به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۲۸۵۱۳۹

ادعاهای عجیب به نام طب ایرانی

ادعاهای عجیب به نام طب ایرانی
گروه جامعه: مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طب سنتی تقابل و تعارضی با واکسیناسیون ندارد، گفت: برخی صحبت‌هایی بر این اساس انجام می دهند که «ما اصلا فرزندمان را واکسن نزدیم و هیچ مشکلی هم نداشته است»؛ پاسخ این افراد این است که فرزندشان در چتر ایمنی عمومی که به سبب درصد بالای پوشش واکسیناسیون اتفاق افتاده، قرار گرفته که تاکنون بیمار نشده ولی اگر درصد ایمنی کاهش یابد بدون شک همه افراد با مشکل مواجه خواهند شد.
 نفیسه حسینی یکتا، با تاکید بر اینکه طب ایرانی با تزریق واکسن کرونا منافاتی ندارد، گفت: متاسفانه ادعاهای عجیبی را با نام طب ایرانی می‌شنویم، مدعیانی که خود را صاحب نظر این حوزه می‌دانند اقدام به اظهار نظر می‌کنند. آنچه که می‌توان با قطعیت گفت این است که نه تنها واکسیناسیون در تقابل و تعارض با اصول و مبانی طب ایرانی نیست بلکه سابقه روش‌هایی شبیه به واکسیناسیون که طبیعت بدن را وادار به تقویت می‌کرده و بدن را با میکروارگانیسم‌ها و عوامل بیماری‌زا آشنا می‌کرده است و استفاده از این روش‌ها در طب ایرانی و بومی ما به تاریخی قبل از تاریخ واکسیناسیون رسمی در دنیا باز می‌گردد.
وی افزود: بنابراین نه تنها واکسیناسیون با طب ایرانی در تعارض نیست بلکه بر اساس ردپایی که در منابع ما وجود دارد مدعی هستیم که مکتب طب ایرانی در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارد و اتفافا مقالات این موضوع در مجلات معتبری هم به چاپ رسیده است. پس اینکه طب ایرانی با واکسیناسیون مخالفت دارد به هیچ وجه صحیح نیست.
حسینی یکتا تاکید کرد: اگر کرونا را هم در نظر نگیریم گاهی هم برخی صحبت‌هایی بر این اساس می‌کنند که «ما اصلا فرزندمان را واکسن نزدیم و هیچ مشکلی هم نداشته است»؛ پاسخ این افراد این است که فرزندشان در چتر ایمنی عمومی که به سبب درصد بالای پوشش واکسیناسیون اتفاق افتاده است قرار گرفتند که تاکنون بیمار نشدند ولی اگر درصد ایمنی کاهش یابد بدون شک همه افراد با مشکل مواجه خواهند شد. این متخصص طب ایرانی درباره درمان کرونا، اظهار کرد: درمان قطعی این بیماری در طب رایج هم وجود ندارد. هر وقت ادعایی شد که یک روش درمانی در هر یک از مکاتب درمانی می‌تواند درمان قطعی کووید۱۹ باشد بدون شک باید به مسیر علمی این ادعا شک کرد. درمان قطعی وجود ندارد ولی روش‌های طب ایرانی می‌تواند در بهبود و پیشگیری کمک کننده باشد.
وی افزود: از شیوع همه‌گیری کرونا به گوشمان می‌رسید که افراد روش‌هایی را برای کمک به درمان کرونا مطرح می‌کردند و برخی هم روش‌هایی ارائه می‌دادند که می‌توانست آزمایش شود، مسیر بررسی این ادعاها به جز در کارآزمایی‌های بالینی قرار ندارد. از ابتدای شیوع کرونا ۹۸ کارآزمایی بالینی درحوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های سنتی در مراکز دانشگاهی داشتیم و گزارش حدود ۵۵ عدد از آنها به دفتر ما رسیده است و تعدادی از آنها هم توانسته مجوز داروی گیاهی کمک کننده به درمان کرونا را از سازمان غذا و دارو بگیرد و ما جز این مسیر تحقیقاتی نداریم.


 
برچسب ها: طب ایرانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها