به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۲۸۴۳۰۲

ازبینژ‌بردن سلول‌‌سرطان سینه با یک ترکیب دارویی

ازبینژ‌بردن سلول‌‌سرطان سینه با یک ترکیب دارویی
گروه علمی:محققان آمریکایی روش درمانی جدیدی ارائه داده اند که می‌تواند ۹۵ تا ۱۰۰ درصد سلول‌های سرطانی پستان را از بین ببرد. محققان دانشگاه ایلینوی آمریکا دارویی به نام ErSO ایجاد کرده اند که می تواند سلول های سرطانی سینه را از بین ببرد و حتی تومورهای بزرگ را نیز کاهش دهد و به سطوح قبلی کشف نشده برساند.این تیم تحقیق دریافته است که ErSO باعث از بین رفتن سریع بیشتر متاستازهای سرطانی در ریه ، استخوان و کبد می شود و متاستازهای سرطان مغز را در سطوح بالا کاهش می دهد ، به خصوص از آنجا که گسترش این سرطان ها به سایر قسمت های بدن معمولاً مسئول بیشتر موارد فوتی مبتلایان به سرطان سینه است.
 
طبق گفته این تیم تحقیقاتی، فعالیت داروی جدید به پروتئینی معروف به گیرنده استروژن بستگی دارد که در درصد بالایی از تومورهای سینه یافت می شود.این دارو به این گیرنده متصل می شود، در آن زمان مسیر سلولی را تنظیم می‌کند که سلول های سرطانی را برای رشد سریع آماده و از آنها در برابر استرس محافظت می‌کند.
این مسیر تولید پروتئین هایی را که از سلول در برابر آسیب محافظت کرده را تحریک می‌کند ، در حالی که هدف دارو هدف قرار دادن فعالیت آن گیرنده و تنظیم بالای مسیر سلولی است که باعث رشد و گسترش سلول های سرطانی می شود.

محققان این دارو را روی موش ها آزمایش کردند و نشان دادند که ErSO یک مولکول کوچک با خواص ضد سرطانی قدرتمند و بدون عوارض جانبی است.این تیم تأکید کرده که این دارو هیچ تاثیری در رشد تولیدمثل موشها نداشته است. نتایج نشان داد در مدت یک هفته از قرار گرفتن در معرض دارو ، تومورهای سرطان سینه به میزان غیرمنتظره ای کاهش یافته اند.

محققان دریافتند که بسیاری از این سرطان‌های سینه تنها در مدت سه روز بیش از ۹۹ درصد کاهش می‌یابد و این موضوع را نشان می‌دهد که ErSO چقدر سریع عمل می‌کند و تا چه حد می‌تواند در سطح چشمگیری بر سرطان‌های سینه تأثیر بگذارد.آنها اشاره کردند که بارزترین ویژگی این داروی جدید این است که سلولهایی را که فاقد گیرنده های استروژن هستند، لمس نمی‌کند و بر سلول‌های سالم تأثیر نمی‌گذارد ، خواه آنها حاوی گیرنده های استروژن باشند یا نه ، اما در برابر سلول های سرطانی و گیرنده های آنها بسیار موثر است.

بر خلاف دارو‌های رایج که سیگنالینگ استروژن را در سرطان سینه مسدود می‌کنند، داروی جدید یک مکان متفاوت در گیرنده استروژن را هدف قرار داده و به یک مسیر سلولی محافظ که از قبل در سلول‌های سرطانی فعال شده حمله می‌کند.حدود ۷۵ درصد سرطان‌های سینه گیرنده‌های استروژن مثبت هستند، این بدان معنی است که ErSO توانایی بالایی در مبارزه با رایج‌ترین اشکال سرطان سینه دارد، که امید جدیدی برای درمان سرطان سینه است.
برچسب ها: سرطان سینه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها