به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۲۸۴۳۱۸

۱۰ پرواز موفق در مریخ

۱۰ پرواز موفق در مریخ
گروه علمی: ناسا ساعاتی پیش اعلام کرد "بالگرد مریخی نبوغ" دهمین پرواز خود در مریخ را نیز با موفقیت به پایان رسانده است.به گزارش ایسنا، بالگرد مریخی "نبوغ" ناسا که در ماه فوریه با مریخ نورد "استقامت" بر روی سیاره سرخ فرود آمد، شنبه دهمین پرواز خود بر فراز سیاره مریخ را به پایان رساند.بالگرد مریخی "نبوغ" در دهمین پرواز خود منطقه ای به نام "Raid Ridges" سیاره سرخ را مورد بررسی قرار داد. این منطقه به دلیل ویژگی های جغرافیایی خاصش چنین نامگذاری شده است. پرواز دهم پیچیده ترین پرواز "نبوغ" بوده است و طی آن "نبوغ" ۱۲ متر از سطح سیاره فاصله گرفته است.

به گفته سایت بیزینس اینسایدر، انتظار می رود که "نبوغ" از ۱۰ ناحیه مختلف متمایز بازدید کرده باشد و عکس‌های گوناگونی نیز در طول مسیر گرفته باشد. این تعداد پرواز دو برابر تعداد پروازهایی است که ناسا در ابتدا برای این بالگرد کوچک برنامه ریزی کرده بود.

هلی کوپتر در پایان پرواز خود در هفتمین پروازگاه خود قرار گرفت. کل زمان پرواز "نبوغ" در هوا ۱۶۵.۴ ثانیه بود.
چندی پیش این بالگرد نهمین و چالش برانگیزترین پرواز خود را نیز با موفقیت به پایان رساند و طی آن ۱۶۶.۴ ثانیه با سرعت پنج متر بر ثانیه پرواز کرد.

بالگرد مریخی "نبوغ" در پرواز ششم خود یک ناهنجاری را تجربه کرد، اما با موفقیت توانست فرود آید. بالگرد مریخی "نبوغ" ناسا در ششمین پرواز در سیاره سرخ با مشکلاتی روبرو شد، اما این بالگرد توانست همه این موارد را کنترل کند. قرار بود پرواز ششم "نبوغ" با اوج گرفتن این بالگرد تا ارتفاع ۱۰ متر آغاز شود. «هاوارد گریپ» (Håvard Grip) از بخش رهبری بالگرد "نبوغ" آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در این باره گفت: در ابتدا همه چیز خوب پیش رفت، اما چند ثانیه "نبوغ" دچار یک اشکال شد که جریان تصاویر را از دوربین ناوبری آن به رایانه داخلی آن قطع کرد. داده‌ها نشان می‌دهد که خطایی در خط تصاویر منتقل شده توسط دوربین ناوبری "نبوغ" رخ داده است. این باعث از بین رفتن یک تصویر واحد شد.
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها