به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۲۸۳۷۷۷

مخالفت چین با بازدید از آزمایشگاه‌های ووهان

مخالفت چین با بازدید از آزمایشگاه‌های ووهان
گروه جامعه: چین پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت را برای ادامه تحقیقات در مورد منشا ویروس کرونا رد کرد؛ ویروسی که سرایت آن اواخر سال ۲۰۱۹ از شهر ووهانِ این کشور آغاز و موجب همه‌گیری جهانی بیماری کووید-۱۹ شد و تا کنون جان حداقل ۴ میلیون نفر را در سرتاسر جهان گرفته است.
تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته از چین خواسته بود تا برای تکمیل بررسی‌های در حال انجام محققان این سازمان برای شناسایی منشا ویروس کرونا همکاری بیشتری داشته باشد و صدور اجازه بازدید از آزمایشگاه‌های شهر ووهان را تسهیل کند.
اما زنگ یکسین، معاون وزیر بهداشت چین روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که از درخواست رئیس سازمان جهانی بهداشت بسیار شگفت‌زده شده چرا که به باور او فرضیه منشا آزمایشگاهی ویروس کرونا مبتنی بر شواهد علمی نیست و به همین دلیل درخواست این سازمان نوعی توهین به ساحت علم تلقی می‌شود.
در همین حال، یوان ژیمینگ، یكی از مقام‌های موسسه ویروس‌شناسی ووهان نیز اطمینان داد كه هرگونه احتمال « نشت آزمایشگاهی» یا جهش ویروس را در جریان بررسی‌های آزمایشگاهی با هدف افزایش کارآیی و عملکرد آن، رد کرد.چین پس از آن که در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان را فاش کرد، همواره با فرضیه درز این ویروس از آزمایشگاه‌های این شهر به شدت مبارزه کرده است. چین همچنین در اقدامی تلافی‌جویانه انگشت اتهام را به سمت آزمایشگاه آمریکایی «فورت دتریک» نشانه رفته است. چنان که دولت این کشور سه روز پیش با انتشار طوماری از درخواست بیش از نیم میلیون چینی از سازمان جهانی بهداشت برای انجام تحقیق از این آزمایشگاه ایالات متحده به عنوان منشا ویروس کرونا خبر داد.
این آزمایشگاه که در نزدیکی واشنگتن قرار دارد به عنوان قلب تحقیقات آمریکا علیه بیوتروریسم مطرح بوده ولی از پائیز سال ۲۰۱۹ به دلیل آن چه که مشکلات ساختاری عنوان شده، تعطیل شده است.فرضیه منشا آزمایشگاهی ویروس کرونا نخستین بار در دولت سابق ایالات متحده و در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ مطرح شد و پس از وقفه چند ماهه، بحث در مورد آن بار دیگر در آمریکا شدت گرفته است.
برچسب ها: کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها