به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۲۸۵۱۰۲

آمریکا سرکوب اعتراضات در ایران را محکوم کرد

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره خشونت نیروهای امنیتی حکومت ایران علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز را محکوم کرده است.
آمریکا سرکوب اعتراضات در ایران را محکوم کرد
ند پرایس اعلام کرد: اعتراضات در ایران که ابتدا از استان خوزستان به دلیل کمبود آب – در نتیجه خشکسالی و نیز سوء مدیریت و بی‌توجهی دولت - شروع شد، اکنون به شهرهای مختلف، از جمله تهران، کرج، و تبریز، گسترش یافته است. مردم ایران اینک نه تنها برآورده نشدن نیازهایشان، بلکه محقق نشدن آرمان‌هایشان را در زمینه احترام به حقوق بشر - حقوقی که افراد در سراسر جهان از آن برخوردارند- در کانون توجه خود قرار داده‌اند.  ند پرایس تاکید کرده است، مردم ایران حق دارند نارضایتی‌‌های خود را بیان کرده و دولت را به پاسخگویی وادار کنند٬‌ اما ما شاهد گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره تیراندازی به معترضان و مرگ چندین نفر بودیم. ما به‌کارگیری خشونت علیه اعتراضات مسالمت آمیز را محکوم می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است، ما از حق ایرانی‌ها برای برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز و ابراز عقیده، بدون ترس از خشونت و بازداشت از سوی نیروهای امنیتی حمایت می‌کنیم. ما همچنین گزارش‌های مربوط به کندی سرعت اینترنت در منطقه را زیر نظر داریم. پرایس از حکومت ایران خواست به شهروندان این کشور اجازه دهد از حقوق‌ خود در زمینه آزادی بیان و دسترسی آزادانه به اطلاعات، از جمله از طریق اینترنت بهره‌مند شوند.
طی روزهای گزارش‌هایی در خصوص کندی سرعت اینترنت در استان خوزستان و تشدید تدابیر امنیتی در شهرهای مختلف این استان منتشر شده است. این در حالی است که تجمع‌های اعتراضی روز گذشته در دیگر نقاط ایران از جمله در بهارستان اصفهان و ایوان غرب در استان ایلام برگزار شد. دوشنبه نیز در مرکز شهر تهران و همچنین کرج تظاهرات اعتراضی برگزار شد. تبریز نیز بعدازظهر شنبه صحنه اعتراضات بود، بجنورد در خراسان شمالی، سقز در کردستان، و همچنین اصفهان نیز از جمله دیگر مناطقی هستند که در روزهای اخیر ناآرامی‌ها و اعتراضاتی را شاهد بودند. به گزارش رسانه‌های داخل ایران در دورتازه اعتراضات در کشور تاکنون دست‌کم پنج نفر از جمله یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند. اما عفو بین الملل در گزارشی شمار کشته‌شدگان را هشت نفر اعلام کرده است. بحران كم آبی، قطع مکرر برق، سقوط پول ملی، تورم شدید، تشدید سرکوب منتقدان و مخالفان و همچنین انسداد سیاسی باعث افزایش و گسترش نارضایتی‌ها در ایران شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها