به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۲۸۴۵۵۰

شناسایی آب آلوده با کمک تلفن همراه

شناسایی آب آلوده با کمک تلفن همراه
گروه علمی: پژوهشگران "دانشگاه کمبریج" در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شاید ارتقا دادن صفحه نمایش تلفن همراه هوشمند، شناسایی آلاینده‌ها در آب را امکان‌پذیر کند.به گزارش ایسنا، شاید تصور کنید که آب آشامیدنی شیر آشپزخانه، ایمن و نوشیدن آن بی‌خطر است اما در همه نواحی جهان این طور نیست. پژوهشگران "دانشگاه کمبریج" (University of Cambridge) در حال ابداع روش جدیدی هستند تا بتوانند آلاینده‌ها را با استفاده از ابزاری که روزانه میلیاردها نفر از مردم از آن استفاده می‌کنند، تشخیص دهند.
 
صفحه‌های لمسی جدید، یک شبکه نامرئی از الکترودها را شامل می‌شوند که حامل بار الکتریکی کمی هستند. هنگامی که پوشش رسانای انگشت، صفحه را لمس می‌کند، میزان بار الکتریکی را در یک مکان خاص تغییر می‌دهد و تلفن همراه هوشمند می‌تواند آن را براساس مختصات شبکه شناسایی کند. پژوهشگران دانشگاه کمبریج در این پروژه توضیح دادند که چگونه یک صفحه لمسی می‌تواند یون‌های دارای بار الکتریکی را در یک الکترولیت شناسایی کند. مایعات متفاوتی روی سطح صفحه لمسی آزمایش شد و پژوهشگران با استفاده از نرم‌افزار استانداردی که برای آزمایش این صفحات استفاده می‌شود، توانستند نمونه‌ها را با توجه به غلظت یون‌ها تفکیک کنند.

صفحات لمسی که در تلفن‌های همراه هوشمند به کار می‌روند، طوری تنظیم می‌شوند که بهترین واکنش را نسبت به تعامل با انگشتان داشته باشند. پژوهشگران باور دارند که شاید با تغییر دادن طراحی الکترودها حتی در بخش کوچکی از صفحه نمایش، بتوان میزان حساسیت را تنظیم کرد تا آلاینده‌ها در نمونه‌هایی مانند خاک و آب شناسایی شوند.

توانایی تشخیص یون‌ها با استفاده از صفحات لمسی در ابزارهای مورد استفاده، بدین معناست که شاید مشکل آلودگی آب آشامیدنی به آرسنیک، به سادگی و بدون نیاز به تجهیزات اضافی برطرف شود. آرسنیک، یک ماده سرطان‌زا است که می‌تواند به بروز سرطان‌های مثانه، کلیه، کبد، ریه و حتی پوست منجر شود. اگرچه در سیستم تصفیه آب شهری سعی شده تا این ماده حذف شود اما خطر آن در برخی از نقاط جهان که بدون سیستم تصفیه هستند، همچنان وجود دارد. آرسنیک را می‌توان با کمک نوارهای آزمایشی تغییر رنگ تشخیص داد اما این روش می‌تواند پرهزینه باشد؛ بنابراین یافتن راهی برای استفاده از دستگاه‌های موجود، روش بهتری به شمار می‌رود.

پژوهشگران امیدوارند که نهایتا بتوانند حساسیت صفحه لمسی را ارتقا دهند تا بتواند طیف گسترده‌ای از مولکول‌ها از جمله فلزات سنگینی مانند سرب را شناسایی کند. این کار، به همکاری شرکت‌های سازنده تلفن همراه هوشمند نیاز خواهد داشت تا بودجه‌ای را به بهبود قابلیت‌های صفحه لمسی تلفن‌های همراه اختصاص دهند. 
برچسب ها: آب آلوده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها