به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۲۸۴۹۰۸

مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا

مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا
گروه علمی: واکسیناسیون افراد علیه کروناویروس می تواند با بروز واکنش یا عوارض جانبی در بدن همراه باشد که این امر رعایت برخی نکات، پیش از اقدام به تزریق واکسن و پس از آن را ضروری می‌کند. متخصصان بر این باورند که ابتلا به نوع خفیف بیماری پس از واکسیناسیون یا بروز عوارض جانبی ناشی از آن، غیرمنتظره نیست و نباید افراد را از انجام واکسیناسیون منصرف کند.دکتر شاشانک جوشی، عضو کارگروه بیماری کووید-۱۹ در ایالت ماهاراشترا در هند گفت: هر دو واکسن مورد استفاده در این کشور شامل واکسن کوواکسین و کوویشیلد کاملا ایمن هستند و بروز عوارض جانبی جزئی نه تنها برای این واکسن های خاص، بلکه هر واکسن دیگری مورد انتظار است.روزنامه "ایندین اکسپرس" در گزارشی تازه به برخی مراقبت‌ها و ملاحظات ضروری و دستورالعمل‌های لازم مرتبط با واکسیناسیون اشاره کرده که به شرح زیر است:

ملاحظاتِ پیش از واکسیناسیون
- در صورتی که فردی به دارو حساسیت دارد لازم است با پزشک مشورت کرده و توضیحات ضروری را دریافت کند. در چنین شرایطی باید فاکتور شمارش کامل خون یا هموگرام با عنوان اختصاریِ CBC (به مفهوم اطلاعات کلی درخواستی پزشک درباره سلول‌های خون بیمار)، پروتئین واکنش پذیر سی (CRP) یا ایمونوگلوبولین-ای (IgE) تحت نظر پزشک بررسی شود.
- پیش از واکسیناسیون فرد باید غذای کافی و داروی تجویزی را مصرف کند. تا حد امکان آرامش داشته باشد و لازم به ذکر است که مراجعه به مشاور برای افرادی که مضطرب هستند، کمک کننده است.
- افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا باید شرایط جسمی خود را با مشورت پزشک تحت کنترل داشته باشند. بیماران مبتلا به سرطان، به ویژه بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند نیز باید طبق توصیه های پزشک و تحت نظر متخصص عمل کنند.
- همچنین به افرادی که به عنوان بخشی از روند درمان کووید-۱۹ پلاسما یا آنتی بادی مونوکلونال دریافت کرده اند یا افرادی که در یک ماه و نیم گذشته آلوده شده‌اند، توصیه می شود که در حال حاضر واکسن تزریق نکنند.

ملاحظاتِ پس از واکسیناسیون
- ضرورت دارد فرد واکسینه شده پس از تزریق در مرکز درمانی تحت کنترل باشد تا از هر گونه واکنش شدید آلرژیک مصون بماند و پس از آنکه تشخیص داده شد که بدن به واکسن حساسیت نشان نداده، فرد می تواند محل را ترک کند.
- عوارض جانبی مانند احساس درد در محل تزریق و تب شایع است و جای نگرانی نیست. برخی عوارض جانبی دیگر مانند لرز و خستگی نیز ممکن است مشاهده شود اما طی چند روز برطرف می شود.

یک توصیه‌ ضروری
واکسن به سیستم ایمنی بدن می آموزد که چگونه عامل تهدید کننده خارجی را شناسایی کرده و با آن مقابله کند. به طور معمول چند هفته بعد از واکسیناسیون، بدن از ایمنی کافی در برابر ویروس برخوردار می شود و این بدان معنی است که ممکن است فرد طی چند روز پس از واکسیناسیون به ویروس آلوده شود زیرا بدن فرصت کافی برای ایجاد ایمنی در برابر بیماری را نداشته است.بنابراین نکات پیشگیری از ابتلا به بیماری باید حتی پس از واکسیناسیون رعایت شود. استفاده از ماسک، رعایت بهداشت دست و حفظ فاصله فیزیکی در مکان های عمومی نباید به دلیل تزریق واکسن کنار گذاشته شود.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها