به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۲۸۳۳۲۲

گزارشی از چهارمین شب اعتراضات در خوزستان

گروه سیاسی: چهارمین شب ناآرامی‌ها در شهرهای استان خوزستان در شامگاه یکشنبه ۲۷ تیر در حالی روی داد که بحران بی‌آبی در این استان همچنان بیداد می‌کند.
گزارشی از چهارمین شب اعتراضات در خوزستان
یورونیوز نوشت: در جریان تجمعات اعتراضی که یکشنبه شب در سوسنگرد، ماهشهر و چند شهر دیگر خوزستان برگزار شد، مأموران پلیس ضد شورش تلاش کردند تا معترضان را متفرق سازند. در ویدیوهای به دست آمده از درگیری‌های دیشب در خوزستان، به ویژه در سوسنگرد صدای تیراندازی شنیده می‌شود و برخی گزارش‌ها حاکی است که دست کم یک نفر در این شهر بر اثر برخورد تیر جنگی زخمی شده است. در تصاویری که از اعتراضات در سوسنگرد در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده، گروهی از موتورسواران و نیز شماری از مأموران اسلحه به دست در حال عقب راندن معترضان دیده می‌شوند. در شب‌های گذشته اعتراضات در حدود ۱۷ شهر خوزستان از جمله اهواز، مرکز استان، شوش، شادگان و کرخه ادامه یافته و به نوشته فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، تاکنون دست کم دو نفر در جریان این اعتراضات و درگیری‌ها کشته شده‌اند. این دو نفر قاسم خضیری، ۱۷ ساله و مصطفی نعیماوی، ۳۰ ساله نام دارند که در جریان درگیری با مأموران امنیتی جان باخته‌اند، اما مقامات رسمی جمهوری اسلامی می‌گویند که آنها به دست «اغتشاشگران» کشته شده‌اند.
دستور روحانی برای آب خوزستان
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز یکشنبه ضمن تشکر از «صبر و تحمل» مردم خوزستان دستور داد تا بودجه ویژه مصوب برای حل مشکل بی‌آبی «فورا و به صورت ۱۰۰ درصد» به این استان اختصاص داده شود. محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در همان روز گفت که هیئت دولت با اختصاص اعتبار هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی «برای رفع مشکلات خوزستان» موافقت کرده است.

فرد توهین کننده به مردم خوزستان در فضای مجازی بازداشت شد
معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با اشاره به انتشار یک ویدیو از فردی در استان اصفهان که به مردم فهیم خوزستان توهین کرده بود گفت: برای این فرد و افراد دیگری که در این برهه زمانی نمک به زخم مردم خوزستان پاشیدند از سوی پلیس فتا پرونده تشکیل شد که روز گذشته بازداشت شد تا به زودی در محاکم قضایی پاسخگوی توهینهای خود باشند.  ولی اله حیاتی اضافه کرد: در حالی که مردم نجیب استان خوزستان با تنش آبی مواجه هستند برخی افراد مریض و متوهم در یک استان با پر کردن کلیپ و برای مطرح کردن خودشان در فضای مجازی از کلمات زشت و ناروا بر علیه مردم نجیب استان خوزستان استفاده کردند و باعث جریحه دار شدن احساسات مردم این استان شدند به همین دلیل پیگیری قضایی این افراد در دستور کار قرار گرفت و با هماهنگیهای انجام شده یکی از این افراد بازداشت شد. وی در عین حال از ابراز همدردی سایر مردم کشور با مردم استان خوزستان در زمینه کمبود آب قدردانی کرد و گفت: اغلب مردم استانهای کشور طی روزهای اخیر در فضای مجازی از وضعیت پیش آمده در خصوص کم آبی در خوزستان ابراز ناراحتی کرده و با مردم خوزستان ابراز همدلی و همدردی کرده اند که این نشان می دهد مردم ایران یکدست و متحد هستند و در روزهای سخت در کنار هم قرار می گیرند.

کانون مدافعان حقوق بشر خواستار جلوگیری از سرکوب معترضان شد
 
کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با تاکید بر خشونت اعمال‌شده علیه معترضان در خوزستان از این نهاد بین‌المللی خواست از همه امکانات و ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از تداوم سرکوب‌ها استفاده کند.
این نهاد ایرانی مدافع حقوق بشر در نامه خود با اشاره به کشته و زخمی شدن شماری از معترضان و بازداشت آن‌ها، درباره «تداوم و پیچیده‌تر شدن» شرایط ابراز نگرانی کرده است. رونوشت این نامه به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای قتل‌های فراقانونی، کلمنت وولی،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز و تشکل‌ها و همچنین گروه کاری سازمان‌ملل متحد درباره بازداشت‌های خودسرانه ارسال شده است.

ahmad
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۴/۲۹ ۲۰:۵۳
ما حاضریم از هر طریق ممکن به هم وطنانمان در خوزستان کمک کنیم و در سختی های آنها شریک شویم. (374875)
قمصری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۴/۳۰ ۱۷:۲۰
آب این رودخانه ها مال همه مردم ایران است نمی شود دهها میلیون نفر در مرکز کشور از تشنگی بمیرند وآب شیرین به خلیج فارس وارد شود
بیخود حق وحقوق برای مردم نتراشید (374896)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها