به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۲۸۴۲۹۱

رنج عناب‌کاری در ایام خشکسالی

رنج عناب‌کاری در ایام خشکسالی
گروه اقتصادی: نام خراسان‌جنوبی که به میان می‌آید بسیاری از افراد یاد محصولات استراتژیک کشاورزی آن چون زرشک، زعفران و عناب می‌افتند. محصولاتی که به واسطه صادرات آن برای کشور و استان ارزآوری نیز داشته است.

اما عناب‌کاران خراسان‌جنوبی در این روزهای سخت خشکسالی با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند و برای سیراب کردن درختان ۱۰-۲۰ ساله و پرثمر خود با سختی مواجه‌اند. از طرف دیگر حتی برای خریداران عمده عناب نیز توان اقتصادی باقی نمانده تا بخواهند به صورت عمده از کشاورز محصول او را خریداری کنند.عدم فرآوری محصول عناب برای بهره وری بیشتر اقتصادی و خام فروشی نیز از دیگر مشکلات این حوزه است که باید برای آن تدبیری اندیشید. در هر حال آنچه مسلم است، عناب‌کاران خراسان‌جنوبی در همین شرایط سخت برای به بار نشستن درختان و باغات خود با جان و دل تلاش می‌کنند

عناب سیوجان، صادراتی است
پای صحبت‌ها و درد دل‌های محمد تقی موسوی‌نژاد از عناب‌کاران نام آشنای خراسان‌جنوبی نشستیم تا از موانع در مسیر کشاورزی و عناب‌کاری بگوید. کشاورزی که در کنار کار کشاورزی به شغل دامداری(گاو و گوسفند) نیز مشغول است.   سید محمد تقی موسوی‌نژاد که بیش از ۳۰ سال است در کار عناب‌کاری و دامداری در روستای سیوجان بیرجند فعالیت می‌کند  اظهار کرد: عناب روستای سیوجان بسیار باکیفیت و مرغوب است به گونه‌ای که حتی برای صادرات نیز از ما خریداری می‌کنند.وی با بیان اینکه کار عناب‌کاری را در ۳۰ هکتار زمین انجام می‌دهم، بیان‌کرد: از هر هکتار زمین به طور متوسط حدود پنج تن عناب به دست می‌آوردم و خداوند را بابت این برکت شکرگذار هستم که توان کار کشاورزی را به من داده است و تا بتوانم در این زمینه تلاش خواهم کرد.

استفاده از پساب برای کشت جو
موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از موضوعات رنج آور در حوزه کشاورزی عدم استفاده صحیح و درست از پساب‌ها است، گفت: من برای استفاده بهینه از این پساب‌ها علاوه بر عناب، جو نیز کاشته‌ام که با آب چاه عناب و با آب پساب جو را آبیاری می‌کنم تا کوچکترین آبی هدر نرود.

کشاورز فعال خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که برای من مشکل ایجاد کرده این است که سازمان‌های متولی امسال میزان استفاده از آب چاه را برای من به بهانه خشکسالی و کنترل مصرف آب محدود می‌کنند در حالی که من درخت کاشته و به ثمر رسانده‌ام و نمی‌توانم آن را خشک نگه دارم.موسوی نژاد بیان‌کرد: یک نفر از چاهی که در اختیار اوست ۱۰۰ میلیون هم درآمد کسب نمی‌کند ولی فرد دیگری میلیاردها تومان درآمدزایی اقتصادی برای خودش و استانش به دست می آورد که عدالت این است آب چاه را بر اساس این استفاده کم یا زیاد کنیم.

محدود کردن استفاده از آب چاه کیفیت محصول را کاهش می‌دهد
وی با تأکید بر اینکه باید ببینند هر که آب چاه را با عدم استفاده صحیح اقتصادی هدر می دهد، برای او کم کنند، گفت: درختان ۲۰ ساله من چه گناهی کرده‌اند که با محدود شدن استفاده از آب چاه مجبور به کاهش آبیاری به آنان شوم که کیفیت محصول را نیز کم می‌کند.

موسوی نژاد افزود: ما نیز بحث استفاده صحیح از آب را قبول داریم ولی این موضوع باید براساس یک برنامه‌ریزی و تدبیر صورت گیرد تا به کار کشاورزی نیز آسیب نزند.این کشاورز فعال خراسان‌جنوبی اظهارکرد: دلالان در حال حاضر عناب را به قیمت کیلویی حدود ۴۰-۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند، اما مشکل این جا است که همان دلالان یا خریداران عمده نیز به واسطه کاهش قدرت خرید چون گذشته یک جا و با حجم زیاد از ما عناب نمی‌خرند.
موسوی‌نژاد با تأکید بر اینکه همه این مسائل در نهایت به ضرر کشاورز تمام می‌شود، گفت: باید از طریق راهکارهایی چون ایجاد تعاونی روستایی برای خرید این محصول و یا خرید تضمینی عناب مشکلات در این حوزه را کاهش داد.

عناب خرید تضمینی داشته باشد
وی افزود: به عنوان مثال ما برای محصول استراتژیکی چون زعفران خرید تضمینی داریم و عناب نیز همین ویژگی استراتژیک بودن  را دارد و باید با خرید تضمینی مورد حمایت قرار گیرد و گرنه کشاورزان دچار ضرر و زیان خواهند شد.این کشاورز فعال و برجسته خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه بانک‌ها نیز هیچگونه تسهیلاتی نه برای دامداری و نه برای کشاورزی در اختیار ما قرار نمی‌دهند در حالی که در هر دو بخش ما به سرمایه آن هم در این سال خشکسالی نیاز داریم.

موسوی نژاد با اشاره به افزایش قیمت کود کشاورزی در طول یک سال گذشته، اظهارکرد: به عنوان مثال یک کیسه ۵۰ کیلویی کود که در سال گذشته ۷۵ هزار تومان بوده است در حال حاضر باید برای آن ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد.وی که در کنار کار کشاورزی، دامداری نیز دارد، اظهارکرد: از طرف دیگر من اگر بخواهم کودریز مغذی خریداری کنم باید حتما ۱۰۰ میلیون تومان داشته باشیم که با توجه به بالا بودن مبلغ، تأمین آن در توان هر کشاورزی نیست.

تأمین علوفه دام با سختی صورت می‌گیرد
کشاورز فعال سیوجانی افزود: من در گاوداری ۱۰۰ رأس گاو و همچنین ۱۴۰ رأس گوسفند دارم ولی در سال جاری برای تهیه علوفه آنان با سختی زیادی رو به رو هستم.موسوی‌نژاد بیان‌کرد: البته من همیشه از قبل به فکر تهیه علوفه سال آینده دام خود  هستم و  از این جهت مقداری ذرت علوفه ای دارم ولی اگر بخواهم برای سال آیند خرید علوفه داشته باشم باید یک میلیارد تومان هزینه کنم.

افزایش قیمت علوفه
وی با اشاره به اینکه یونجه به کیلویی هفت هزار تومان رسیده است، ادامه‌داد: علی‌رغم گران شدن علوفه ولی بانک‌ها هیچگونه سرمایه در گردشی در اختیار دامدار قرار نمی‌دهند و ما نمی‌دانیم در این شرایط باید چه کار کنیم.
موسوی نژاد افزود: نکته بعدی این است که حتی خریدهای علوفه از بازارگاه نیز متأسفانه برای ما کارساز نبوده است و  من علوفه از این سامانه خریداری کرده‌ام ولی متأسفانه هنوز به دست من نرسیده که این مسئله در روند کار ما خلل ایجاد می‌کند.

این کشاورز و دامدار خراسان‌جنوبی گفت: از طرف دیگر ما دامداران علی‌رغم افزایش قیمت علوفه و ...هیچ گونه افزایشی در زمینه قیمت شیر و گوشت نداشته‌ایم ولی در نهایت باید تدبیری برای این امر صورت گیرد که دامدارا و کشاورز ضرر نکند.
مرجع : بازار
برچسب ها: عناب‌ خشکسالی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها