به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۳۰ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۲۸۳۵۷۱

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال لبنان

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال لبنان
گروه بین الملل:  رئیس جمهور آمریکا، در نامه‌ای خطاب به کنگره این کشور از تمدید حالت اضطراری ملی در قبال لبنان خبر داد.
جو بایدن در این نامه تاکید کرده است، تداوم برخی فعالیت‌ها، مانند ادامه انتقال سلاح‌های ایرانی به حزب‌الله که شامل سیستم‌های تسلیحاتی فزاینده پیچیده‌ می‌شود، عامل تضعیف حق حاکمیت ملی لبنان است، به بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه کمک کرده و همچنان تهدیدی فوق‌العاده و غیر معمولی برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است.
رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است، به همین دلیل، من تصمیم گرفتم که ضروری است شرایط اضطراری ملی درباره لبنان بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۴۴۱ ادامه یابد.
جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، به دنبال قدرت گرفتن حزب الله و با توجه به شکاف‌های عمیق سیاسی در لبنان در سال ۲۰۰۷ فرمان اجرایی در قبال این کشور را صادر کرد.
این فرمان با توسل به «قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» امکان تحریم افرادی را در لبنان فراهم می‌آورد که دولت آمریکا آنها را به تلاش برای تضعیف دموکراسی در لبنان، نقض حاکمیت قانون، به‌کارگیری خشونت سیاسی و باز گذاشتن راه برای نفوذ سوریه در این کشور متهم کرده است.ایالات متحده معتقد بوده و است كه برخی از عوامل و جریان‌هایی مانند حزب‌الله به دنبال اخلال در حاكمیت قانون در لبنان هستند.
در همین زمینه، نخست‌وزیر اسرائیل  در واکنش به حملات راکتی از لبنان به اسرائیل گفت: «لبنان مانند هر کشور دیگری که ایران در آن به استقرار (نیروهای نظامی) پرداخته، در آستانه فروپاشی است»این چهاردهمین سال پیاپی است که روسای جمهوری آمریکا فرمان اضطراری در قبال لبنان را تمدید می‌کنند.این فرمان در حالی امسال تمدید شده است که لبنان از بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد و بانک جهانی می‌گوید این بحران یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن است. واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.از سوی دیگر مقام‌های سیاسی لبنان در ۱۲ ماه گذشته نتوانسته‌اند بر سر تشکیل کابینه دولت تازه به توافق برسند.
رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها