به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۲۸۴۴۹۶

بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا

بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا
گروه جامعه:پزشک متخصص متخصص با تاکید بر نیاز استخوان‌ها به کلسیم بیشتر در سنین پایین تر گفت: مصرف غذاهای سرشار از کلسیم موجب تراکم بیشتر استخوان شده و مانع بروز پوکی استخوان در سنین بالاتر می‌شود.بابک پورقلیچ پزشک متخصص  درباره دلایل ایجاد پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز ناشی از کمبود تراکم کلسیم در بافت استخوان است. استخوان بافتی زنده است و کلسیم به طور مرتب به آن اضافه یا برداشت می‌شود. با افزایش سن، برداشت کلسیم نسبت به جایگزینی افزایش می‌یابد بنابراین در سنین بالا با کاهش تراکم کلسیم در بدن مواجه می شویم.

وی افزود: این برنامه سیری پیش رونده است. در بین سنین 20 تا 30 سال بیشترین تراکم کلسیم در بدن وجود دارد بنابراین با حفظ این تراکم می توانیم دیرتر به پوکی استخوان دچار شویم. پوکی استخوان در خانم ها شایع تر است. هورمون استروژن در دوره باروری خانمها مانع از سیر سریع آن است اما پس از یائسگی این روند تسریع می شود و خانم ها شیب شدیدی از پوکی استخوان را شاهد هستند.

پورقلیچ برای پیشگیری توصیه کرد: با خذف سن، جنس، ژنتیک، مصرف داروها و برخی بیماری‌ها می توان به تغذیه و فعالیت بدنی تاکید کرد. فعالیت بدنی و تغذیه‌های سرشار از کلسیم و ویتامین دی به ویژه تا 30 سالگی به ما کمک می کند تا سیر پوکی استخوان را کند کنیم. فعالیت بدنی و بارگذاری روی استخوان‌ها تا 30 سالگی موجب افزایش تراکم آنها و ایجاد رسوب کلسیم می شود. پس از این سن هم ورزش‌هایی مثل پیاده روی توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: از رژیم‌های غذایی ناصحیح که باعث کاهش جذب کلسیم می شود باید خودداری کرد. نوشابه های گازدار مانع جذب کلسیم می‌شود و استعمال دخانیات و نوشیدن الکل هم سیر پوکی استخوان را تسریع می‌کند.
پورقلیچ در توضیح راه‌های تشخیص پوکی استخوان اظهار داشت: این بیماری خاموش است و علائم چندانی ندارد با افزایش سن این عوارض بیشتر نمایان می شوند. درد ناگهانی در ستون فقرات که می تواند با یک عطسه و خم و راست شدن طبیعی همراه باشد از علائم پوکی استخوان است. شکستگی لگن و گردن استخوان ران علامت های شدیدتری دارد که از علائم پوکی استخوان است. برای تشخیص با بالارفتن سن، سنجش تراکم استخوان به افراد توسط پزشک توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: تا 30 سالگی کلسیم در استخوان‌ها ذخیره می شود و پس از این سن هم اگر تغذیه درستی داشته باشیم برداشت کلسیم کمترشده و سیر پوکی استخوان را کند می‌کند. استفاده از مکمل های ویتامین دی برای جذب کلسیم با توجه به مقدار کمبود آن در بدن توصیه می شود.
برچسب ها: پوکی استخوان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها