به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۲۸۴۵۱۴

«مجلس به روان مردم آسیب می‌زند»

«مجلس به روان مردم آسیب می‌زند»
گروه اقتصادی: مجلس می‌خواهد طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصویب کند، براساس این طرح تمام پیام‌رسان‌های داخلی  و خارجی باید قوانین و شرایط ایران را بپذیرند و گرنه فیلتر می‌شوند. این طرح در واقع باعث بسته شدن هر چه بیشتر فضای مجازی و اینترنت می‌شود.

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای مجازی، درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: «به گمان ما این قوانینی که برای طرف خارجی وضع شده قوانین قابل اجرایی نیست و آنها این مورد را رعایت نمی‌کنند و در نهایت منجر به محدود شدن شبکه اینترنت شود. اعلام شده که از گوگل و اینستاگرام دعوت به عمل آمده تا در ایران نمایندگی داشته باشند. این موضوع در بسیاری از کشورها رخ می‌دهد اما باتوجه به شرایط خاص سیاسی ایران و تحریم‌ها ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد.»
در صورت فیلترینگ، گزینه جایگزین وجود دارد؟
پس از تصویب این قانون، اپلیکیشن‌ها تنها چهار ماه زمان دارند که در ایران، کارشان را ثبت و مجوز بگیرند. در یکی از بندها هم آمده که تحت شرایطی تا هشت ماه آینده هم امکان این فرصت وجود دارد.به طور خلاصه پس از تصویب این قانون، اگر برنامه‌های مانند اینستاگرام، گوگل، جیمیل و … خودشان را در ایران معرفی نکنند، دیگر امکان استفاده از این ابزار ارتباطی وجود ندارد.

الفت‌نسب درباره ابزار داخلی جایگزین و میزان کارایی آن گفت: « به طور مثال اگر نتوانیم از گوگل استفاده کنیم، جایگزین مناسبی برای آن وجود نخواهد داشت. سوال می‌شود که مگر ما موتور جست‌وجو گر داخلی نداریم؟ چرا داریم اما اگر ترافیک زیادی ایجاد شود، آن‌ها توانایی پاسخگویی دارند؟ خیر. تجربه‌های قبلی هم نشان دادند که وقتی ما با قطعی برق مواجه شدیم، این مرورگرها پاسخگو نبودند.»

او همچنین درباره نحوه نوشتن و اعمال این قوانین گفت: «بهتر از این می‌توان این قانون را نوشت و در شرایط بهتری می‌توان این قانون را اجرا کرد. خوب است که موتور جست و جو داشته باشیم. اما باید دید که آیا ظرفیت و زیر ساخت این موضوع را هم داریم یا خیر. اینکه بخواهیم در هشت ماه چیزی شبیه گوگل را بالا بیاوریم شدنی نیست. نمی‌گویم هیچ‌گونه امکان ندارد اما در هشت ماه شدنی نیست.»

پیامد محدودسازی اینترنت
الفت‌نسب درباره پیامد این قانون برای کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: «من فکر می‌کنم کسانی که این طرح را نوشتند هیچ دغدغه‌ای درباره استارتاپ‌ها نداشتند. شاید عده‌ای بگویند که این طرح ارتباطی به استارتاپ‌ها ندارد، اما کل جامعه اکو سیستم آنلاین ایران، تحت تاثیر این موضوع هستند و هرچه این فضا محدودتر شود، قطعا استارتاپ‌ها که یکی از تکه‌های پازل اقتصادی در ایران هستند تحت تاثیر قرار می‌گیرند.»

الفت نسب درباره دیگر مضرات این قانون و آسیب اجتماعی ‌که در بر دارد گفت: «این قانون نه تنها به کسب‌وکارها بلکه به روح و روان مردم نیز آسیب می‌رساند. همه ما خواسته یا ناخواسته از این سرویس‌ها استفاده می‌کنیم اگر سرویسی وارد کشور شده و از هر لحاظی مشکل داشته، بهتر بود همان موقع دستگاه‌های نظارتی با احتیاط با این شبکه‌ها و سرویس‌ها برخورد کند. نه اینکه پس از استفاده میلیون‌ها کاربر آن را محدود کنند. آن هم در این شرایط خاص اقتصادی که در اشتغال مشکل داریم و برخی‌ها برای تامین معاش خودشان به واسطه‌گری دست زده‌اند.»
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها