به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۲۸۴۴۹۷

آشنایی با مدافعان محدود‌سازی اینترنت در ایران

آشنایی با مدافعان محدود‌سازی اینترنت در ایران
 گروه سیاسی: روزنامه شرق نوشت:‌طرح جنجالی مجلس برای محدود‌سازی اینترنت در حالی امروز به بررسی گذاشته می‌شود که در روز‌های اخیر هم جریان اصولگرایی در خارج از پارلمان به نحوی به دفاع از آن پرداخته است. احمد خاتمی با حمله به روحانی گفته نخستین قدم رئیسی باید ایجاد اینترنت ملی باشد.
 این در حالی است که روحانی در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت خود همچنان از توسعه اینترنت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دفاع کرده و گفته این خواسته مردم بوده و دولت بعدی هم چاره‌ای جز حمایت از خواست مردم ندارد.
دیروز رسول جعفریان، استاد دانشگاه، با انتقاد از درخواست سیداحمد خاتمی برای محدودکردن اینترنت، در توییتی نوشت: اینترنت ملی برای وقتی است که دریایی از اطلاعات علمی و عمومی برای استفاده مردم داریم، نه برای کشوری که تیراژ کتاب‌هایش ۵۰۰، زبانش محدود و از نظر علمی، دانشگاه‌ها و... در تولید دانش فقیر و کم‌مایه است. الان قطع ارتباط با دنیای بیرون، به معنای مرگ علمی است. وقتی دستمان پر شد، حتما». احمد خاتمی با مثال‌زدن از روسیه گفته بود: «تمام کشور‌هایی که فناوری اینترنت را در اختیار دارند، استفاده از اینترنت را برای جامعه هدف خود محدود کردند. به طور مثال در کشور روسیه خبری از فضای مجازی کشور آمریکا نیست».
سایت عصر ایران در واکنش نوشته بود: «اطلاعات داده‌شده به جناب خاتمی اشتباه است. در این کشور هم توییتر وجود دارد و هم اینستاگرام و هم دیگر شبکه‌های اجتماعی. البته آن‌ها به دنبال رسیدن به اینترنت ملی خود هستند...، اما نمی‌شود یکباره همه شبکه‌های اجتماعی خارجی را بست و گفت بفرمایید این هم اینترنت ملی».
محمدعلی ابطحی هم در توییتر نوشت: «مردم به اندازه کافی در این سال‌ها با مسائل مختلف دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند و بهتر است تا بهتر‌نشدن وضعیت اقتصادی کشور، باری به روی دوش اضافه نکنیم و ذهن مخدوش آن‌ها را مخدوش‌تر نکنیم» کیهان هم نوشته بود: «فضای مجازی که دولت روحانی اصرار دارد به بی‌صاحب‌بودن و بی‌در و پیکر‌بودنش افتخار کند، اگر به مدیریت اهلش درآید، می‌تواند رشد و شکوفایی و امید و انگیزه را چندین برابر کند و این اهرم فشار را از دست دشمنان بستاند و با بومی‌سازی و سالم‌سازی و علمی‌سازی آن می‌توان از این ظرفیت کم‌نظیر برای معرفی حقایق بهره برد و انقلاب اسلامی را از گردنه‌های محیل و مهیل عبور داد و مردم بزرگ و شایسته ایران را به آرزو‌های بزرگ‌شان رساند».
احمد زید‌آبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش با اشاره به اینکه روزنامه کیهان و سید‌احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران خواستار «بومی‌کردن اینترنت» در ایران شده‌اند، نوشت: «اگر از آن‌ها پرسیده شود که آیا منظورشان از این حرف «محدود‌کردن اینترنت و دسترسی عموم به آن» است، فوری تکذیب می‌کنند و مدعی می‌شوند که: نخیر! کاملا به عکس! منظورمان تسهیل دسترسی عموم به اینترنت است.
اما افکار عمومی منظور آن‌ها را بهتر درک می‌کند! آن‌ها خواهان محدودسازی شدید در این زمینه‌اند تا نظر آن بخش از اصلاح‌طلبانی را که می‌گفتند در صورت یکدست‌شدن قدرت، اصولگرایان ابتدا اینترنت را محدود و به‌تدریج پیاده‌رو‌ها را نیز برای تفکیک زن از مرد، دیوارکشی می‌کنند، به اثبات برسانند!
این نوع حرف‌ها و توصیه‌ها اگر تاکنون نشانی از جنگ قدرت در بین جناح‌های حاکم داشت، از این پس عوارضش دامن دولت سید‌ابراهیم رئیسی را خواهد گرفت؛ دولتی که با اقیانوسی از معضلات و گرفتاری‌های خرد و کلان روبه‌روست؛ بنابراین اگر آقای رئیسی علاقه‌ای به اسیر‌شدن در این قبیل چالش‌های نهایتا بی‌حاصل و بی‌نتیجه ندارد، بهتر است در همین ابتدای کار، تکلیفش را با این قبیل توصیه‌های مشکل‌آفرین روشن کند. بار‌ها گفته شده است که ستیز و مقابله با تکنولوژی بی‌ثمر است و در حکم نبرد با آسیاب بادی است!
جهان به‌زودی شاهد توسعه اینترنت ماهواره‌ای خواهد بود؛ پدیده‌ای که نه کنترل‌پذیر و نه قابل محدودسازی است؛ بنابراین تجربه تلخ و زیان‌بار مقابله با نوار کاست، دستگاه ویدئو، دیش ماهواره و... سرانجام تن‌دادن به همه آن‌ها پس از تحمیل هزینه‌های سنگین روانی و فرهنگی به جامعه و برانگیختن خشم عموم را درباره اینترنت تکرار‌کردن، نشانی جز تداوم لجبازی به قصد تخریب اعصاب ملت ندارد!


 
برچسب ها: اینترنت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها