کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کارشناسان نسبت به تغییرات اقلیمی هشدار دادند

باران‌هایی که هر ۱۰۰۰ سال یک بار رخ می‌دهد

31 تير 1400 ساعت 8:45


گروه جامعه:بارندگی شدید در استان هنان چین بی‌سابقه است و هر هزار سال یک بار می‌تواند روی دهد. بسیاری درمتروها گیر افتاده‌اند.کارشناسان نسبت به تغییرات اقلیمی هشدار می‌دهند.
استان هنان در مرکز چین شاهد بارندگی بی‌سابقه‌ای است. حداقل ۲۵ نفر در ژنگژو، مرکز این استان که ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد، کشته شده‌اند. بیشتر آنها در ایستگاه‌های زیرزمینی و متروها زیر آب مانده‌اند. حداقل هفت نفر مفقود شده‌اند. بیش از ۵۰۰ نفر توانستند به موقع از مترو نجات پیدا کنند.
حدود ۱۰۰ هزار نفر این کلان‌شهر را ترک کرده‌اند. این استان و مرکز آن چهار روز دستخوش باران‌های سیل‌آسا بوده است. کارشناسان هواشناسی به رسانه‌های چینی گفته‌اند چنین بارانی "هر ۱۰۰۰ سال یک بار" اتفاق می‌افتد.
ارتش چین با ۵۷۰۰ نفر در محل حاضر شده تا برای عملیات نجات و یافتن مفقودشدگان کمک کند.  ویدیوهایی که در این چند روز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مسافران را در قطاری نشان می‌داد که در آب فرورفته بودند و ایستگاه مترو کم کم به یک استخر بزرگ تبدیل می‌شد.
یکی از نجات یافته‌گان در شبکه‌های اجتماعی نوشته است: «آب به سینه من رسیده بود. واقعا ترسیده بودم، اما بدترین چیز آب نبود، بلکه کاهش هوای داخل واگن بود.»
یکی از ساکنان ژنگژو گفت که مجبور شده شب را در دفتر کارش بماند، زیرا حرکت اتوبوس‌ها که برقی هستند، متوقف شده بود. به همین دلیل هم بسیاری برای رسیدن به خانه وارد متروها شده بودند.
کارشناسان می‌گویند این باران نیز مانند سیل در آلمان و آتش‌سوزی در کانادا و آمریکا ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش کره زمین است که از این پس احتمالا بیشتر رخ می‌دهد.
در استان هنان رفت وآمد قطارها متوقف، بزرگراه‌های زیادی بسته و بیشتر پروازها لغو شده‌اند. یک بیمارستان بزرگ در ژنگژو با ۷۰۰۰ تخت بدون برق مانده و ۶۰۰ نفر از بیماران اورژانس باید به محل دیگر منتقل می‌شدند. بزرگترین شرکت خودروسازی چین (SAIC Motor) هشدار داده که این وضع می‌تواند تاثیر مخربی بر روند کوتاه مدت کار این خودروسازی داشته باشد. شرکت خودروسازی نیسان ژاپن خط تولید خود را در آنجا متوقف کرده است.
عده‌ای از صاحبان شرکت‌ها، بیمه‌ها و یک بانک تحت حمایت دولت وعده کمک مالی به میزان ۲۵۴ میلیون یورو به شهر ژنگژو را داده‌اند.
وضع ده‌ها مخزن آب و سد ییهتان (Yihetan) در شهر لوویانگ در غرب ژنگژو خطرناک اعلام شده است. این سد با ترکی ۲۰ متری در دیواره‌اش ممکن است هر لحظه فروبریزد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در تلویزیون دولتی این کشور گفته است که تلاش برای حفظ جان مردم بسیار دشوار شده است.هواشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که بارش باران در سه روز آینده در منطقه‌ای با ۹۴ میلیون جمعیت ادامه می‌یابد.

 


کد مطلب: 283752

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/283752/باران-هایی-۱۰۰۰-سال-یک-بار-رخ-می-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir