به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۸ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۲۸۵۱۸۲
بایدن به‌دنبال تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران

بلینکن: مذاکرات با ایران نامحدود نیست

بلینکن: مذاکرات با ایران نامحدود نیست
گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا گفت: بازگشت ایران و ایالات متحده به تعهدات خود در برجام به نفع دو کشور است.
 آنتونی بلینکن افزود: ایالات متحده کنار مردم ایران ایستاده است تا صدای آن‌ها شنیده شود و گفت که مردم ایران خواهان آزادی و احترام به حقوق‌شان هستند. ما شاهد این بودیم که اعتراضات اخیر در ایران از خارج از تهران آغاز شد و حال به خود تهران رسیده است.
  وی همچنین به موضوع مذاکرات برای احیای برجام اشاره کرد و گفت ما مصمم هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.
 بلینکن در پاسخ به این سوال مصاحبه‌کننده که «اگر مذاکرات با ایران شکست بخورد آیا گزینه نظامی روی میز خواهد بود؟» گفت نمی‌خواهد وارد گمانه‌زنی‌ها شود.
او گفت بازگشت دو کشور به تعهدات خود در برجام هم به نفع ایران است و هم به آمریکا، «ولی این بستگی به ایران دارد که در این زمینه تصمیم‌گیری کند».
 بلینکن گفت: روند گفت‌و‌گوها با ایران بر سر برجام نمی‌تواند به طور «نامحدود» ادامه پیدا کند و اکنون زمان تصمیم‌گیری ایران است.
وی  افزود که ایالات متحده «حسن نیت و تمایل» خود برای بازگشت به توافق برجام را نشان داده و در حال حاضر «توپ در زمین ایران است.»
ایران و آمریکا شش دور مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری اعضای حاضر در توافق برجام را در وین، پایتخت اتریش، با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام داده‌اند تا برجام را احیا کنند. اما به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فاصله میان دور ششم مذاکرات با دور بعدی طولانی شده است.
آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خردادماه برگزار شد و با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه دولت اعلام کرد دور بعدی مذاکرات برجام به بعد از زمان تحلیف آقای رئیسی محول شده است.
همچون وزیر خارجه ایالات متحده، وزارت خارجه فرانسه نیز پیش از این هشدار داده بود که ایران با عدم بازگشت سریع به میز مذاکرات، شانس توافق هسته‌ای و احیای برجام را به خطر می‌اندازد.گفته می‌شود که در مدل نخستین برجام، ایران ابتدا موظف شده بود برای مدت چند ماه تعهدات هسته‌ای خود را انجام داده و پس از راستی‌آزمایی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحریم‌ها رفع شوند.این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران خواستار آن است که ابتدا آمریکا تعهدات برجامی خود را انجام دهد، و تنها پس از راستی‌آزمایی از سوی جمهوری اسلامی "در زمانی معقول"، این کشور نیز تعهدات برجامی خود را اجرا کند.
از سوی دیگر، جمهوری اسلامی در خواست کرده بود که آمریکا تضمینی به ایران بدهد تا مانع از تکرار خروج دولت بعدی از توافق هسته‌ای گردد. موضوعی که دولت بایدن از منظر حقوقی قادر به اجرایی کردن آن نیست.اکنون نگاه‌ها متوجه تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی است. منتقدان تیم مذاکره‌کننده روحانی بر این باورند که این تیم قاطعیت لازمه را در پیشبرد این مذاکرات نداشته است.
این در حالی است که مقامات آمریکا تاکید کرده‌اند که دولت جدید ایران نیز به "توافق هسته‌ای بهتری" دست نخواهد یافت. گفته‌اند که موضوع در مذاکرات وین بر سر "قاطعیت بیشتر یا کمتر" نیست. آمریکا رویکرد خود را تغییر نخواهد داد.
 بایدن به‌دنبال تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران
روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال  از برنامه دولت جو بایدن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به‌دلیل پیشرفت‌های این کشور در زمینه تولید و به‌کارگیری موشک‌های هدایت شونده دقیق و هواپیماهای بدون سرنشین خبر داد.به نوشته این روزنامه، این بسته جدید تحریمی در پاسخ به نگرانی‌های فزاینده آمریکا از تهدیدهایی است که این تجهیزات نظامی پیشرفته ایران برای نظامیان آمریکا و متحدین آن‌ها در منطقه ایجاد می‌کند.یک مقام آمریکایی که نامش برده نشده، به وال استریت جورنال گفت: پهپادهای ایرانی یک تهدید روزافزون برای هم‌پیمانان ما در منطقه هستند و استفاده از این تجهیزات افزایش چشمگیری داشته است.در بسته تحریم‌های جدید، سامانه‌های تدارکاتی ایران در ارتباط با پهپاد و موشک‌ها و نیز عواملی که مظنون به تامین قطعات مورد نیاز برای این تجهیزات باشند، هدف قرار می‌گیرند.
مقامات امنیتی غربی گفته‌اند که توانایی‌های ایران در طراحی و تولید پهپادها و موشک‌های بالستیک، در مقایسه با برنامه غنی‌سازی هسته‌ای آن، یک «تهدید فوری‌تر» است.
هر چند بخش وسیعی از امور مرتبط با برنامه موشکی ایران از سال‌ها پیش از سوی آمریکا تحریم شده است اما مقامات دولت جو بایدن به وال استریت جورنال گفته‌اند تحریم‌هایی که در دست تنظیم است، دقیق‌تر خواهد بود و می‌تواند به طور موثرتری راه پیشرفت ایران در این عرصه‌ها را سد کند.

 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها