به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۲ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۲۸۴۰۱۲

قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان می‌رسد؟

قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان می‌رسد؟
گروه اقتصادی: بازار طلا نزدیک به یکسال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برد و در این میان، سکه که تا پیش از این رکورد ۱۵ میلیون تومان را هم شکسته بود به زیر ۱۰ میلیون تومان هم رسید. همین موضوع حالا چشم بسیاری از افراد را برای ریسک در این بازار ترسانده است.سکه در ۲۰ مهر ماه پارسال به اوج قیمت یکسال اخیر رسید و بهای ۱۵ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان را به خود دید.آن هم درست زمانی که گمانه‌زنی‌ها برای بازگشت دوباره دونالد ترامپ به کاخ سفید و افزایش تنش میان ایران و امریکا بالا گرفته بود.
 
با پیروزی غیرمنتظره جو بایدن در انتخابات ریاست‌‌جمهوری امریکا اما، این ورق برگشت و بهای طلا و ارز در بازار ایران ریزشی شد.تا آنجا که هر قطعه سکه طلا با ریزشی نزدیک به ۶ میلیون تومان به زیر ۱۰ میلیون تومان رسید و در ۶ اردیبهشت امسال رکورد یکساله قیمت سکه شکست و بهای آن به کمترین میزان ممکن در یکسال اخیر رسید.

در این روز بهای هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید به ۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه درست زمانی رقم خورد که ایران در نشست مجازی طرف‌های اروپایی برجام شرکت کرد و بنا شد که مذاکرات احیای برجام در گراند هتل وین از سر گرفته شود.نقویت امیدها به احیای برجام و بازگشت پول‌های بلوکه شده باعث شد که بهای دلار که تا ۳۰ هزار تومان رفته بود به ۲۲ هزار تومان برگردد و سکه به زیر قیمت ۱۰ میلیون تومان عقبگرد کند.
 
حالا اما بسیاری از مشتریان بازار طلا با این ابهام مواجه هستند که آیا سکه بار دیگر به زیر ۱۰ میلیون تومان عقب‌نشینی می‌کند؟فعالان بازار طلا در حال حاضر چنین چشم‌اندازی ندارند. آنها به سیگنال‌های منفی از وین اشاره می‌کنند و اشاراتی به رشد بی‌سابقه نقدینگی داشته و می‌گویند که با افزایش سطح تورم عمومی بهای سکه و طلا هم از این اتفاق متاثر می‌شود.

بانک مرکزی میزان نقدینگی سال گذشته را بالای ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و برخی چهره‌های اقتصادی از جمله مسعود نیلی نسبت به افزایش بی‌سابقه نرخ تورم هشدار داده است.از آن سمت پنجره برجام هنوز بسته نشده است و هرچند امریکا نسبت به مذاکرات فرسایشی هشدار داده اما اعلام کرده که همچنان منتظر انتقال دولت در تهران و از سر گرفتن مذاکرات با کابینه ابراهیم رئیسی است.ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر به تجارت‌نیوز گفته بود چنانکه برجام احیا شود ممکن است بازار طلا با هیجان موقت روبرو شود اما بهای سکه طلا روی کانال ۱۰ میلیون تومان تثبیت می‌شود و نرخ‌ سکه کمتر از این نخواهد شد.
 
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: سکه قیمت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها