به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۲۸۴۵۲۸

عوارضی که غذا‌های فرآوری شده به دنبال دارند

عوارضی که غذا‌های فرآوری شده به دنبال دارند
گروه علمی: غذا‌های فرآوری شده شاید خوش طعم و لذیذ باشند اما مصرف بیش از حد آنها باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود. داریا ساولیوا مربی تناسب اندام و متخصص تغذیه ورزشی درباره غذا‌های فرآوری شده مانند کنسروها توضیحاتی می‌دهد.قبل از فرآوری کردن محصولات، بسیاری از غذا‌ها حاوی پوسته‌ای هستند که شاخص گلیسمی آن‌ها را کاهش می‌دهد. شاخص گلیسمی ضریبی است که میزان جذب کربوهیدرات‌ها توسط بدن و افزایش سطح قند خون را نشان می‌دهد. پس از پردازش و فرآوری کردن این محصولات، این شاخص افزایش می‌یابد که به افزایش قند خون کمک می‌کند.
 
با خوردن غذا‌های فرآوری شده، جهش قند ایجاد می‌شود و مقدار زیادی انسولین تولید می‌شود. برای پایین آوردن آن، قند به همان سرعت افت می‌کند، یعنی چنین "نوسان قندی" ایجاد می‌شود.میوه می‌تواند باعث نوسان انسولین شود، برای مثال یک سیب به یک مشت آجیل نیاز دارد. در واقع آجیل میزان کربوهیدرات خالص موجود در سیب را متعادل کرده و میان وعده را با یک غذای سالم و فرآوری نشده تکمیل می‌کند.

مواد غذایی فرآوری شده جذاب هم هستند، اما در بیشتر مواقع آن‌ها دارای کالری بالا، شکر اضافه و چربی زیاد هستند که مواد مغذی کمی دارند و پر از مواد شیمیایی و نگه‌دارنده هستند. موادی مانند نمک، قند و چربی گاهی به غذا‌های فرآوری شده اضافه می‌شوند تا طعمشان را دلپذیر‌تر و عمر مفیدشان را بیشتر کند که برای بدن بسیار ضرر دارد.به گفته این متخصص تغذیه، آرد بیشترین مراحل فرآوری را پشت سر می‌گذارد و شاخص گلیسمی بسیار بالایی دارد.

هنگام انتخاب آرد، باید به ظرافت آسیاب توجه کنید. آرد هرچه لطیف و سفیدتر باشد، سریعتر جذب می‌شود، یعنی عملاً گلوکز است که وارد جریان خون می‌شود. شما نباید غذا‌های فرآوری شده را به طور کامل کنار بگذارید، اما بعد از خوردن آن‌ها باید از خوردن غذا به مدت پنج ساعت خودداری کنید. این به شما کمک می‌کند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنید.
برچسب ها: غذای فراوری شده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها