به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۲۸۵۲۵۵

دو سناریو از وضع افغانستان: یکی تار، دیگری تیره

دو سناریو از وضع افغانستان: یکی تار، دیگری تیره
گروه بین الملل: بخش‌هایی از خاک افغانستان به تصرف تروریست‌های طالبان در آمده است. امید چندانی به مقاومت ارتش این کشور در برابر تروریست‌های طالبان نمی‌رود. آمریکا اوضاع افغانستان را اسفناک ارزیابی می‌کند و آلمان نیز دو سناریو برای این کشور متصور شده است.
بحران در افغانستان روز به روز تشدید می‌شود. هر روز اخبار جدیدی درباره تصرف این یا آن بخش از خاک افغانستان توسط تروریست‌های طالبان منتشر می‌شود.این در حالی است که جاری شدن سیل شدید در شرق این کشور نیز بر دامنه مشکلات دولت افغانستان دوچندان افزوده است.بر اساس گزارشی که از سوی اداره آمریکایی بازرسی برای بازسازی افغانستان (سیگار) منتشر شده، افغانستان با "بحرانی حیاتی" روبه‌رو است.گفته می‌شود که از زمان آغاز خروج نیروهای آمریکایی و دیگر کشورهای عضو ناتو از افغانستان، شمار حملات طالبان دو برابر شده است.
شمار قربانیان غیرنظامی درگیری‌های بین طالبان و نیروهای دولتی افغانستان نیز به شدت افزایش یافته است. گفته می‌شود تنها در دو ماه آوریل و مه بیش از ۷۰۰ نفر از افراد غیرنظامی این کشور جان خود را از دست داده‌اند.ارزیابی دولت آلمان از اوضاع افغانستان نیز مجال چندانی برای امیدوار بودن به پایداری دولت افغانستان و ارتش این کشور در برابر حملات تروریست‌های طالبان باقی نمی‌نهد.روزنامه تاگس‌اشپیگل با استناد به ارزیابی محافل دولتی آلمان به دو سناریو درباره آینده افغانستان اشاره کرده است. بر اساس ارزیابی "خوش‌بینانه‌تر" دولت اشرف غنی قادر به مقاومت تا زمستان سال جاری می‌گردد. همین موضوع می‌تواند به دولت اجازه تنفس تا بهار سال آینده را بدهد.
گفته می‌شود که با سرد شدن هوا و بارش برف، راه‌های ارتباطی در بسیاری از نقاط افغانستان غیرقابل عبور می‌شوند و همین موضوع می‌تواند در تداوم حملات تروریست‌های طالبان وقفه بیاندازد.
بر اساس ارزیابی دوم، نیروهای طالبان در همین ماه‌های پیش‌رو و پیش از فرا رسیدن فصل زمستان کار را یکسره کرده و کنترل قندهار، هرات و کابل را به دست خواهند گرفت.
در ارزیابی دولت آلمان وقوع چنین امری منتفی نیست. در حال حاضر ۲۲۰ منطقه افغانستان در تصرف طالبان است. این در حالی است که دولت مرکزی این کشور تنها کنترل ۷۰ منطقه را در دست دارد. در ۱۱۰ منطقه دیگر همچنان جنگ جریان دارد.اخبار نگران کننده‌ای درباره محاصره قندهار توسط طالبان به گوش می‌رسد. گفته می‌شود طالبان خود را برای حمله نهایی با هدف تصرف این شهر آماده می‌کنند.نیروهای نظامی افغانستان نیز چندان امیدی به رسیدن کمک از سوی دولت مرکزی ندارند. راه‌های ارتباطی بین کابل و قندهار در تصرف طالبان است.
نیروهای طالبان بر اساس تاکتیک "محاصره، قطع ارتباط و حکومت" پیشروی می‌کنند. به سخن دیگر، آن‌ها یک شهر یا منطقه را محاصره می‌کنند. آنگاه همه راه‌های ارتباطی آن منطقه را به تصرف خود در می‌آورند و پس از تصرف آن شهر یا منطقه، به سرعت دستگاه‌های اداری و اجرایی خود را راه می‌اندازند. در حال حاضر مناطق گسترده‌ای در شمال، جنوب و شرق افغانستان به تصرف تروریست‌های طالبان در آمده است. کنترل نیروهای دولتی بیشتر به مناطق مرکزی این کشور محدود می‌شود.این در حالی است که شهر کابل نیز در حال حاضر در محاصره مناطقی است که دستخوش رویارویی نیروهای ارتش این کشور با نیروهای طالبان است.
تروریست‌های طالبان موفق شده‌اند راه ارتباطی ولایت فراه واقع در غرب افغانستان و در نزدیکی مرز این کشور با ایران تا ولایت پکتیکا، واقع در مرز پاکستان را به تصرف خود در آورند.
به این ترتیب عملا شمال و جنوب این کشور را از هم جدا کرده‌اند. در عین حال آن‌ها موفق شده بر مسیر ولایت بلخ تا قندهار نیز تسلط یابند.از سوی دیگر، گفته می‌شود که راه‌‌های ارتباطی دومین شهر بزرگ افغانستان، هرات، در غرب این کشور با مناطق مرکزی این کشور قطع شده است.گفته می‌شود شماری از سربازان ارتش افغانستان در ارتباط با پیشروی نیروهای طالبان مواضع خود را ترک کرده و از وحشت انتقام آن‌ها به نقاط دیگر گریخته‌اند. به عنوان نمونه گفته می‌شود که هزار سرباز ارتش افغانستان اخیرا به تاجیکستان فرار کرده‌اند.


 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها