به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۳۰ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۲۸۳۶۴۳

سد کرخه فقط برای 54 روز آب دارد

سد کرخه فقط برای 54 روز آب دارد
گروه اقتصادی:یک منبع اگاه در وزارت نیرو گفت: حجم زنده و قابل استفاده پشت سد کرخه در حال حاضر بر اساس پایش‌های روز جاری 760 میلیون متر مکعب است و با این حجم از برداشت تنها 54 روز با صفر شدن آب سد کرخه فاصله داریم.

یک منبع آگاه وزارت نیرو با اشاره به افزایش میزان خروجی آب رودخانه کرخه تا  سقف 160 متر مکعب بر ثانیه گفت: حجم زنده و قابل استفاده پشت سد کرخه در حال حاضر بر اساس پایش‌های روز جاری 760 میلیون متر مکعب است و با این حجم از برداشت، تنها 54 روز با صفر شدن آب سد کرخه فاصله داریم.این منبع آگاه با اشاره به این مسئله که آورد سالیانه رودخانه کرخه با کاهش 74 درصدی مواجه شده است، گفت: متاسفانه در شرایط خشکسالی هستیم و اگر شرایط تداوم پیدا کند و تصمیمات غیرکارشناسی مبنی بر افزایش خروجی سد کرخه متوقف نشود، دیگر آب برای خوردن هم پیدا نمی‌شود.

*کشت استراتژیک پاییز خوزستان با فرابحران مواجه است
وی در تشریح مدل‌های هواشناسی استان خوزستان تا آذرماه سال 1400 گفت: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی بارش‌های پاییز با تاخیر اتفاق می‌افتد و تا آذر ماه بارش جدی در حوضه بالادست سد کرخه نداریم.این منبع آگاه در وزارت نیرو ضمن تاکید بر این نکته که کشت استراتژیک خوزستان در پاییز اتفاق می‌افتد و بسیاری از کشاورزان از مهر شروع به کشت گندم می‌کنند، گفت: با تداوم این روند شاهد فرابحران آب در فصل پاییز هستیم.

*فاصله چندانی با صفر شدن آب سد کرخه نداریم
این منبع آگاه در توضیح اینکه خروجی سد کرخه بر اساس محاسبه ریسک تامین آب آبان و آذرماه 75 متر مکعب در نظر گرفته شده بود، تاکید کرد: متاسفانه خروجی سد کرخه 2 برابر شده و این سد تا صفر شدن آب قابل استفاده فاصله چندانی ندارد.وی در پایان با اشاره به اینکه حجم زنده سد کرخه در مهرماه سال 1399 برابر 1.6 میلیارد متر مکعب بود و با توجه به خشکسالی در مهر سال 1400 این عدد به 560 میلیون متر مکعب می‌رسید، گفت: با راهکار غیر کارشناسی انجام پذیرفته حجم سد کرخه بدون توجه به پیش‌بینی‌ها در مهر سال 1400 به منفی 120 میلیون متر مکعب می‌رسد.
مرجع : فارس
برچسب ها: سد کرخه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها