به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۲۸۴۳۲۴

عضو شورای شهر: سد گتوند را زودتر ببندید

عضو شورای شهر: سد گتوند را زودتر ببندید
گروه جامعه: عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به شرایط کم آبی در خوزستان گفت: به دولت تذکر می‌دهم در اسرع وقت نسبت به بسته شدن سد گتوند دستور دهد تا آب شور به سرزمین‌های حاصلخیز ورود پیدا نکند. به گزارش ایلنا، زهرا نژادبهرام در جریان سیصد و سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری به رئیس جمهور، وزیر نیرو، وزیر کشور و مهندسین و متخصصین امور آب گفت: خشکسالی در خوزستان موضوعی نیست که به یکباره رخ داده باشد. بی‌تدبیری مدیریت کشور در تامین آب، کم توجهی به منابع آبی و برقی کشور برای مدیریت در دوره بحران، پذیرش حق مردم به اعتراض نسبت به مدیریت همچنان محفوظ است.

نژادبهرام افزود: دانشی که در خدمت تصمیم درست قرار نگیرد، دانش کتابخانه‌ای است که کاربردی ندارد. زمین‌شناسان و کارشناسان و مهندسین گرامی چه شد که وقتی لوله‌گذاری را از سرشاخه‌های دز و کرخه به مرکز کشور سوق دادید و نهضت سدسازی را بدون توجه به محیط زیست منطقه رونق بخشیدید به تصمیم گیران یادآوری نکردید که سرزمینی که پیشینه سه هزارساله دارد برای حفظ آب آن صنعت قنات‌سازی را نمایندگی می‌کرده است چگونه شد که به یکباره قنات‌ها رها شد؟

نژادبهرام افزود: همواره گلایه از مدیران می‌کنیم که صحیح و به حق است تصمیم گیران آن‌ها بودند اما تصمیم سازان شما بودید. مردم خوزستان و سیستان امروز برای آب معترض هستند که به حق است چرا که تصمیم سازان فراموش کردند منافع کشور در استفاده بهینه از اکولوژی کشور است. اما در کجا و چگونه این اتفاق رخ داد؟ روی کوه نمک؟
او ادامه داد: به رئیس جمهور تذکر می‌دهم که بسیاری از عوامل مهاجرت در این دو منطقه ناشی از تصمیم گیری‌های مستقیم دولت بوده است.

نژادبهرام گفت: به دولت تذکر می‌دهم در اسرع وقت نسبت به بسته شدن سد گتوند دستور دهد تا آب شور به سرزمین‌های حاصلخیز ورود پیدا نکند. شما نشان دادید که در سیل اخیر می‌توانید با ایجاد مسیرهای انحرافی در راه سدها مانع از ایجاد حادثه شوید.

او تاکید کرد: به دولت تذکر می‌دهم نسبت به بررسی سریع لوله‌گذاری در سرشاخه‌ها در خصوص مواردی که اقدام صورت نگرفته دستور توقف بدهید و میزان آب انتقالی را محدود به آب شرب مناطق مرکزی کنید. از ورود صنایع آب بر جلوگیری کنید تا با سیستم فاضلاب همان صنایع آب مورد نیاز خود را تامین کنند. تمام موافقت‌های اصولی در مورد صنایع آب را از مرکز کشور با توجه به نظارت محیط زیست متوقف کنید تا مرحمی باشد بر دل رنجدیده خوزستان که در همه تاریخ نشان درخشندگی و پایداری و استواری بوده است.
برچسب ها: سد گتوند خوزستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها