به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۲۸۴۳۰۰

کیفیت ماسک‌های پزشکی ارتقا می‌یابد

کیفیت ماسک‌های پزشکی ارتقا می‌یابد
گروه علمی:پژوهشگران روسی راهی برای ارتقای مقاومت ماسک‌های پزشکی در برابر ویروس کرونا پیدا کردند.استفاده از ماسک‌های پزشکی حدود ۱۰۰ سال پیش آغاز شد، اما امروزه و در دوره همه گیری "Covid-۱۹"، این ماسک‌ها همه نیاز‌ها را برآورده نمی‌کنند، بنابراین مهندسان به دنبال راه‌های جدید محافظتی هستند.
 
مشکل ماسک‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند در نوع پارچه‌ای است که از آن‌ها ساخته شده اند، زیرا الیاف آن ضخیم هستند و فضا‌های بین آن‌ها باعث عبور ذرات گرد و غبار و ویروس‌ها نیز می‌شود؛ بنابراین محققان روسیه راهی را برای به دست آوردن خواص مطلوب از این ماسک‌ها پیدا کردند.پروفسور آلبرت نسیپولین مدیر آزمایشگاه نانومواد در دانشگاه می‌گوید: معلوم شد که غشایی از نانولوله‌های کربنی اندکی دربرابر هوا مقاومت دارند و تقریباً هر آنچه روی آن می‌افتد را می‌گیرد؛ به گونه‌ای که اندازه منافذ آن، از ۱۰ نانومتر فراتر نمی‌رود. 

او افزود: اندازه ویروس کرونا، ده برابر بزرگتر است، یعنی هوا از این سطح عبور کرده و ویروس‌ها بر روی سطح الیاف نانولوله باقی می‌مانند. از لحاظ تئوری، می‌توان چندین بار از این ماسک‌ها استفاده کرد.این ماسک‌های نانویی آزمایشی را که در آزمایشگاه‌های روسیه و ایتالیا روی آن‌ها انجام شده است را با موفقیت پشت سر گذاشتند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها