کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در دیدار با سفیر ایران در کنیا؛

راهکارهای صادرات ICT ایران به کنیا بررسی شد

2 مرداد 1400 ساعت 20:29

گروه فناوری:‌ رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در راستای بررسی راهکارهای رسیدن به اهداف صادراتی حوزه ICT در کنیا با سفیر ایران در این کشور دیدار کردند.


به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU)، داوود ادیب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و فریبرز نژاددادگر دبیر این اتحادیه در نشست مشترکی با جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا با بحث درباره فعالیت پایگاه صادراتی این اتحادیه در کنیا، راهکارهای مختلف رسیدن به اهداف صادراتی حوزه ICT در کنیا را بررسی کردند.
دفتر اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران ۸ بهمن ۱۳۹۹، همزمان با افتتاح مرکز نوآوری فناوری ایران و مصادف با برگزاری دومین نشست تجاری - فناوری شرکت‌های دانش بنیان در نایروبی پایتخت کنیا با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری راه اندازی شد و قرار است این دفتر به عنوان پایگاه دائمی ایران در کنیا برای تسهیل صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق ایرانی در حوزه ICT به بازار شرق آفریقا فعالیت کند.
کنیا به عنوان تجاری ترین کشور شرق آفریقا دروازه ورود به این بخش از قاره آفریقا محسوب می‌شود و نایروبی به عنوان پایتخت این کشور یکی از سه مقر سازمان ملل متحد است و علاوه بر این، بندر مومباسا مهمترین بندر ورودی به شرق قاره آفریقا در این کشور قرار دارد؛ تمامی این عوامل می‌تواند به افزایش سطح مبادلات تجاری و بالا بردن میزان صادرات ایران منتج شود.
اعزام هیأت تخصصی ICT کنیا به ایران
در این دیدار جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا گفت: سفارت ایران در کنیا درصدد است تا فرصت‌های تجاری این کشور را به شرکت‌های علاقه مند برای همکاری معرفی کند. برنامه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف داریم و در این راستا هیأت‌های تخصصی به ایران اعزام کرده و خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در حال هماهنگی و برنامه ریزی برای اعزام هیأت تخصصی حوزه ICT به ایران هستیم گفت: با توجه به راه اندازی پایگاه صادراتی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در کنیا و با توجه به ارتباطاتی که با مقامات کشور کنیا و شبکه فعالان اقتصادی دارم، این امکان فراهم می‌آید تا ضمن ارائه ظرفیت‌های کشور، این اتحادیه و به طور کلی صنعتICT به طرف‌های کنیایی معرفی شوند.
برمکی ادامه داد: تا به حال چندین جلسه مجازی با اتحادیه داشتم و جلسه‌ای نیز با حضور شرکت‌های ICT دو کشور برگزار شده و در مدتی که بنده در ایران حضور دارم، دومین جلسه مجازی بخش خصوصی فعال در حوزه ICT دو کشور را برگزار خواهیم کرد. هدف من معرفی ظرفیت و پتانسیل‌های دو کشور در این حوزه است و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. در تلاشیم تا بتوانیم گامی مهم در صادرات کشورمان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برداریم .
وی گفت: همچنین قرار است ارتباط پروازی ایران و کنیا به صورت مستقیم برای تسهیل تجارت، راه اندازی شود. در حال حاضر دیگر نگاه سابق به آفریقا به عنوان یک قاره فقیر و عقب‌مانده وجود ندارد بلکه این کشور دارای ظرفیت و پتانسیل‌های جدیدی است که می‌توان از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره برد.
جای خالی شرکت‌های ایرانی در استفاده از ظرفیت‌های صادراتی کنیا
در این دیدار همچنین از سوی رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده برای توسعه فعالیت پایگاه صادراتی در کنیا ارائه شد.
مسئولان این اتحادیه عنوان کردند که برگزاری جلسات مجازی با شرکت‌های فعال این حوزه در کنیا و اعزام هیأت‌های تجاری دو کشور بسیار مؤثر بوده و می‌تواند هر چه سریع‌تر در شناسایی و معرفی ظرفیت‌های دو کشور به یکدیگر مؤثر باشد.در این جلسه بر ایجاد هم افزایی در بین شرکت‌های فعال جهت اجرای پروژه‌های مشترک و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان اهداف اصلی این اتحادیه و کمک به شرکت‌های علاقه مند برای انجام امور صادراتی تاکید شد.
به گفته مسئولان اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، کنیا هاب منطقه‌ای و پایلوت صادرات اقتصادی کشورها محسوب می‌شود، از این رو حضور در آفریقا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اکنون کشورهای ترکیه، عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی از این ظرفیت‌ها به خوبی بهره می‌برند اما جای خالی شرکت‌های ایرانی در این عرصه به شدت احساس می‌شود.
از این رو اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران آمادگی دارد تا با ایجاد این بستر مناسب از حضور شرکت‌های حوزه ICT در بازار کنیا حمایت کند و در عین حال با رایزنی و تعامل با سفارت ایران در کنیا و دیگر بخش‌های مرتبط، زمینه حضور هرچه بیشتر بخش خصوصی فعال در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در کنیا فراهم آورد.
برای این منظور نیز تا به امروز جلساتی با اعضای کمیسیون صادرات اتحادیه برگزار شده و از علاقه مندان به فعالیت در بازار کنیا خواسته شده تا ظرفیت‌های خود را در بازار کنیا بررسی کرده و در قالب گزارشی به اتحادیه ارائه دهند.
طبیعتاً برگزاری دومین جلسه مجازی شرکت‌های خصوصی دو کشور می‌تواند مؤثر باشد و نتایج مفیدی برای دو کشور رقم بزند؛ چون در حال حاضر مهمترین مشکل کالاهای ایرانی برای ورود به بازار کنیا، ضعف بازاریابی و ناشناخته بودن ظرفیت و توانمندی‌های کشورمان برای تجار کنیا است و تاکنون به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است.
مجموعه‌هایی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، حمایت‌های بلاعوض و تسهیلاتی را برای امور صادراتی شرکت‌ها در نظر گرفته اند؛ به عنوان مثال اگر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای ورود به بازارهای خارجی نیاز به هرگونه استاندارد داشته باشند، می‌توانند هزینه دریافت آن استانداردها را به صورت بلاعوض از این صندوق دریافت کنند.
پس اگر هر شرکتی بخواهد اختراع خود را ثبت کند می‌تواند از حمایت‌های صندوق برخوردار شود و با وجود پیچیدگی‌های فرآیند ثبت در کشور دیگر، می‌توانند از کارگزاران صندوق برای ثبت هم استفاده کنند.


کد مطلب: 284161

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/284161/راهکارهای-صادرات-ict-ایران-کنیا-بررسی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir