به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۲۸۳۸۶۹

آسیب‌اجتماعی در شیوع کرونا رشد داشت

آسیب‌اجتماعی در شیوع کرونا رشد داشت
گروه جامعه:یک جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه مشکلات ناشی از شیوع کرونا مربوط به سوءمدیریت دولت است، گفت: شیوع کرونا و به دنبال آن مشکلات معیشتی سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.محمدرضا محبوب فر، پژوهشگر و جامعه شناس آسیب‌های اجتماعی در خصوص تأثیر شیوع کرونا بر افزایش آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: بیش از یک سال و نیم است که این ویروس در کشور ما در شرایط تحریم وارد شده است البته بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از شیوع کرونا مربوط به سو مدیریت دولت تدبیر و امید است که راهی برای رفع معضلات اقتصادی کرونا ارائه نداده است.

این جامعه شناس افزود: متأسفانه سو مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم کرونا را در موج اول خود نگه داشته است و تنها در این یک سال و نیم ما شاهد افت و خیزهای بسیار زیاد این بیماری بوده‌ایم؛ همچنین اقداماتی که تاکنون از طرف دولت، وزارت بهداشت، و ستاد کرونا انجام شده است تأثیرگذار نبوده است.وی عنوان کرد: در خصوص پیک پنجم هم ما شاهد این هستیم که هنوز به قله نرسیده‌ایم و مرگ و میرها همچنان افزایشی است بدیهی است که مشکلات ناشی از کرونا سبب افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی خواهد شد مسئله‌ای که آن را به صورت تورم، گرانی و افزایش قیمت در کالاهای اولیه و ضروری مورد نیاز شاهد هستیم.

محبوب فر بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا الان قیمت کالاهای ضروری مورد نیاز مردم تا ده برابر قیمت افزایش یافته‌اند و این عادی شدن نابسامانی در وضعیت کرونا هم شکل گرفته است.این جامعه شناس تصریح کرد: کاهش پروتکل‌ها در پیک پنجم و افزایش آمار مرگ و میر در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر حاکی از این است که وضعیت کرونا در شرایط بسیار خطرناکی است.

وی با اشاره به افزایش انتشار اخبار ضد و نقیض در خصوص کرونا خاطرنشان کرد: متأسفانه در دوران شیوع کرونا مردم در میانه وضعیت ابتلاء عزیزانشان و ابراز اظهارات ضد و نقیض قرار دارند در چنین شرایطی بدیهی است که موجی از دلهره و ترس بین مردم ایجاد شده است و وضعیت به گونه‌ای است که در دوران کرونا شاهد افزایش بسیار زیادی در خشونت‌های خانگی هستیم.

محبوب فر اظهار کرد: افزایش دلهره و ترس همچنین مشکلات معیشتی در جامعه می‌تواند همراه با افزایش خشونت‌های خانگی و بی اعتمادی به دولت باشد؛ در حال حاضر و در دوران شیوع کرونا بیش از دو میلیون نفر بیکار داشته‌ایم و تورم نیز با افزایش همراه بوده است.وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ خط فقر ۱۲ میلیون تومان را رد کرده است، مشکلات اجتماعی، خودکشی، قتل و نزاع و درگیری افزایش داشته است و همه این موارد حاکی از آن است که کرونا سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

این جامعه شناس با اشاره به ترک تحصیل دانش آموزان و دانشجویان در دوران شیوع کرونا تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان ما ترک تحصیل کرده و بیش از ۳۰ درصد دانش آموزان ما جذب بازار کار شده و نام کودک کار را به خود اختصاص داده‌اند همچنین سرقت‌های خرد نیز در این دوره با افزایش همراه بوده است که ناشی از فشار اقتصادی و معیشتی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها