به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۹ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۲۸۳۴۹۶

صفر تا صد الگوی تغذیه‌ای برای مبتلایان به دیابت

صفر تا صد الگوی تغذیه‌ای برای مبتلایان به دیابت
گروه جامعه:یک متخصص تغذیه درباره نحوه مصرف مواد غذایی ویژه مبتلایان دیابتی توضیح داد.
نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی  درباره مصرف مواد غذایی ویژه مبتلایان به دیابت اظهار کرد: هیچ منع مصرفی در خصوص موادغذایی برای مبتلایان به دیابت وجود ندارد.

او افزود: افراد دیابتی همه نوع مواد غذایی را به میزان لازم می‌توانند مصرف کنند که این مواد شامل برنج، نان، انواع میوه و عسل و ... می‌شود.جوزدانی تصریح کرد: مصرف مواد غذایی برای افراد دیابتی بستگی به قند ناشتا، قند دو ساعت بعد از صبحانه آن ها، قند تصادفی در طول روز و هموگلوبین‌ای وان سی (وضعیت قند نسبت به ۳ ماه گذشته) بستگی دارد. اگر قند فردی بالاتر از عدد ۶ است و قند تصادفی او حدود ۲۰۰ یا از آن بالاتر است باید اقدام به حذف بسیاری از مواد غذایی در برنامه خود کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: عسل ترکیبی از فروکتوز و گلوکز است که باعث افزایش بیش از حد قند خون می‌شود، معمولا عسلی که دارای گلوکز پایین باشد طبیعی است، اما نمی‌توان از فروکتوز موجود در آن بی توجه بود؛ بنابراین این ماده به اندازه گلوکز روی قند خون تاثیر گذار خواهد بود.

جوزدانی تاکید کرد: بنابراین حتی اگر عسل طبیعی هم باشد نمی‌توان گفت که برای افراد دیابتی مفید است و به هیچ عنوان افراد نباید در این زمینه فریب بخورند.او با بیان اینکه مبتلایان به دیابت باید از مواد غذایی استفاده کنند که دارای اندیس گلایسمی پایین است، تاکید کرد: اندیس پلایسمی شاخصی بوده که نشان دهنده میزان اثرگذاری مواد غذایی روی قند خون است. برای مثال، سرعت افزایش قند خون در میوه‌هایی مانند: موز و انبه بالاست؛ جرا که میزان قند آن‌ها بالا و میزان فیبرشان کمتر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: میوه جاتی مانند: هلو، شلیل، گیلاس و ... دارای اندیس گلایسمی پایین تری نسبت به موز هستند، اما باز هم این موضوع به این معنا نیست که فرد مبتلا به دیابت نمی‌تواند از موز استفاده کند، بلکه می‌تواند آن را بخورد، اما باید کم یا کنترل شده باشد.جوزدانی گفت: افراد باید نسبت ۳ به ۱ از برنج قهوه‌ای استفاده کنند، یعنی اگر فردی ۳ پیمانه برنج درست می‌کند باید دو پیمانه آن برنج سفید و ۱ پیمان آن برنج قهوه‌ای باشد.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: افراد دیابتی باید حتما در مصرف برنج حد تعادل را رعایت کنند و از نان‌های سبوس دار قهوه‌ای استفاده کنند.

افراد دیابتی در مصرف روغن حد تعادل را رعایت کنند
جوزدانی تصریح کرد: افراد دیابتی به هیچ عنوان در مصرف برنج قهوه‌ای آزاد نخواهند بود. همچنین مبتلایان به دیابت باید در مصرف روغن حد تناسب را رعایت کنند. مطابق مطالعات اخیر پزشکی شاهد هستیم که روغن بیش از اثرگذاری قند و کربوهیدرات‌ها روی قند خون تاثیرگذار خواهد بود و این موضوع بسیار مهم است و افراد باید میزان چربی قند خون خود را کنترل کنند.
برچسب ها: دیابت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها