کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دست در دست فرقه‌ها؛

قربانیان نگران حکم دادگاه آلیسون مک هستند

30 تير 1400 ساعت 18:28

گروه هنری: از ساینتولوژی تا نکسیم، هالیوود و سلبریتی‌هایش همواره یکی از ستون‌های اصلی جذب عضو برای فرقه‌ها، بویژه دختران جوان بوده‌اند.


سال‌هاست که دادستان‌ها می‌گویند «آلیسون مَک» بازیگر سابق سریال تلویزیونی «اسمال‌ویل» جانشین بنیانگذار فرقه «نِکسیم» یعنی «کیث رانییِر» وظیفه جذب زنان و دختران را برای فراهم کردن بساط لذت‌های جنسی رئیس فرقه در محله‌های بالاشهر نیویورک داشته است.
سال ۲۰۱۸ آلیسونِ ۳۹ ساله به‌ همراه رانییر و سایر اعضای ارشد گروه دستگیر شدند. آن‌ها برای اعضا موعظه می‌کردند که برای رشد فردی می‌بایست قربانی کرد. اگرچه مک یک‌سال بعد اقرار کرد که بسیاری از اتهامات را قبول دارد و مرتکب جرم شده اما ادعایش این بود که اقدامات مجرمانه‌اش نتیجه «پایبندی کورکورانه» به آموزه‌های رانییر بوده است.
نکته قابل توجه این است که مک در دادگاه رانییر شهادت نداد اما دادستان‌ها برای اولین‌ بار افشا کردند که بازیگر سابق تلویزیون در پرونده‌ای که علیه رهبر فرقه آماده‌ کرده‌اند، اطلاعات حساسی در اختیارشان قرار داده است؛ از جمله یک فایل صوتی رقت‌انگیز. دادستان‌ها در دادخواست قرارِ بازداشت رانییر نوشته‌اند: «اگرچه مک در صورتی‌که زودتر تصمیم می‌گرفت با دادگاه این پرونده همکاری کند می‌توانست اطلاعات بسیار مهم‌تری در اختیار دادگاه قرار دهد اما داده‌هایی مهم، کاملاً معتبر و با جزئیات زیادی به پرونده اضافه کرده است که به دولت در رسیدگی به این موضوع کمک شایانی نمود.»
دادستان‌های پرونده از دادگاه خواستند در حکم مک تخفیف قائل شده و به‌خاطر جرایم کلاهبرداری و دسیسه برای کلاهبرداری، کمتر از ۱۴ سال زندان برایش در نظر گرفته شود. اکنون، اعضای سابق نکسیم می‌ترسند کسی‌ که از نظرشان کلیدی‌ترین نقش‌آفرین یک سازمان جنایت‌کار سترگ بوده است، از مهلکه قسر در برود.
«ایوی نِوارِز» از اعضای سابق و باسابقه فرقه در مصاحبه با دیلی‌بیست می‌گوید: «من معتقدم هر زنی، چه عضو فرقه بوده باشه چه نه، باور دارد اگر حکم سبکی برای آلیسون مک بریده شود، مسأله سوءاستفاده از زنان توسط زنان دیگر عادی‌سازی خواهد شد یا مورد سهل‌انگاری قرار خواهد گرفت.»
یک عضو دیگر فرقه که به‌خاطر مسائل شخصی نخواست نامش فاش شود نیز به دیلی‌بیست گفت حتی تصور این‌که مک اینقدر راحت از مجازات بگریزد هم اعصابش را خرد می‌کند؛ «مک به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تعداد زیادی از زنان را مجبور کرد زجر بکشند. بسیار ناراحت‌کننده است که ببینیم با او برخورد مناسب نمی‌شود و از مسؤلیت شانه خالی می‌کند.»
وکلای آلیسون مک که قرار بوده لایحه دادخواست‌شان را تا قبل از صدور حکم نهایی دادگاه در ۳۰ ژوئن به دادگاه فدرال بروکلین تقدیم کنند، از اظهار نظر پیرامون این ماجرا سر باز زدند. دادستان‌های فدرال هم نظری ندادند.
دادستان‌ها می‌گویند مک تعداد زیادی ایمیل، سند و مدرک و چندین فایل صوتی تحویل آن‌ها داده است. یکی از این فایل‌ ها، صوت مکالمه او با رانییر است. رانییر در این مکالمه برای مک توضیح می‌دهد چطور یک مراسم بازاریابی مفصل برای «برده‌هایش» برگزار کند. این زن‌ها بخشی از باشگاه به‌شدت محرمانه «داس» (DOS) بودند. در این باشگاه بعضی از زنان نکسیم مجبور می‌شدند حرف اول اسم یا فامیلی رانییر را بدون بی‌حسی موضعی روی ران خود حک کنند تا تحت مالکیت او درآیند و سپس با او رابطه جنسی برقرار کنند.
فایل صوتی مک در جریان جلسه دادگاه رانییر پخش شد و کمک کرد ثابت شود نه‌ تنها رانییر کاملاً از جریان «حرمسراهای» نکسیم خبر دارد (قبلاً منکر شده بود)، بلکه در فراهم کردن امکانات برای تأسیس‌ اش همکاری داشته است. رانییر در نهایت در مورد بسیاری از اتهامات، مجرم شناخته شد و به تحمل ۱۲۱ سال زندان محکوم گردید.
اما اگرچه افشا شد که مک، مردی را که روزی «وانگارد» صدا می‌کرد، لو داده و اطلاعات حساسی برای محکوم شدنش به دادگاه رائه کرده است، اعضای سابق فرقه هنوز معتقدند در مجازات مک نباید هیچ تخفیفی در نظر گرفته شود.
در جریان محاکمه رانییر چند زن علیه رفتار مک با اعضای فرقه شهادت دادند. مثلاً این‌که مک چطور عکس‌های عریان اعضای جدید فرقه را نزد خود نگه می‌داشته تا از آن‌ها باج بگیرد و مجبورشان کند برده‌های جنسی رانییر شوند.
نیکل، یک بازیگر ۳۱ ساله اهل کالیفرنیا که سال ۲۰۱۶ وقتی در یکی از کلاس‌های بازیگری مک ثبت‌نام کرد، با فرقه آشنا شد، توضیح می‌دهد چطور او را اغوا کرده‌اند تا در داس عضو شود. مک به او گفته بوده که داس یک گروه فعال در زمینه توانمندسازی زنان است.
نیکل شهادت داد که در طول عضویتش در داس مک از او چندین خواسته «گیج‌کننده» داشته است، از جمله این‌که سه ماه مجرد بماند و با هیچ مردی رابطه نداشته باشد، در فیسبوک با رانییر ارتباط بگیرد و یک رژیمِ به‌شدت کم‌کالری را رعایت کند؛ «آلیسون به من گفت به کیث بگویم که حاضرم هرکاری او می‌خواهد انجام دهم. به من گفت برو و یک برده خوب باش». نیکل گفت که در نهایت رانییر چشم‌های او را بسته، دست و پایش را هم به یک میز بسته و توسط یک برده دیگر مورد تعرض جنسی قرار گرفته است.
در دادخواست فرجام‌خواهی، دادستان‌ها با جزئیات توضیح داده‌اند چطور آلیسون مک در داس «استاد» بوده و برده‌های مخصوص به خودش را استخدام کرده است. آلیسون از آن‌ها می‌خواسته تا در بازه‌های زمانی مشخص وثیقه (گاهی در قالب اطلاعات حساس) بدهند تا وفاداری‌شان به استاد تضمین شود.
مک خودش اعتراف کرده که برخی از جرایم مطرح در پرونده را مرتکب شده است. او در آوریل سال ۲۰۱۹ با چشمانی اشک‌بار خطاب به قاضی نیکلاس گارافیس گفت که زنان را به‌ هر قیمتی که شده، حتی باجگیری، به استخدام گروه درمی‌آورده تا آموزه‌های رانییر را ترویج کند.
مک گفت: «باید مسئولیت کامل تمام اعمالم را قبول کنم. به‌خاطر نقشی که در این پرونده داشتم، بسیار شرمنده‌ام. جلوی خانواده‌ام و انسان‌های خوبی که به‌خاطر پایبندی کورکورانه‌ام از آموزه‌های رانییر به آن‌ها آسیب رسانده‌ام، بسیار شرمنده‌ام. من عضوی از یک انجمن سری بودم که توسط کیث رانییر تأسیس شد. من نقش اصلی کیث رانییر در داس را پنهان کردم. او رئیس داس بود.»
با این حال، دادستان فدرال سابق «نیاما رحمان» معتقد است علیرغم همکاری مک و اعترافش، باید حکم سنگینی برای او در نظر گرفته شود.
رحمان در مصاحبه با دیلی‌بیست می‌گوید: «تبدیل حکم از ۱۴ سال زندان به بازداشت خانگی یا عفو مشروط، خلاف عدالت است.»
دادستان‌ها مشخص نکردند که در دادخواست‌شان چه حکمی برای مک پیشنهاد داده‌اند.
رحمان در این‌باره می‌گوید: «آلیسون مک در یک‌سری فعالیت‌های به‌ شدت مجرمانه مشارکت داشته است و این مسأله که با دادگاه همکاری کرده نمی‌تواند شدت هیچ‌کدام از آن فعالیت‌ها را تقلیل دهد. اگرچه همکاری‌اش با دادگاه خیلی محدود هم نبود اما چندان گسترده نیز نبود. او شاهدی بود که در ابتدا ساز مخالف می‌زد اما دادستان‌های پرونده توانستند همکاری‌اش را جلب کنند. کمک مک طوری نبود که بگوییم اجرای عدالت را تضمین کرده است.»
رحمان در ادامه ادعا کرد اگر دادستان‌ها تصمیم بگیرند «حکم محکمی مثل چند سال زندان» برای مک بریده نشود، سایر زنان شریک در فعالیت‌های مجرمانه نکسیم نیز منتفع خواهند شد.
رهبران بلندپایه سابق این فرقه که به جرم‌هایشان اعتراف کرده‌اند، عبارتند از «نانسی سالزمن» و دخترش لارن و هم‌چنین کتابدار فرقه «کیثی راسل» یکی از سرمایه‌گذاران اصلی فرقه به نام «کلر برانفمن» سپتامبر گذشته در دادگاه به تحمل ۸۱ ماه زندان محکوم شد و به‌صورت عمومی و آشکار اعلام کرد هنوز به رانییر وفادار است.
نوارز در مورد احکام دادگاه در این پرونده می‌گوید: «حکم دادگاه هر چیزی که باشد امیدوارم چارچوبی عادلانه برای احکام بعدی ایجاد کند.»
او اضافه کرد که از آدم‌فروشی مک و لو دادن رانییر تعجب نکرده است و دادگاه نمی‌بایست برای او تخفیف قائل می‌شد؛ «برای یک زن طبیعی است وقتی می‌بیند رانییر دارد در باطلاق غرق می‌شود، هرکاری از دستش برآید انجام می‌دهد تا خودش را حفظ کند.»


کد مطلب: 283734

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/283734/قربانیان-نگران-حکم-دادگاه-آلیسون-مک-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir