به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۲۸۳۸۵۵

زمین‌های زراعی به زمین‌های بایر تبدیل شده اند

زمین‌های زراعی به زمین‌های بایر تبدیل شده اند
گروه جامعه: دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شادگان، گفت: براساس آمارها، در سال ۱۳۶۳ در این شهرستان ۶.۵ میلیون اصله نخل داشتیم ولی در حال حاضر این تعداد به ۲ میلیون اصله نخل رسیده است.به گزارش ایلنا ، هوشنگ مقامسی با بیان اینکه چندین سال است با بحران تنش آبی مواجه هستیم که این بحران بر تمام بخش های کشاورزی و دامداری استان های کشور اثر گذاشته است، اظهار کرد: به علت عدم تامین آب برای نخیلات توسط وزارت نیرو، روز به روز از تعداد نخل های موجود در شهرستان شادگان کاسته می شود.

وی افزود: به طوری که براساس آمارها، در سال ۱۳۶۳ در این شهرستان ۶.۵ میلیون اصله نخل داشتیم ولی در حال حاضر این تعداد به ۲میلیون اصله نخل رسیده است.دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شادگان، ادامه داد: زراعت نیز در این شهرستان با مشکلات بسیاری مواجه شده است، آب زمین های زراعی در تابستان و پاییز تامین نمی شود، ۵۰ هزار هکتار زمین قابل کشت در این شهرستان وجود دارد که در حال حاضر بر روی ۲۰ هزار هکتار آن کشت می شود. این ۲۰ هزار هکتار هم در تابستان آب ندارند و در پاییز نیز در صورت بارش باران، کشت صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: شهرستان شادگان در انتهای رودخانه جراحی قرار گرفته است که آب این رودخانه از سد مارون تامین می شود، عمده فعالیت در شهرستان شادگان باغات نخیلات، زراعت و دامداری است.مقامسی تصریح کرد: وزارت نیرو موظف است آب نخیلات و زمین های زراعی ما را تامین کند ولی متاسفانه به دلیل سیاست های غلط و غیرکارشناسی وزارت نیرو، زمین های قابل کشت به زمین های بایر تبدیل شده اند.

وی در ادامه به وضعیت دامداری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان شادگان از جمله شهرستان هایی است که به پرورش گاومیش روی آورده است اما به علت شوری زیاد آب تالاب شادگان، عدم تامین حق آبه تالاب و عدم رشد علوفه مناسب متاسفانه  گاومیش ها در این شهرستان در حال تلف شدن هستند و هنوز هیچ تمهیداتی برای خروج از این وضعیت توسط دولت اندیشیده نشده است.وی بیان کرد: اگر این شرایط ادامه دار باشد تمام دام ها در این شهرستان تلف می شوند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شادگان در ادامه با اشاره به اینکه تالاب بین المللی شادگان جزو یکی از ۵ تالاب بزرگ در جهان بوده و عضو کنوانسیون ملی رامسر است، گفت: این تالاب بر اثر تخلیه زباله های شهری، تخلیه پساب های پتروشیمی و پساب های نیشکر و سدسازی بی رویه، در حال از بین رفتن و خروج از این کنوانسیون است و دولت و وزارت نیرو باید هرچه سریعتر تمهیداتی برای احیای این تالاب انجام دهند.

وی به احداث سد بر روی رودخانه مارون اشاره کرد و گفت: آب تالاب شادگان از  رودخانه های کارون و مارون تامین می شود. بر روی رودخانه مارون در بهبهان سد مارون افتتاح شده است که با این احداث، شهرستان های پایین دست به صورت جدی متضرر شده اند.

مقامسی، تصریح کرد: اما در حال حاضر قرار است بالاتر از سد مارون بهبهان،  سد مارون ۲ را افتتاح کنند و اگر این سد به بهره برداری برسد شهرستان های رامهرمز،  رامشیر، ماهشهر و شادگان زراعتشان از بین می رود و روستاییان مجبور به مهاجرت خواهند شد و فاجعه زیست محیطی نیز به وجود می آید.

به گفته مقامسی دولت باید احداث سد را متوقف کند و اجازه ندهد جریان طبیعت با دستکاری به هم بریزد.
وی در پایان گفت: تالاب ها به عنوان ریه های تنفسی استان ها هستند که این ریه ها از کار افتاده اند. باید این تالاب ها احیا شوند و دولت به جای سدسازی و احداث صنایع عظیم پتروشیمی در مرکز کویر، اقدام به احداث آنها در حاشیه خلیج فارس کند و از آب خلیج برای صنایع استفاده شود ولی متاسفانه با سیاست های نادرست، صنایع آب بَر در مراکز کویر احداث شدند و همین امر برای کشاورزی کل کشور مشکل ایجاد کرده است.
برچسب ها: خوزستان بحران آب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها