به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۲۸۴۲۵۸

ابداع یک مولکول برای درمان انواع سرطان

ابداع یک مولکول برای درمان انواع سرطان
گروه علمی:پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، نوعی مولکول مهندسی شده ابداع کرده‌ اند که می‌ تواند برای درمان انواع سرطان به کار رود.پژوهشگران "بیمارستان مانت ساینای" (Mount Sinai Hospital) آمریکا، یک عامل درمانی ابداع کرده‌اند که در آزمایشگاه، اثربخشی بالایی را در ایجاد اختلال در یک مسیر بیولوژیکی نشان داده است و می‌تواند به نجات یافتن از سرطان کمک کند.

این عامل درمانی، یک مولکول مهندسی شده موسوم به "MS21" است که به از بین رفتن آنزیم "AKT" کمک می‌کند. این آنزیم‌ در بسیاری از سرطان‌ها، بیش از اندازه فعال است. این پژوهش، شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهند تخریب دارویی AKT، یک درمان متناسب برای سرطان‌هایی است که ژن‌های ویژه‌ای در آنها جهش می‌یابند.آنزیم AKT معمولا به صورت غیرطبیعی در سلول‌های سرطانی فعال می‌شود تا رشد تومور را تحریک کند. از بین بردن AKT، این روند را معکوس می‌کند و به مهار رشد تومور می‌پردازد.

"ریمون پارسونز" (Ramon Parsons)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما، یک پایه محکم برای توسعه بالینی عامل از بین بردن AKT به وجود می‌آورد تا سرطان‌هایی را که در آنها یک ژن خاص جهش می‌یابد، درمان کند. بررسی سرطان‌های انسانی نشان داد که ۱۹ درصد تومورها، حداقل یکی از این جهش‌ها را دارند. این موضوع ثابت می‌کند که تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به سرطان می‌توانند از عامل تخریب کننده AKT سود ببرند.

پژوهشگران، MS21 را روی سلول‌های مبتلا به سرطان انسانی آزمایش کردند تا کارآیی آن در درمان سرطان مورد بررسی قرار بگیرد. این گروه پژوهشی سعی دارند با توسعه MS21، امکان آزمایش بالینی روی بیماران را فراهم کنند.
"جیان جین" (Jian Jin)، از پژوهشگران این پروژه گفت: تبدیل کردن یافته‌های این پژوهش به روش‌های درمانی مؤثر برای سرطان، در اولویت قرار دارد،  زیرا جهش‌هایی که در این پژوهش ارائه می‌شوند، متداول‌ترین مسیرهای فعال شده در سرطان‌های انسانی هستند؛ اما این تلاش‌ها می‌توانند چالش‌برانگیز باشند.
برچسب ها: درمان سرطان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها