به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۴ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۲۸۴۵۹۳

گرانی گوشت در ماه‌های آینده واقعیت دارد؟

گرانی گوشت در ماه‌های آینده واقعیت دارد؟
گروه اقتصادی: مشکل دامداران در تأمین خوراک دام سبک آن‌قدر شدید است که سبب شده تا آن‌ها دام‌هایشان را با سرعت به کشتارگاه بفرستند.همین موضوع عاملی شده که در حال حاضر عرضه بیش از نیاز بازار باشد و قیمت گوشت بالا نباشد اما بر اساس گفته‌های فعالین صنفی حوزه دام سبک دیری نخواهد پایید که در پاییز کمبود و افزایش قابل‌توجه قیمت گوشت را تجربه کنیم. اگرچه که معاون امور تولیدات دامی وزارت کشاورزی اساساً وجود بحران را رد می‌کند.

این روزها وضعیت دام‌های سبک به سبب خشک‌سالی و از میان رفتن قابل‌توجه مراتع و کمبود علوفه از یک‌سو و گرانی و عدم دسترسی مناسب به نهاده‌های دامی با نرخ دولتی از سوی دیگر در شرایط بسیار نامساعدی قرار دارد.شرایطی که به سبب آن مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در گفتگو با خبرگزاری می‌گوید: امروز در شرایطی قرار داریم که قیمت هر کیلو گوشت گوسفند زنده برای دامدار 80 هزار تومان تمام می‌شود اما در مقابل همین گوشت را از دامدار نهایتاً کیلویی 50 هزار تومان خریداری می‌کنند. طبیعتاً دامدار نیز در چنین شرایطی که در حال متضرر شدن است ترجیح می‌دهد گوسفندانش حتی بره‌ها را به‌سرعت روانه کشتارگاه کند تا بیش از این متضرر نشود.

او خاطرنشان می‌کند: این عرضه غیرقابل‌اجتناب و بسیار بیش از تقاضای بازار در شرایطی جریان دارد که ما در پاییز با کمبود دام سبک مواجه خواهیم شد. به‌نحوی‌که با ادامه این روند به‌جای می‌رسیم که عرضه گوشت گوسفندی در پاییز بسیار کمتر از تقاضا خواهد بود و همین موضوع نیز سبب افزایش قیمت قابل‌توجه گوشت گوسفندی خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در انتها خاطرنشان می‌کند: ما وضعیت نامناسب اقتصادی مردم را درک می‌کنیم اما در همین مدت به سبب بی‌تدبیری‌ها دامداران بسیاری نیز متضرر شده و یا ورشکست شده‌اند. بااین‌همه اگر دولت آینده به معنای واقعی کلمه همت کند و اقداماتی در جهت تأمین به‌موقع و تضمین قیمت مناسب نهاده‌های دامی را به انجام رساند و همچنین در جهت منطقی کردن قیمت هر کیلو گوشت دام سبک تلاش کند، می‌توان امید داشت این بحران دیری نپاید و شرایط به روال عادی بازگردد.

دامداران در حال ورشکستگی
شبیه همین سخنان نیز از سوی افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک کشور بیان‌شده است. او در رابطه با وضعیت دام‌های سبک به خبرنگار خبرگزاری گفت: ما بارها در رابطه با وضعیت تأمین نهاده‌های دامی به مسئولان هشدار دادیم. هشدارهایی که از حدود 2 سال پیش شروع شد اما در تمام طول این مدت نادیده گرفته شد و از همین رو است که به شرایط بحرانی امروز رسیده‌ایم.

او افزود: از یک‌سو میزان تخصیص نهاده‌های دامی با قیمت دولتی به دام سبک کم بوده است و از سوی دیگر همین میزان هم که از طریق سامانه بازارگاه بنا بود به دست دامدار برسد با نابسامانی عدیده همراه است و یا دامدار نمی‌تواند آن را خریداری کند یا زمانی نهاده‌ها به دست دامدار می‌رسد که دیر شده است.رئیس اتحادیه دام سبک کشور خاطرنشان کرد: در موضوع نهاده‌های دامی دامدار مجبور است نهاده‌های موردنیازش را از بازار آزاد تهیه کند، از سوی دیگر همین دامدار در تهیه علوفه نیز افزایش هزینه دارد. به همین جهت هزینه هر کیلو گوشت دام سبک بسیار بالا رفته و به حدود 90 هزار تومان رسیده اما قیمت خرید این گوشت از دامدار تقریباً نصف این مبلغ و در حدود 40 تا 50 هزار تومان است.

داردس در انتها می‌افزاید: طبیعی است که در چنین شرایطی دامداری که دامداران در حال ورشکستگی هستند دام‌های خود را به‌سرعت به کشتارگاه بفرستند. موضوعی که سبب می‌شود در ماه‌های آینده با مشکل جدی کمبود گوشت دام سبک مواجه شویم و در بازار شاهد افزایش قیمت قابل‌توجه گوشت گوسفندی باشیم.

وعده‌های ادامه‌دار وزارت کشاورزی
شرایط نامساعد دامداران در شرایطی جریان دارد که وزارت جهاد کشاورزی در موضوع نهاده‌های دامی مدعی است هیچ مشکلی در تأمین وجود ندارد. در همین رابطه مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخی کوتاه به سؤال خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین مبنی بر آنکه چرا مشکل تأمین به‌اندازه و به‌موقع نهاده‌های دامی مرتفع نشده است و وجود بحران در تأمین خوراک دام سبک را تائید می‌کنید یا خیر، گفت: مقدار بسیار زیادی نهاده دامی وارد کشور شده است و امروز در بنادر کشور حجم قابل‌توجهی نهاده دامی داریم. مشکل نهاده‌های دامی عدم وجود یا عدم تأمین آن نیست بلکه مشکل در حمل‌ونقل آن است. ما در چند مدت اخیر تلاش‌ها و رایزنی‌های بسیاری برای حل این مشکل داشته‌ایم و امیدواریم این موضوع نیز به‌زودی با تدابیری که اندیشیده شده کاملاً مرتفع شود.

او افزود: غیر از این مشکل مختصر که به‌زودی مرتفع خواهد شد دیگر بحرانی دراین‌ارتباط وجود ندارد و بهتر است به مباحث این‌چنینی دامن زده نشود.این گفته‌های معاون وزیر کشاورزی درحالی بیان می‌شود که اواخر هفته گذشته منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور گفته بود: بی‌تدبیری ماه‌هاست دامداران را با مشکل تأمین نهاده دامی و افزایش هزینه تمام‌شده تولید مواجه کرده است. دامداران به دلیل عدم توانایی در نگهداری دام‌های خود، عرضه را افزایش داده‌اند به‌نحوی‌که شاهد عرضه دام‌های نارس و مولد هستیم.

او با انتقاد از سیاست‌های مسئولان در چند سال اخیر در حوزه تولید و بازار دام‌پروری کشور، اظهار کرد: سیاست‌های مسئولان بیش از آنکه همسو با توسعه تولید باشد بر ضد آن بوده است، به‌طور مثال، ممنوعیت صادرات در شرایط مازاد دام که بارها درباره اشتباه بودن آن هشدار دادیم یکی از بازدارنده‌های توسعه تولید در این حوزه بوده است. تصمیم اشتباه دیگر در این حوزه ایجاد قوانین دست‌وپا گیر است که مانعی بر سر راه حمایت از دامداران ایجاد کرده است.

رئیس شورای تأمین دام کشور با تأکید بر اینکه می‌شد با اعمال سیاست صحیح خرید حمایتی از بحران‌های حوزه دام‌پروری جلوگیری کرد، افزود: مسئولان با اعمال سیاست‌های درست در خرید حمایتی می‌توانستند همراه با کنترل شتاب افزایش قیمت، ذخیره‌سازی نیز انجام دهند.حال در شرایطی که دولت تا چند هفته دیگر تغییر می‌کند، باید منتظر ماند و دید آیا در این میان مسئولین فعلی وزارت جهاد کشاورزی برای پایان بحرانی که کمابیش در حدود 2 سال گذشته جریان داشته است و امروز به شرایط بسیار نامساعدی رسیده است، موفق خواهند بود یا باید انتظار پاییزی باقیمت‌های بسیار بالای گوشت را داشته باشیم.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: گوشت قرمز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها