به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۲۸۴۲۴۶

امن‌ترین شهر ایران از لحاظ زلزله کجاست؟

امن‌ترین شهر ایران از لحاظ زلزله کجاست؟
گروه جامعه:مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر ۸۳درصد شهرهای ایران در پای گسل‌های لرزه زا ساخته شده اند و در معرض خطر زلزله هستند.محسن پورکرمانی در خصوص وضعیت تهران از نظر وقوع زلزله افزود: به طور کل ایران به لحاظ علم زمین شناسی یک کشور تحت فشار است؛ یعنی در زاگرس فشار دریای سرخ را داریم که به اصطلاح به آن صفحه عربی می‌گوییم که  زاگرس را به سمت شمال فشار می‌دهد.
 
وی بیان کرد: اکثر گسل ها در کشور ما، گسل معکوس هستند، این گسل‌ها از نظر زلزله بسیار خطرناک هستند؛ چون دوره بازگشت طولانی دارند. یعنی باید مدت‌ها انرژی جمع شود تا یک گسل معکوس فعال شود. بنابراین اکثر گسل‌های ما در ایران معکوس و رانده و خطرناک‌اند.

پور کرمانی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۳ درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله هستند، گفت: اکثر شهرها در پای گسل‌های لرزه زا ساخته شده اند. در حال حاضر امن‌ترین جای کشور به لحاظ  مرکز استان، اصفهان است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در تهران نیز بر اساس مطالعات جدیدی که انجام شده، احتمال وقوع زمین لرزه هفت ریشتری که قبلا توسط برخی از کارشناسان این حوزه گفته شده بود، بعید است.وی با اشاره به اینکه در تهران تعداد زیادی گسل وجود دارد، اظهار داشت: در تهران اگر هم زلزله هفت ریشتری داشته باشیم در گسل مشا - فشم است که خطرناکترین گسلی است که از شرق تهران عبور می کند.

بیمارستان‌ها و مراکز آتش‌نشانی در برابر زلزله مقاوم نیستند
مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پروفسور مانوئل بربریان، چهره ماندگار لرزه شناسی ایران معتقد بود که تهران هشت بار با زمین لرزه بالای هفت ریشتر البته در آن زمان که تهران قدیم، منطقه ری بود، خراب شده است، گفت: مطالعات جدید نشان می‌دهد اگر زلزله هفت ریشتری در تهران رخ دهد، در گسل مشا - فشم خواهد بود و به غیر از آن زمین لرزه پنج تا پنج و نیم در دیگر مناطق تهران خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه ساختمان های موجود در تهران از  جمله ساختمان های کمک رسان در وقوع زلزله از قبیل بیمارستان ها و آتش نشانی ها دربرابر زلزله مقاوم نیستند، گفت: اگر تهران با زلزله مواجه شود، ساختمان‌های مراکزی که باید کمک رسانی را انجام دهند خود تخریب شده و از بین می‌روند.پورکرمانی بیان کرد: متاسفانه در شمال تهران شاهد هستیم که روی گسل ها خانه‌سازی انجام شده است، در منطقه شمال تهران، گسل شمال تهران رد شده که تا کرج  امتداد دارد و بیش از ۷۰ کیلومتر بعد از کرج نیز ادامه دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در منطقه شمال تهران علاوه بر منازل مسکونی شاهد ساخت مراکز آموزشی دولتی و خصوصی نیز هستیم. برای مثال واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی روی گسل شمال تهران واقع شده است.مدیرگروه کارشناسی ارشد زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به علم زمین شناسی گفت: سیلاب هایی که جاری می‌شود، زمین لرزه هایی که رخ می دهد، فرو نشست هایی که ایجاد می‌شود همه این‌ها موضوعات علم زمین شناسی است. اگر مراکز استان ‌یک تیم زمین شناسی داشته باشند و مسائل را بررسی کنند هیچ وقت این فجایع در کشور رخ نمی‌دهد.
برچسب ها: زلزله
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها