابقه آن فصل برای اینترمیلان  ۸ گل زد و ۱۵ پاس گل داد. براساس این آمار اسنایدر با تاثیرگذاری روی ۲۳ گل تیمش نقش ویژه‌ای در کسب ۳ گانه برای نراتزوری داشت.اسنایدر در جام جهانی ۲۰۱۰ با تیم ملی هلند به فینال رسید و در آن مسابقات ۵ گل به ثمر رساند. او در همین رقابت‌ها ۴ بار به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. این هلندی در مراحل تعیین کننده لیگ قهرمانان نیز عملکردی استثنایی داشت و در این مسابقات ۳ گل به ثمر رساند و ۶ پاس گل داد. با این حال اسنایدر در رقابت بر سر کسب توپ طلا چهارم شد و حتی روی سکو هم نرفت.

۴- کریستیانو رونالدو (رئال مادرید - پرتغال) - ۲۰۱۳
در حالی که کریستیانو رونالدو در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ بازی‌های فوق العاده‌ای ارائه کرد، توپ طلا می‌توانست به یک نامزد شایسته‌تر برسد. فرانک ریبری، بازیکن بایرن مونیخ در آن سال نقش بزرگی برای تیمش ایفا کرد و باواریایی‌ها به لطف بازی های خوب او ۳ گانه را فتح کردند. رونالدو ۵۵ گل به ثمر رساند و ۱۳ پاس گل برای رئال مادرید  داد.  
با این حال، بسیاری از منتقدان معتقدند که سهم فرانک ریبری در بایرن مونیخ در آن سال نادیده گرفته شد. ریبری در ۴۳ مسابقه ۱۱ گل برای بایرن مونیخ زد و ۲۳ پاس گل داد.در پست وینگر ریبری در ۴۳ بازی برای بایرن مونیخ در فصل ۲۰۱۳- ۲۰۱۲، توانست ۱۱ گل به ثمر برساند و ۲۳ پاس گل بدهد. باواریایی‌ها در این فصل قهرمان بوندسلیگا، لیگ قهرمانان اروپا، جام حذفی و سوپرجام آلمان شدند و ریبری چراغ راهنمای آن‌ها بود.


۵- لوکا مودریچ (رئال مادرید - کرواسی) - ۲۰۱۸
لوکا مودریچ در سال ۲۰۱۸ برای تیم ملی کشورش درخشش زیادی داشت. او با رئال مادرید قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و کرواسی را به فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رساند.با این حال مودریچ در رئال مادرید فصل کم فروغی را گذراند و در ۴۳ بازی، تنها ۲ گل به ثمر رساند و ۸ پاس گل داد. در طرف دیگر کریستیانو رونالدو در همان فصل ۴۴ گل به ثمر رساند، ۸ پاس گل داد و در جریان قهرمانی کهکشانی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا، بازیکن برجسته‌ای برای تیمش بود.

لیونل مسی که در رقابت‌های توپ طلا در سال ۲۰۱۸ پنجم شد، در ۵۴ بازی برای بارسلونا ۴۵ گل زد و ۱۸ پاس گل به نام خود ثبت کرد. در حالی که جام جهانی یک عامل تعیین کننده مهم بود، مودریچ خوش شانس بود که توپ طلا را به دست آورد، زیرا با در نظر گرفتن کارنامه باشگاهی بازیکنان در آن سال، مودریچ به هیچ عنوان سزاوار کسب توپ طلا نبود.  
 
برچسب ها: توپ طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها