به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۹ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۲۸۳۵۲۰

رونمایی از خودروی جدید سایپا

رونمایی از خودروی جدید سایپا
گروه اقتصادی: سایپا قرار است در نیمه دوم سال جاری، محصول جدیدی را روانه بازار کند. خودرویی با نام «آریا» که گفته می‌شود کراس اوور شده محصول دیگر سایپا با نام شاهین است. خودرویی که در دسته خودروهای شاسی‌بلند و هاچ‌بک قرار می‌گیرد. اما مشخصات خودروی آریا چیست و قیمت آن چقدر است؟خودروی آریای سایپا، مرداد سال گذشته رونمایی شد و قرار بود ظرف شش ماه وارد بازار شود. یعنی نهابتا ماه‌های اول سال جاری. اما حالا سایپا خبر داده که احتمالا خودروی آریا را نیمه دوم سال وارد بازار می‌کند.
 
مشخصات فنی آریا
گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که خودروی آریا از نظر فنی کاملا شبیه خودروی شاهین است. در عمل هم نام این خودرو شاهین کراس است اما آریا نامی است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای این خودرو انتخاب کرده است.
 
بر این اساس باید گفت دو خودروی آریا و شاهین از نظر فنی شبیه همدیگر هستند. آریا یک کراس اوور تک دیفرانسیل محسوب می‌شود  با یک موتور ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ توربو به قدرت ۱۰۸ اسب بخار.البته این همان نقدی است که به خودروی شاهین هم وارد است. یعنی در حالی که انتظار می‌رفت شاهین دارای موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس با قدرت ۱۱۴ اسب بخار باشد اما نهایتا سایپا مجبور شد از موتور تیبا برای این خودرو استفاده کند.
 
امکانات خودروی آریا
مطابق با اطلاعات اولیه، SP100 یا سایپا آریا در تیپ فول دارای امکاناتی مانند تهویه اتوماتیک، تریم داخلی چرم، فرمان کمکی برقی، سانروف، مالتی مدیا و نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، سامانه نمایش تعویض دنده GSI، سنسور پایش باد تایرها، رینگ آلومینیومی، دو کیسه هوا، ترمز ABS ، EBD و BAS، ساختار BCM، استارت دکمه‌ای، آینه برقی، سامانه ورود بدون کلید است.

قیمت شاسی‌بلند جدید سایپا
اما قیمت خودروی آریا چقدر است؟ با توجه به اینکه این خودرو هنوز وارد بازار نشده نمی‌توان قیمت خودروی آریا را پیش‌بینی کرد. اما سال گذشته و همزمان با رونمایی از این خودرو، گمانه‌های قیمتی مطرح شد.برخی از رسانه‌ها آن زمان می‌گفتند با توجه به قیمت کوییک جدید و سایپا شاهین، احتمالا قیمت خودروی آریا باید بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان باشد. بر این اساس اگر قرار باشد قیمت خودروی آریا ۲۵۰ میلیون باشد، باید گفت که این خودرو هم‌قیمت برخی از مدل‌های پژو ۲۰۶ است.

اما قیمت ۲۵۰ و حتی ۳۵۰ میلیون تومانی برای این خودرو کمی بعید است. چون قیمت شاهین سایپا در کارخانه ۲۹۱ میلیون تومان است و در بازار آراد حدود ۳۵۰ میلیون تومان. نکته جالب‌تر اینکه در فاصله زمانی ورود شاهین به بازار، قیمت این خودرو دو بار افزایش یافت.حالا اگر قرار باشد خودروی آریا کمی گرانتر از شاهین باشد، یا اینکه قرار باشد این خودرو هم قبل از تولید و عرضه در بازار، یکی دو بار افزایش قیمت را تجربه کند، احتمالا باید منتظر قیمت بالاتری باشیم. به خصوص که آریا برای سایپا یک خودروی شاسی‌بلند حساب می‌شود!
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها