به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۲۸۳۸۵۹
معلوم نیست قیمت ارز در روزهای آینده به چه سمتی برود

بازی بانک مرکزی با نرخ ارز برای کسب سود

بازی بانک مرکزی با نرخ ارز برای کسب سود
گروه اقتصادی: طلا و ارز همچون سایر صنوف در استانهای تهران و البرز با قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه حدود ۱۰ میلیون و نیم به استراحت شش روز کرونایی رفت. بازاری که معلوم نیست در هفته ها و یا ماههای آینده به چه سرنوشتی مبتلا شوند چرا که این بازار تحت تاثیر تغییر دولت ها درهفته های آینده قرار خواهند گرفت.
بازاری که طی دو سه ماه اخیر نوسان قیمت زیادی را تجربه کرده است. طوری که دلار در مواقعی ۲۶ هزار تومان قیمت را تجربه کرد و در برخی روزها قیمت آن نیز به کانال ۲۰ هزار تومان هم آمد. علاوه بر دلار، طلا و سکه هم در طول این مدت با نوسان قیمت همراه بود آنگونه که هر گرم طلای ۱۸ عیار به زیر یک میلیون تومان نزدیک شد و سکه بهار آزادی نیز تا زیر ۱۰ میلیون تومان رسید.

آینده نامعلوم قیمت ها در بازار سکه و ارز تا دو سه هفته آتی
البته معلوم نیست قیمت ها در بازار ارز و طلا در روزهای آتی در چه مسیری قرار گیرد. طلا که تابع قیمت انس جهانی و نرخ ارز در داخل است که این ۲ موئلفه نرخ واقعی طلا را تعیین می کنند. حال ازآنجایی که نرخ ارز در بازار قیمت ثابتی ندارد و اونس جهانی نیز همچنان با افت و خیز همراه است، بنابراین سرمایه گذران این کالا اطمینان آنچنانی به سرمایه گذاری بر روی این کالا با هدف سود آوری را ندارند.

در بخش ارز نیز سرمایه گذاران این بازار دیگر چون گذشته بر روی چنین کالایی حساب باز نمی کنند چرا که به درستی می دانند که این بازار بازاری پرریسک است و افرادی در این بازار سرمایه گذاری می کنند که علاوه بر داشتن هیجان زیاد ترسی از زیان را ندارند.محسن صادقی، کارشناس مالی معتقد است: قیمت ها دربازار ارز معلوم نیست تا ماه آینده چگونه باشند اما باید گفت؛ که نرخ ارز نرخی نیست که حتی با رفع تحریم های بین المللی به دلیل واقعیات اقتصاد کشور و نرخی واقعی دلار که در محدوده ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان باید باشد، روند نزولی با شیب بسیار تند را تجربه کند.


بازی بانک مرکزی با نرخ ارز در بازار برای کسب سود!
وی خاطرنشان کرد: نرخ ارز که در چند ماه گذشته با نوسان قیمت همراه بود به دلیل بازی بانک مرکزی با این کالا و با هدف تعدیل قیمت آن بوده است و چه بسا این بانک با افزایش نرخ ارز در بازار نیز در مواقعی منتفع می شد. اما مردم به موجب نوسانی بودن قیمت ارز در بازار و ناآگاهی از آینده قیمت این کالا با تغییر دولت خیلی راغب به ورود به چنین بازاری نبوده و نیستند.

صادقی با بیان اینکه هرچه قدر قیمت ارز در بازار پایین باشد این موضوع بر کاهش قیمت کالاها در بازار تاثیر گذار خواهد بود اظهارداشت: سیاست گذاری های ارزی باید طوری باشد که با در نظر گرفتن همه جوانب (وضعیت تجار در بخش واردات و صادرات) مردم از آن سود ببرند. به طور مثال هرآنچه قیمت ارز پایین در نظر گرفته شود، قیمت کالا و خدمات نیز در بازار کاهش می یابد.

معلوم نیست قیمت ارز در روزهای آینده به چه سمتی برود
همچنین پیمان مولوی، عضو انجمن اقتصاددانان ایران  درباره آینده قیمت ارز و طلا در بازار گفت:‌ قیمت ارز برگرفته از قیمت اونس جهانی و نرخ ارز در داخل است. حال با توجه به اینکه معلوم نیست قیمت ارز در ماههای آینده به چه سمتی می رود بنابراین مشخص نیست قیمت ها در بازار ارز با سیاست گذاری های جدید ارزی چگونه باشد.  
وی با بیان اینکه همه بازارها اکنون در رکود به سر برده و تا استقرار دولت سیزدهم همچنین نتیجه مذاکرات برجام این روند ادامه دارخواهد بود، افزود: هیچ بازاری از ثبات خاصی برخوردار نیست و معلوم نیست آخر و عاقبت قیمت ها در بازار در دولت جدید چگونه خواهد بود.

مولوی ادامه داد: علاوه بر تغییر دولت ها موضوع نشست برجام و روند مذاکرات برای رفع تحریم ها و ارتباط با دنیا مسئله دیگری است که چنانچه این روند به خوبی پیش بروند و نتیجه بخش باشد بی تردید خیلی از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و بازارها پررونق می شوند.این اقتصاددان خاطر نشان کرد: بدون حل مشکل برجام و ارتباط گرفتن با دنیا نباید انتظار پویایی شدن اقتصاد و رونق بخشی بازارهای کشور را داشت چرا که تحریم ها الان باعث دور گرفتن خیلی از کشورها با ایران شده اند و خیلی از محصولات و یا کالاهای که معمولا منحصر به فرد هستند نیز توان صادرات به خارج از کشور را برای ارزآوری را ندارند.

دلار ۲۴ هزار ۵۰۰ تومانی و یورو ۲۸ هزار ۹۰۰ تومان
 بنا به این گزارش، روز دوشنبه هفته جاری آخرین قیمت ها در بازار ارز و طلا بر روی تابلو ها نشست. در آن روز و در بازار آزاد قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانٰ، طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رقم خورد.

در بازار ارز علاوه بر قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی، قیمت یورو نیز ۲۸ هزار و ۹۰۰ اعلام شد این در حالی است که قیمت دلار در روزهای نخست سالجاری نرخ ۲۶ هزار تومان را به خود دید. اما با شروع مذاکرات هسته ای قیمت این کالا درپی انتشار مثبت و منفی روند مذاکرات در بازار بالا و پایین می شد.

اما آخرین قیمت ارز در هفته جاری در صرافی‌های بانکی طوری بود که قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری ما قبل آن کاهش یافت؛ با این وجود، قیمت فروش دلار درصرافی بانک ها ۲۴ هزار و ۵۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۵۸۲ تومان تعیین شد. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸  هزار و ۸۳۵ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۲۶۴ تومان اعلام شد.علاوه بر قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی ها  قیمت طلای ۱۸ عیار نیز در روز دوشنبه هر گرم یک میلیون و ۴۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شد.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است. قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم نیز یک‌میلیون و ۳۹۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

قیمت نامعلوم انس جهانی درپی کاهش شدید بیت کوین و پایین آمدن ارزش دلار جهانی
بنا به این گزارش، با توجه به کاهش ارزش دلار جهانی همچنین سقوط ارزش بیت کوین و سایر رمز ارزها دربازاز مجازی معلوم نیست قیمت انس جهانی در روزهای آینده  چه رقمی باشد چرا که به یکباره قیمت این ارز مجازی به یک باره ۶ درصد فرو ریخت و حتی کانال ۳۰ هزار دلاری را از دست داده است.

علاوه بر این قیمت جهانی طلا نیز دیروز تاحدودی کاهش یافت و  به ۱۸۰۸ دلار و ۸۳ سنت رسید. این موضوع به دلیل ترمیم سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا بود که قیمت طلا را اندکی کاهش داده است. اما کارشناسان پیش بینی می کنند در ماههای آینده قیمت انس جهانی طلا به دلیل تامین بدهیهای آمریکا و فشار مالی که این کشور با آن مواجه می شود ارزش دلار کاهشی و انس جهانی با افزایش قیمت روبه رو خواهد شد.
مرجع : بازار
برچسب ها: دلار سکه قیمت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها