به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۸ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۲۸۵۲۴۵

در فصول گرم سال ذخایر خونی کشور را دریابیم

در فصول گرم سال ذخایر خونی کشور را دریابیم
گروه جامعه: در تقویم کشورمان روز نهم مرداد ماه روز ملی انتقال خون است و در این روز در چهل و هفت سال پیش سازمان انتقال خون کشور با هدف تهیه و تامین خون و فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران در سراسر کشور را تامین کند. ذخایر خونی طی سالیان گذشته دچار نوساناتی  شده است که با همت اهدا کنندگان مستمر و مشارکت افراد در این کار خیر اینگونه مشکلات برطرف شده است.

امروزه داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی، هموفیلی از خون و فرآورده های خونی تهیه می شود و پلاسمای ایرانی برای تامین برخی از داروها به خارج از کشور ارسال می شود خون و فرآورده های خونی ایرانی دارای استاندارد های خوبی و در سطح بین المللی است.در دوران شیوع بیماری کرونا در دنیا با کاهش ۷۰، درصدی میزان مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون مواجهه بودن اما این آمار در آب آن در حدود هشت درصد بوده است که نقطه فوتی برای کشورمان محسوب می شود. برخی از کشورها در دوران کرونا برخی از استاندارد های خود را در زمینه اهدای خون را کاهش داده ولی ایران اصلا زیر بار این موضوع نرفته استو خون ایران یکی از با کیفیت تربت خون های اهدایی را دارد.

نیاز کشور به اهدای خون هم وطنان 
مجید مسلمی معاون انتقال خون استان تهران با اشاره به لزوم افزایش مشارکت مردم در زمینه امر خیر اهدای خون سالم خود اظهار کرد: در حال حاضر کشور نیازمند مشارکت افراد در زمینه اهدای خون سالم خود است و مردم باید مشارکت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

او ادامه داد: امسال ۴۷ امین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون است به همین دلیل پویشی تخت عنوان ۴۷ تا ۴۷ از تاریخ ۲۴ خرداد ماه سال جاری که روز انتقال خون جهانی است تا روز ملی انتقال خون بر گزار می شود و هدف از برگزاری این جشنواره افزایش میزان مشارکت مردم در امر اهدای خون و مشارکت بیشتر افراد مستمر است.من از اهداکنندگان خون کمال تشکر را دارم و توصیه به مردم عزیز دارم که به عنوانه عیدانه خون سالم خود را به نیازمندان هدیه بدهند.

مسلمی بیان کرد: در حال حاضر ما نیازمند همه گروه‌های مختلف خونی هستیم زیرا نیاز به خون همیشگی و دائمی است من از مردم تهران درخواست دارم که توجه بیشتری به امر اهدای خون سالم داشته باشند زیرا بیش از ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی در سطح استان تهران وجود دارد و تهران بیشترین مصرف کننده خون و فرآورده های خونی در میان سایر استان های کشور است.

معاون انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه عمر پلاکت کوتاه است و باید به مصرف بیماران برسد، افزود: مردم باید در زمینه اهدای پلاکت و پلاسما همچنین دیگر فرآورده های خونی مشارکت بیشتری داشته باشند.
مسلمی تاکید کرد: در حال حاضر با گرم شدن هوا میزان مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون کاهش پیدا کرده است و این کاهش مراجعه نباید تداوم داشته باشد تا ذخایر خونی در تهران پایدار بماند.او گفت: در حال حاضر میزان مراجعه اهدا کنندگان به مراکز انتقال خون بین ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر در روز است که این عدد جهت حفظ شرایط مطلوب ذخیره خون افزایش پیدا کند. در حال حاضر وضعیت خون در تهران مساعد بوده ولی این شرایط ناپایدار است و مردم باید مشارکت بیشتری در این خصوص داشته باشند.
برچسب ها: اهدای خون
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها