به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۲۸۴۵۸۷

طالبان مجسمه‌های اسب بدخشان را تخریب کردند

گروه بین‌الملل: مقام‌ها و مسئولان محلی بدخشان می‌گویند، مجسمه‌های اسب که حالت بزکشی را نشان می‌دادند و در سال‌های پسین در چهارراهی/چوک مرکز ولسوالی کشم این ولایت ساخته شده بود، به تازه‌گی توسط تروریست‌های طالبان تخریب شده است.
طالبان مجسمه‌های اسب بدخشان را تخریب کردند
در این مجسمه‌ها از چاپ‌اندازان که برای گرفتن بز تلاش می‌کنند، نمایش داده شده و به‌نام چوک اسب‌ها مشهور است. شهیدآقا شمس، ولسوال کشم بدخشان این ویران‌گری را به طالبان نسبت می‌دهد. به گفتۀ او، «این مجسمه‌ها یک نماد فرهنگی بود و تخریب آن هیچ توجیه دینی ندارد.» احمدبشیر صمیم، والی بدخشان نیز می‌گوید که طالبان این مجسمه‌ها را کامل تخریب کرده‌اند. تخریب این مجسمه‌ها واکنش‌ تند شهروندان به‌ویژه فعالان بدخشان را به همراه داشته است. آنان این کار طالبان را به تخریب مجسمه‌های بودا که توسط این گروه تخریب شده بود، یکی دانسته‌اند.
 
تصویرِ پیش از تخریب‌شدن مجسمه‌های اسب در کشم بدخشان
طالبان  در زمان حاکمیتش مجسمه‌های بودا در بامیان را نیز تخریب کرده بود. اخیراً با پیش‌رَوی طالبان در شماری از ولسوالی‌ها، دربارۀ امنیت برخی از اثرها و آبده‌های تاریخی نگرانی‌هایی مطرح می‌شود.

طالبان در مالستان غزنی اموال مردم را به تاراج برده و آتش زدند 
شماری از  فعالان ولسوالی مالستان غزنی در یک نشست خبری در کابل می‌گویند که طالبان در زمان تصرف این ولسوالی خانه‌ها و دکان‌های بسیاری را در نخست به تاراج برده و سپس به آتش کشیده‌، غیرنظامیان را به گلوله بسته و ۳ هزار خانواده را آواره کرده‌اند. به گفتۀ آنان، در درگیری و تصرف مالستان توسط طالبان، ۴۰ غیرنظامی و نظامی تاکنون کشته شده‌اند. فعالان ولسوالی مالستان با صدور قطع‌نامه‌یی از دولت خواستار پس‌گیری این ولسوالی از طالبان و افزایش نیرو در مالستان شدند. آنان هم‌چنان از طالبان خواستند که جلو کشتار غیرنظامیان و تخریب خانه‌های مسکونی را بگیرند. مینا نادری، یکی از برگزارکننده‌گان این نشست می‌گوید: «حملۀ طالبان بر مالستان افزون به خسارات مالی و تلفات انسانی، هزاران نفر را بی‌جا ساخته و حضور جنگ‌جویان طالبان سبب قطع ارایۀ خدمات دولتی شده است و در شرایط بد کرونایی مردم به خدمات صحی دست‌رسی ندارند.» نادر، باشندۀ مرکز مالستان می‌گوید، دو پسر جوانش که هیچ بسته‌گی با دولت نداشتند، توسط طالبان تیرباران شده‌اند. نادر اکنون با دیگر اعضای خانواده‌اش به کابل پناه آورده و نگران آیندۀشان‌اند. او تأکید می‌کند که مردم در وضعیت دشوار قرار گرفته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها