به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۲۸۳۸۲۶

فضای حاکم بر اداره کشور دچار رخوت شده است

فضای حاکم بر اداره کشور دچار رخوت شده است
گروه اقتصادی: روز‌های تعطیلات کرونایی در حالی صدای اصناف و مردم را درآورده که سید مرتضی افقه، اقتصاددان معتقد است بهتر است مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید جلو بیفتد تا دوره فطرتی که میان دولت فعلی و جدید وجود دارد به سر آید.تعطیلات اضطراری کرونا در حالی به ناگهان اعلام شد که بسیاری از مردم به همین دلیل پشت سر بسته ادارات دولتی ماندند.

یک اقتصاددان در همین رابطه گفت: در شرایط بسیار بحرانی فعلی که بسیاری از فعالیت‌ها به دلیل تحریم‌ها و مشکل کرونا راکد هستند، انتظار این است که به خصوص مراکز تصمیم گیری حتی مجلس و دولت تعطیلات رسمی را هم تا جای ممکن کم کنند تا جبران گذشته را بکنند. با این وصف می‌بینیم که نه تنها دولت تلاش بیشتری نمی‌کند یا تعطیلات را کم نمی‌کند بلکه به بهانه کرونا تعطیلات غیرمنتظره اعلام می‌کند.
 
سید مرتضی افقه با بیان اینکه تعطیلات غیرمنتظره مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند، گفت: نکته مهم‌تر این است که تعطیلات پیش بینی نشده و غیرمنتظره باشد. اگرچه ممکن است به بهانه اینکه مردم برای سفر برنامه ریزی نکنند و باعث گسترش کرونا نشوند، در آخرین لحظه تعطیلات را اعلام کنند، اما تبعات این کار، بسیار بیشتر از منافع آن است.

مردم پشت در ادارات ماندند
این اقتصاددان با بیان تبعات مختلف تعطیلات پیش بینی نشده، گفت: تبعات آن شامل این است که بسیاری از مردم برای مراجعات به ادارات و دوایر دولتی برنامه ریزی کرده اند و پشت در بسته آن‌ها می‌مانند، مردم به دلیل تمرکز گرایی در بسیاری از امور دولتی از شهر‌های نزدیک و دور و نزدیک به تهران مراجعه می‌کنند، یا مواردی مثل مسافرت هاست که افراد برای دریافت گذرنامه هایشان اقداماتی کرده اند و ادارات به یک باره تعطیل می‌شود و این تعطیلات غیرمنتظره مشکلات بسیار جدی برای مردم ایجاد می‌کند.افقه ادامه داد: دو واقع تعطیلات کرونایی غیرمنتظره از دو وجه لطمه می‌زند؛ یکی تعطیلی امور و فعالیت‌ها و دوم غیرمنتظره بودن که خسارات زیادی به مردم وارد می‌کند.

فضای حاکم بر اداره کشور دچار رخوت شده
این اقتصاددان با بیان اینکه با توجه به اضطرار بودن شرایط بهتر بود مراسم تحلیف ریاست جمهوری جلو می‌افتاد، گفت: در حال حاضر فضای حاکم بر اداره کشور دچار رخوت شده و دولت فعلی رغبتی به فعالیت ندارد به خصوص اینکه مدت هاست تحت فشار‌های غیرمنصفانه منتقدان قرار دارد و دولت جدید هم هنوز مستقر نشده است.
افقه ادامه داد: مجلس نیز که می‌تواند خیلی از خلأ‌ها و کمبود‌های قانونی را جبران کند الان در تعطیلات است. نکته سوم اینکه تعطیلات ما هم که به دلیل مناسبت‌های مذهبی و ملی هستند خیلی حساب شده نیست.

تعطیلات ضد تولید و ضد توسعه است
این اقتصاددان با بیان اینکه کشور‌های دیگر معمولا تعطیلات را هدف دار اضافه می‌کنند، گفت: اولا تعطیلات ملی، مذهبی و سیاسی در کشور‌های دیگر خیلی زیاد نیست و ثانیا دولت‌ها تعطیلاتی هدف دار را با هدف افزایش کارایی و بهره وری نیرو‌های کار اضافه می‌کنند در حالی که در کشور ما تعطیلات به خصوص تعطیلات قمری که با تعطیلات شمسی در تفاوت هستند هرازگاهی وسط هفته می‌افتد و به این ترتیب کارایی روز‌های قبل و بعد آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.افقه ادامه داد: مجموعه سیاست‌های تعطیلاتی ما هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت ضد تولید و ضد توسعه است، ولی متاسفانه به آن توجهی نمی‌شود.

مخالفت پشت پرده مجلس و شورای امنیت با ادامه مذاکرات وین
این اقتصاددان با بیان اینکه بهتر است مراسم تحلیف جلو می‌افتاد که رئیس جمهور جدید مستقر شود، گفت: در حال حاضر حالت فطرتی بین دولت فعلی و بعدی هست که نه فقط هیات دولت بلکه تمام کارکنان و مدیران دل به کار نمی‌دهند. تجربه نشان می‌دهد که معمولا به فاصله انتخاب رئیس جمهور جدید تا مراسم تحلیف و شروع به کار حداقل یکی دو ماه طول می‌کشد و این مساله لطمه جدی در شرایط عادی کشور می‌زند الان که شرایط کشور به شدت بحرانی است.

افقه با بیان اینکه هرچند امیدی ندارم که دولت جدید وضع را بهتر کند، گفت: چون تفکری که در روابط خارجی تنش ایجاد می‌کند (با توجه به وابستگی اقتصاد و معیشت مردم به روابط خارجی) از یک سو و در مقابل هم در داخل کارمندان و مدیران با محدودنگری و تنگ نظری بسیار زیاد آن هم با معیار‌های ظاهری دینی و سیاسی افراد انتخاب می‌شوند و به این ترتیب تعداد زیادی از نیرو‌های شایسته کشور منزوی می‌شوند یا به خارج مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین امید ندارم دولت جدید با چنین تفکری بتواند وضع را بهتر از این بکند به خصوص اینکه قصه برجام هم در دولت فعلی با مخالفت پشت پرده مجلس و شورای امنیت به نتیجه نرسید و دولت جدید هم اگر بخواهد بر دیدگاه‌هایی که تندرو‌ها در این مدت بیان می‌کردند پافشاری کند مساله برجام حل نمی‌شود و بدون تردید اگر مشکل برجام و تحریم‌ها حل نشود مشکلات فعلی نه تنها حل نمی‌شوند بلکه شرایط بسیار بدتر می‌شود. تنها نقطه امید این است که به دلیل بحرانی شدن شرایط دولت جدید در مذاکرات جدی‌تر باشند تا آن را به نتیجه برسانند.
مرجع : اقتصاد 24
برچسب ها: مرتضی افقه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها