کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علائم سرطان پانکراس را بشناسیم

29 تير 1400 ساعت 11:42


گروه جامعه: فوق تخصص بیماری های کبد و گوارش بالغین، سرطان پانکراس را هفتمین سرطان کشنده در ایران عنوان کرد و گفت: تشخیص به موقع این سرطان در درمان آن بسیار موثر است. بهزاد حاتمی، با اشاره به اینکه لوزالمعده یک ضایعه گلابی شکل به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتراست که پشت معده بین معده و ستون فقرات قرار دارد، اظهار کرد: سرطان پانکرانس یکی از سرطان‌های شایع است که هفتمین علت مرگ ناشی از انواع سرطان‌ها به این بیماری تعلق دارد.
 

وی با اشاره به اینکه غالباً سرطان پانکراس در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود از مرگ و میر بالای ناشی از ابتلاء به این سرطان خبر داد.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بروز سرطان پانکراس قبل از ۴۵ سالگی را از موارد نادر دانست و افزود: نکته اینجاست که بعد از ۴۵ سالگی این بیماری، پیشرونده و در دهه هفتم و هشتم زندگی به حداکثر می‌رسد.حاتمی ادامه داد: سرطان پانکرانس در مردان شایع‌تر از زنان است.
وی افزود: دردهه های اخیر شیوع سرطان پانکراس و همچنین مرگ و میر ناشی از آن در سراسر دنیا و از جمله در کشور ما افزایش یافته است.

فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش بالغین با اشاره به اینکه سرطان پانکرانس در ایران چهاردهمین سرطان شایع به حساب می‌آید توضیح داد: این سرطان غالباً تا زمانی که به اندازه کافی رشد کند و به مراحل پیشرفته برسد علامتی از خود نشان نمی‌دهد.

درد شکم، زردی و کاهش وزن از شایع‌ترین علائم ابتلاء به سرطان پانکراس است که حاتمی به آن اشاره کرد و افزود: بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، خستگی، ضعف و بی حالی، مدفوع کمرنگ، ادرار تیره، خارش، اسهال چرب، افسردگی و افزایش قند خون سایر علائم همراه ابتلاء به این سرطان است.وی ادامه داد: عوامل خطرساز سرطان پانکراس شامل عوامل محیطی و عوامل ارثی است.

حاتمی مصرف سیگار را شایع‌ترین و مهم‌ترین عامل خطرساز محیطی در ابتلاء به سرطان پانکرانس عنوان کرد و سایر عوامل خطرساز را مصرف الکل، چاقی، بی تحرکی، مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده و گوشت قرمز دودی و یا فرآوری شده دانست.ابتلا به عفونت‌های ویروسی، هپاتیت C وB ، دیابت، سن بالا و نژاد از دیگر علل زمینه‌ای ابتلاء به سرطان پانکرانس بود که این عضو هیئت علمی دانشگاه این مهم را مورد توجه قرار داد.

وی افزود: در بیماری که با علائم بالینی مشکوک به سرطان پانکراس مراجعه می‌کند برای تأیید وجود تومور و تعیین میزان گسترش آن از روش‌های تصویربرداری مانند CT اسکن یا MRI استفاده می‌شود.فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش بالغین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اندوسونوگرافی را روشی بسیار حساس و مفید برای تشخیص سرطان پانکرانس عنوان کرد و ادامه داد: ارزیابی تهاجم عروقی و درگیری غددلنفاوی منطقه‌ای روشی کارآمد برای شناسایی این بیماری است.

نمونه برداری از توده‌های پانکرانس به کمک اندوسونوگرافی یکی دیگر از روش‌های تشخیصی بود که دکتر حاتمی به آن اشاره کرد و ادامه داد: در بیماران مبتلا به سرطان ناحیه سر پانکراس که دچار زردی انسدادی شده اند، برای تعبیه استنت و رفع انسداد مجرای صفراوی از روش ERCP انجام می‌شود.وی با اشاره به روش‌های درمان سرطان پانکرانس تاکید کرد: تنها درمان قطعی سرطان پانکراس جراحی است که در مراحل اولیه قابل انجام است، اما متأسفانه به علت تظاهرات ویروس بیماری، تنها ۱۵ تا ۳۰ درصد بیماران کاندید جراحی می‌شوند، روش‌های درمانی دیگر شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند.

حاتمی با اشاره به روش‌های پیشگیری از سرطان پانکرانس تاکید کرد: برای پیشگیری از سرطان پانکراس لازم است عوامل خطرسازبه حداقل رسانده شود لذا توصیه می‌شود از مصرف سیگار و الکل اجتناب شود.
اصلاح سبک زندگی با پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش، پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز از دیگر نکاتی بود که دکتر حاتمی برای پیشگیری از سرطان پانکرانس ضرورت توجه به آن را توصیه کرد.

حاتمی سرطان پانکراس را هفتمین سرطان کشنده در ایران عنوان کرد و گفت: تشخیص به موقع این سرطان در درمان آن بسیار مؤثر است.فوق تخصص بیماری‌های کبد و گوارش بالغین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: به منظور تشخیص زودهنگام و در نتیجه درمان مؤثر، غربالگری سرطان پانکرانس برای اطمینان از سلامت بدن و یا ابتلاء به این بیماری در افراد پرخطر توصیه می‌شود.

وی با بیان این مهم که غربالگری به طور معمول برای همه انجام نمی‌شود خاطرنشان کرد: تنها در برخی سندرم‌های ارثی و یا وجود سابقه خانوادگی سرطان پانکراس که از نظر بروز این سرطان و در معرض خطر بالا قرار دارند توصیه می‌شود.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سن شیوع و فواصل غربالگری را پزشک تعیین می‌کند ادامه داد: برای غربالگری می‌توان از اندوسونوگرافی و یا MRI استفاده کرد.
 
 


کد مطلب: 283438

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/283438/علائم-سرطان-پانکراس-بشناسیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir