به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۲۸۴۵۸۵

عجیب‌ترین دلیل چاقی که نمی‌دانستید

عجیب‌ترین دلیل چاقی که نمی‌دانستید
گروه علمی:امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و افزایش شهرنشینی چاقی و اضافه وزن به یکی از بزرگترین معضلات سلامتی تبدیل شده است.بسیاری از مردم دوست دارند تناسب اندام خود را حفظ کنند. با این حال، کمتر کسی می‌داند که در کنار حجم مواد غذایی که مصرف می‌کند، زمانی که غذا می‌خورد هم می‌تواند در چاقی شکمی تاثیرگذار باشد.
 
بسیاری از افراد در آمریکا در سال نخست تحصیل در دانشگاه دچار پدیده‌ای به نام چاقی سال نخست دانشگاه می‌شوند. دلیل این چاقی افزایش استفاده از فست فودها، غذا‌های فرآوری شده و آماده است؛ اما فراتر از این موضوع دانشمندان به نتایج جالبی در این باره دست یافته اند.

محققان می‌گویند اختلالات شبانه روزی یکی از دلایل بروز چاقی در این دانشجویان است. در حقیقت فرهنگ دانشجویی اشتباه که شامل خوردن و آشامیدن دیرهنگام در شب و برهم خوردن الگوی خواب فرد است یکی از عوامل دخیل در چاقی شکمی محسوب می‌شود.برای دهه‌ها دانشمندان چاقی را یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌هایی همچون حمله قلبی و دیابت نوع ۲ اعلام کرده اند. در کنار میزان کالری دریافتی و میزان فعالیت، عامل مهم دیگر در بروز چاقی زمانی است که فرد به مصرف مواد غذایی اقدام می‌کند.


این تفکر که بدن انسان در زمان‌های مختلف واکنش متفاوتی به یک نوع غذای واحد می‌دهد به چین باستان باز می‌گردد. پزشکان چینی در زمان‌های قدیم بر این باور بودند که انرژی در بدن همزمان با گردش خورشید تغییر می‌کند. از همین رو، افراد باید ساعات مصرف مواد غذایی را تنظیم کنند. آن‌ها تاکید داشتند وعده شام باید سبک باشد و بین ساعت ۵ تا ۷ بعداز ظهر میل شود.

گرچه شاید علم پزشکی پیشرفت‌های خارق العاده‌ای طی سال‌های اخیر کرده باشد، اما شواهد زیادی در تایید تفکرات پزشکان چین باستان وجود دارد. دانشمندان برای بررسی این موضوع به انجام یک آزمایش اقدام کردند.
تحقیقات نشان داد زنانی که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌بردند زمانی که بخش عمده‌ای از کالری مصرفی خود را در وعده صبحانه دریافت کردند طی ۳ ماه ۲ برابر و نیم بیشتر از زنانی که بخش عمده کالری خود را در وعده شام دریافت کردند شاهد کاهش وزن بودند.

دانشمندان می‌گویند احتمالا این موضوع به دلیل آن است که زمانی که فرد بخش عمده کالری روزانه خود را در وعده صبحانه دریافت می‌کند زمان زیادی برای مصرف آن طی ساعات آتی دارد. با این حال، مصرف بخش زیادی از کالری روزانه در وعده شام به دلیل آنکه فرد به بستر می‌رود به بدن اجازه سوزاندن آن را نمی‌دهد.
برچسب ها: اضافه وزن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها