به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۲۸۴۲۶۸

رنگ‌ های نانویی، محصولاتی نوظهور و فناورانه

رنگ‌ های نانویی، محصولاتی نوظهور و فناورانه
گروه علمی: رنگ‌های زیست‌ سازگار و آنتی باکتریال، جزو فرآورده‌های نوآورانه در صنعت رنگ هستند که نانو فناوری به افزایش کیفیت آن‌ها کمک کرده است. رنگ‌ها علاوه بر این‌که می‌توانند به ساختمان‌ها زیبایی ببخشند، با استقبال بسیار گسترده صنعت ساختمان و جامعه اکنون یک اقتصاد را شکل داده و زمینه اشتغال و خلق ارزش افزوده قابل توجهی را فراهم کرده‌اند. 

در حالی که ارزش جهانی بازار رنگ‌های ساختمانی در سال ۲۰۱۵ تنها ۱۶۰ میلیارد دلار بود، پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۷۹ میلیارد دلار برسد. سهم حدود ۱ درصدی ایران از بازار جهانی رنگ، با گسترش شرکت‌های فعال در این حوزه می‌تواند افزایش یافته و محصولات ایران‌ساخت به بازارهای جهانی راه پیدا کند.
آن‌طور که یوسف امراللهی فعال دانش‌‌ بنیان در حوزه رنگ عنوان می‌کند، رنگ‌های نانویی جزو محصولاتی نوظهور و فناورانه در صنعت ساختمان به شمار می‌رود که وارداتشان با قیمت بالایی صورت می‌گیرد، اما با توسعه فناوری نانو در کشور این رنگ‌ها ایران‌ ساخت شده است.

نوع خاصی از رنگ‌های نانویی با استفاده از خواص نانو فناوری به صورت آنتی‌ باکتریال تولید شده است که می‌تواند ضمن تامین نیاز  صنعت ساختمان، به توسعه بهداشت و سلامت محیط کمک کند؛ به طوری که این فعال فناور توضیح می‌دهد در حال حاضر به طور میانگین ۱۰۰ تن رنگ نانویی آنتی باکتریال تولید می‌شود. اما این ظرفیت وجود دارد که تولیدات را به میزان ۵ برابر افزایش دهیم.

رنگ‌های نانویی ایران‌ ساخت علاوه بر این‌که با هزینه‌های پایین‌تر و کیفیتی مشابه نمونه‌های وارداتی تولید می‌شوند مقرون به صرفه نیز هستند، چراکه با بهره‌گیری از خواص نانو فناوری، مقدار کم‌تری از این رنگ‌ها برای پوشش سطوح استفاده می‌شود. به گفته امراللهی در نانو رنگ‌های ایران‌ساخت از ورقه کربن‌ با ضخامت نانومتری استفاده شده است، این ورقه‌ها مساحت سطحی بالایی دارند.

یکی از مشکلات رنگ‌های مرسوم، از بین رفتن و کدر شدن بعد از مدتی است که نانورنگ‌های ایران‌ ساخت، این مشکل را برطرف کرده‌اند و با مقاومتی بالاتر، در مدت زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهند.وی از تولید محصولات ایران‌ ساخت در حوزه رنگ‌های نانو با رویکرد صادرات می‌گوید و ادامه می‌دهد ما توانستیم علاوه بر تامین نیاز داخلی، ظرفیت تولید را افزایش دهیم تا به بازار کشورهایی مانند آلمان ورود کنیم. به طور میانگین ۱۰۰ تن از این محصول صادر می‌شود. 

اشتغال و توسعه فناوری‌های مولد یکی از اهداف تولید داخلی است و آن‌طور که امراللهی عنوان می‌کند زمینه برای اشتغال بیش از ۲۰ نیروی انسانی متخصص فراهم شده که با افزایش ظرفیت تولید امکان افزایش آن وجود دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها