به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۲۸۴۹۸۱

پازل بیماری آلزایمر را ۵ سال به تعویق می‌اندازد

پازل بیماری آلزایمر را ۵ سال به تعویق می‌اندازد
گروه علمی: پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که ذهن فعال در دوران پیری می‌تواند بیماری آلزایمر را تا ۵ سال به تأخیر بیندازد. یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد انجام بازی‌های پازل و کارت بازی در سنین بالا، می‌تواند آغاز آلزایمر در فرد را تا ۵ سال به تعویق بیندازد.
 
شرکت‌کنندگان در این پژوهش به پرسش‌هایی نظیر اینکه چه میزان کتاب می‌خوانند، بازی‌های رومیزی و یا پازل را در طول سال انجام می‌دهند یا خیر، پاسخ دادند.در این پژوهش، محققان دریافتند انجام بازی‌های پازل، کارت بازی و خواندن کتاب و نیز درگیر کردن خود در دیگر فعالیت‌های مهیج ذهنی در زمانی که فرد در سنین بالا به سر می‌برد، می‌تواند آلزایمر را تا ۵ سال به تعویق بیندازد.

بر اساس یافته‌های این پژوهش که نتایج آن در تاریخ ۱۴ ژوئیه در «مجله نورولوژی» متعلق به آکادمی عصب شناسی آمریکا منتشر شد، نزدیک به دو هزار مریض که میانگین سنی ۸۰ سال را داشتند و به زوال عقل مبتلا نبودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. در طول هفت سال پژوهش و با آزمایش‌های سالانه و شناختی، حدود ۴۵۷ نفر با میانگین سنی ۸۰ سال دچار آلزایمر و یا اختلال در یادآوری، فکر کردن، تصمیم گیری در انجام کارهای روزانه شان شدند.

شرکت کنندگان در این پژوهش به پرسش‌هایی درباره فعالیت‌های شناختی در زمان کودکی، بزرگسالی و میانسالی پاسخ دادند؛ همچنانکه آن‌ها به پرسش‌هایی درباره اینکه در طول سال چه میزان کتاب می‌خوانند، بازی‌های رومیزی بازی می‌کنند و یا بازی‌های پازل را انجام می‌دهند، مورد پرسش قرار گرفتند.بر اساس یافته‌های این پژوهشگران، پاسخ دهندگانی که بیشترین فعالیت ذهنی را دارا بودند، تا سن ۹۴ سالگی دچار آلزایمر شدند؛ این در حالی است که آن‌هایی که دارای کمترین فعالیت ذهنی بودند، معمولا تا سن ۸۹ سالگی دچار آلزایمر شدند؛ این یعنی ۵ سال زودتر.

این اختلاف ۵ ساله با وجود آن رخ داد که محققان عوامل احتمالی دیگر که می‌تواند در خطر آلزایمر دخیل باشد مانند جنسیت، آموزش را مورد کنترل قرار دادند.رابرت اس ویلسون، دکترای مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو گفت: هیچ وقت برای آغاز انجام کار‌های ارزان و قابل دسترسی که ما در پژوهش مان مورد بررسی قرار دادیم، دیر نیست. یافته‌های ما نشان می‌دهد که آغاز چنین فعالیت‌هایی حتی در دهه هشتم عمر (۸۰ سال به بعد) برای به تعویق انداختن آلزایمر مفید خواهد بود.
برچسب ها: آلزایمر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها