به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۸ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۲۸۵۲۴۹

درمان فلج گفتاری با کمک اندام مصنوعی عصبی

درمان فلج گفتاری با کمک اندام مصنوعی عصبی
گروه علمی:دانشمندان آمریکایی موفق شدند فلج گفتاری افراد را به کمک اندام مصنوعی عصبی درمان کنند. افرادی که توانایی سخن گفتن ندارند زندگی سختی را تجربه می‌کنند. با این حال، همزمان با پیشرفت علم و دانش پزشکی، محققان توانسته‌اند امکاناتی برای تسهیل روابط این افراد با دیگران ارائه کنند.
در جدیدترین تحقیقات، دانشمندان آمریکایی دانشگاه سان فرانسیسکو به طور موفقیت آمیز توانستند از یک اندام مصنوعی عصبی (neuroprosthesis) برای سخن گفتن افرادی که دچار فلج گفتاری هستند رونمایی کنند. این اندام مصنوعی می‌تواند سیگنال‌های ارسال شده از مغز فرد را به واژگان تبدیل کرده و در یک صفحه به نمایش در آورد.

محققان برای توسعه این فناوری بیش از یک دهه وقت گذشته اند. یکی از اساتید مسئول در این تحقیقات می‌گوید: برای نخستین بار در جهان موفق شدیم سیگنال‌های مغزی افراد ناتوان در سخن گفتن را به واژگان کامل ترجمه کنیم. این واژگان و کلمات در یک صفحه نمایشگر بروز کرده و فرآیند روابط با دیگران را تسهیل می‌کند.
سالانه هزاران نفر در جهان به دلیل بیماری، تصادف یا سکته مغزی توانایی سخن گفتن را از دست می‌دهند. دانشمندان می‌گویند با تحقیقات بیشتر در این زمینه می‌تواند در آینده نزدیک به این افراد برای ارتباط کامل با دیگران کمک کرد.

محققان می‌گویند با توسعه بیشتر این روش، فرد می‌تواند به طور معمول ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه در دقیقه برای ارتباط با دیگران را بیان کند. این سطح از کلمات تقریباً معادل میزانی است که یک فرد سالم به طور طبیعی سخن می‌گوید.

دانشمندان در این تحقیقات اقدام به مطالعه در زمینه «ترمیم عضلانی – صوتی از طریق رابط رایانه‌ای – مغزی» کردند. برای اینکار محققان افراد مختلف را مورد مطالعه قرار دادند. به عنوان مثال، یک فرد که در اواخر دهه ۳۰ زندگی خود قرار داشت و بیش از ۱۵ سال به دلیل مشکلات مغزی از آسیب جدی ارتباط میان مغز و دستگاه صوتی و اندام‌های خود رنج می‌برد، مورد بررسی قرار گرفت.

این فرد از زمان آسیب توانایی کمی برای حرکت سر، گردن و ماهیچه‌ها برخوردار بود. دانشمندان موفق شدند از طریق الگوریتم‌های رایانه‌ای سیگنال‌های مغزی این فرد را شناسایی کرده و ۵۰ کلمه‌ای مختلف از جمله آب، خانواده و خوب را از طریق پیام‌های بخش کورتکس مغز تشخیص دهند.محققان امیدوارند با گسترش بیشتر این روش و نیز توسعه فناوری‌های دیگر، توانایی کلامی افرادی که به دلیل حوادث مختلف قدرت سخن گفتن خود را از دست داده اند، بازگردانند.
برچسب ها: فلج گفتاری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها