به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۲۸۴۳۴۶

سرنوشت بحران برق در دولت رئیسی چیست؟

سرنوشت بحران برق در دولت رئیسی چیست؟
گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید برای آنکه بتوان از مشکلات تامین برق که امسال به وجود آمد، عبور کرد باید چند برنامه مجزا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اجرا رساند.حمیدرضا صالحی اظهار کرد: براوردهایی که از میزان تولید و مصرف برق کشور در تابستان امسال وجود دارد نشان می‌دهد که ما بین هشت تا ۱۰ هزار مگاوات کمبود تولید برق داریم، معضلی که در سال آینده امکان تشدید آن وجود دارد و همین امر می‌تواند کار وزارت نیرو دولت سیزدهم برای تامین برق مورد نیاز کشور را دشوار کند.
 
وی با بیان اینکه نمی‌توان حتی در صورت داشتن چند میلیارد دلار سرمایه، در فاصله کمتر از یک سال نیروگاه جدید تولید برق تاسیس کرد، توضیح داد: به طور میانگین ساخت یک نیروگاه جدید و وارد کردن برق آن به شبکه بین دو تا سه سال زمان نیاز دارد و این در حالی است که ما تصور کنیم سرمایه کلان موردنیاز برای تاسیس این نیروگاه‌ها نیز تامین شده است. از سوی دیگر هرچند نمی‌توان برق خانگی را قطع کرد اما باید توجه داشت که قطع کردن برق صنعت، برای کشور هزینه‌ای کلان دارد و تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم به محض آغاز به کار خود باید مقدمات تغییر در شرایط به وجود آمده در سال‌های گذشته را در دستور کار قرار دهد، توضیح داد: یکی از نخستین موضوعات بحث توجه به خواسته‌های سرمایه گذاران و بهبود شرایط آنهاست. آمارها می‌گوید که امروز حدود ۵۵ درصد از ظرفیت تولید برق کشور دیگر دولتی نیست اما در عین حال قیمت گذاری دستوری و سایر مشکلات مدیریتی باعث شده بسیاری از سرمایه گذاران با دشواری مواجه شوند.

صالحی ادامه داد: یکی از اقدامات می‌تواند این باشد که بخشی از ظرفیت تولیدی برق کشور در بورس انرژی عرضه شده و صنعت گران و فعالان اقتصادی بتوانند آن را بخرند، در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که بخشی از فشارها بر روی سرمایه گذاران این بخش کاهش یابد.به گفته وی، گام بعدی دولت رئیسی باید تلاش برای تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام کشور باشد. این نیروگاه‌ها که با سرمایه گذاری ریالی یا ارزی کلید خورده‌اند بنا به دلایل مختلف از جمله به صرفه نبودن سرمایه گذاری یا تامین نشدن منابع مالی به مرحله نهایی نرسیده‌اند و دولت بعدی می‌تواند با توجه ویژه به آنها، در زمانی کوتاه‌تر ظرفیت تولید شبکه را گسترش دهد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در کنار این دو گام، باید به دو موضوع جدی اما کمتر پرداخته شده در ایران نیز توجه کرد. از سویی مدیریت مصرف و اصلاح شیوه‌های استفاده از برق در خانه و صنعت و ادارات بسیار اهمیت دارد و از سوی دیگر ما باید به سمت منابع تجدیدپذیر مانند خورشید حرکت کنیم که متاسفانه برای مدت طولانی نادیده گرفته شده و امروز باید به عرصه وارد شود.

به گزارش ایسنا، از ابتدای خرداد ماه امسال، وزارت نیرو اعلام کرد با توجه به اوج گیری مصرف برق در فصل گرما، تولید کشور از میزان نیاز کمتر شده و تحت تاثیر همین شرایط اعمال برخی خاموشی‌ها الزامی است.هرچند در روزهای گذشته تلاش شده لااقل قطعی برق مسکونی متوقف شود اما به نظر می‌رسد همچنان معضل محدود بودن ظرفیت‌های تولید مشکل آفرین خواهد بود.
برچسب ها: برق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها