به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۸ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۸۵۲۶۴
اداره کشور تنها با کمک جامعه امکان پذیر است

پایه‌های اعتماد در کشور آسیب جدی دیده است

پایه‌های اعتماد در کشور آسیب جدی دیده است
گروه جامعه: «اعتماد» را باید مهمترین دستاورد یک حاکمیت دانست. هرچه اعتماد در جامعه تبلور یابد نشان از آن دارد که مسئولان کارنامه موفقی را در قبال مردم خود به جای گذاشتند و در این بستر اگر بحران و چالشی هم به کشور وارد شود، مردم برای حل موضوع همراه تصمیم‌گیران نظام سیاسی خود خواهند شد.

پس از تایید طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس، شاهد افزایش نارضایتی‌های اجتماعی هستیم، تایید این طرح پس از بحران تنش آبی و اعتراضات گسترده در سراسر خوزستان به وقوع پیوست که افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر خود گذاشت. متاسفانه شواهد در کشورمان حکایت از آن دارد که اعتماد مردم به مسئولان به پایین‌ترین سطح خود رسیده و فضای ناامیدی در کشور حاکم شده است.

مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه گذشته طرحی را تصویب کرد که طرح صیانت از فضای مجازی به کمیسیون خاص ارجاع شود تا مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی قرار بگیرد. طرح‌هایی که به شکل اصل ۸۵ در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود به صورت آزمایشی قابلیت اجرایی دارد و مهلت آزمایشی آن نیز در صحن مجلس مشخص می‌شود و بازه زمانی آن توسط نمایندگان و با رأی آن‌ها معین خواهد شد و پس از سیر این مراحل شورای نگهبان آن را مورد بررسی قرار خواهد داد و در نهایت شکل اجرایی و قانونی به خود خواهد گرفت.
نماینده چابهار در مجلس در سخنرانی خود پس از تایید این طرح، در مخالفت با آن سخن گفت. وی روز تصویب طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس را روز تلخ مجلس نامید و گفت: امروز روز تلخی برای مجلس بود، از مردم عذرخواهی می‌کنم. مجلسی که برای آب خوزستان و سیستان و بلوچستان و کرونای سیستان و بلوچستان و گلستان و مشکل واکسیناسیون جلسه غیررسمی نداشت، برای بحث طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی هم جلسه غیر علنی تشکیل داد و هم متاسفانه بررسی این موضوع را به ماده ۸۵ ارجاع داد آن هم در شرایطی که ایرادات اساسی به آن وارد بود.
نماینده چابهار در گفتگو با رویداد۲۴ با اشاره به کاهش اعتماد مردم به مسئولان نسبت به آینده کشور ابراز نگرانی کرد.

اداره کشور تنها با کمک جامعه امکان پذیر است
معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس یازدهم می‌گوید: کاهش روز به روز اعتماد مردم به مسئولان، موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد و این برای کشوری که هزاران شهید را فدا کرده تا سربلند باشد، زیبنده نیست.او گفت: روزگاری این کشور گرفتار جنگ تحمیلی بوده است. هشت سال به معنای واقعی دفاع مقدس کردیم و انصافاً توده‌های مردم با کمترین گله پای کار آمدند تا نام و خاک ایران بماند. دلیل اصلی آن، صداقت در کلام مسئولان آن دوران بود. مردم حرف‌های آن‌ها را باور داشتند و برای همین از راحتی خود گذشتند. اما سال‌های اخیر کشور را با آن ایام مقایسه کنید؛ از مردمی که از درآمد خوبی برخوردارند می‌خواهند از گرفتن یارانه انصراف دهند، اما کل انصرافی‌ها ۳ درصد اعلام می‌شود. از طرفی، دوره‌ای را تعیین می‌کنند تا مردم ملک‌های خود را در سامانه ثبت کنند، اما درصد کمی دولت را همراهی می‌کنند. از این‌دست مثال‌ها زیاد است، اما باید پرسید چرا به این نقطه رسیدیم؟وی افزود: اعتماد مردم به مسئولان به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده و این برای آینده کشور خطرناک است، زیرا اداره هرچه بهتر کشور تنها با کمک جامعه امکان‌پذیر است.

فاصله میان حرف تا عمل مردم را عصبانی می‌کند
این نماینده استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از این بحران، تمرین درست حرف زدن است. اگر از دروغ‌گویی در این زمینه که حتماً باید با آن برخورد شود عبور کنیم، گاهی می‌بینیم برخی مسئولان ما زیادی خوشبینانه اظهارنظر می‌کنند و یا حرف‌های می‌زنند که بیشتر جنبه حدسی دارد. مردم وقتی این حرف‌ها را می‌شنوند و در فاصله زمانی کوتاه می‌فهمند خبری از عمل نیست، عصبانی می‌شوند و سعی می‌کنند کمتر به واسطه حرف‌های مسئولان برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

سعیدی یادآور شد: به طور مثال، در موضوع واکسیناسیون مردم تاکنون کلی اظهارنظر شده، اما هرچه جلوتر رفتیم دیدیم واقعیت با آن صحبت‌ها، فرسنگ‌ها فاصله داشته است. چه لزومی دارد مسئولان کشور تا این اندازه به دو کشور روسیه و چین اعتماد کنند در حالی که در موضوع ارسال محموله واکسن، این دو کشور حتی از برخی کشور‌های غربی هم با ما بدتر برخورد کردند. پس بدانیم که به این دو کشور دوست هم ابداً نمی‌توان اعتماد کرد و این اظهارات تنها مردم را از تصمیم‌گیران کشور دور می‌کند و این بحران زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که به همکاری مردم نیاز داشته باشیم.

پایه‌های اعتماد در کشور آسیب جدی دیده
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: آقای رییس جمهور قول‌هایی در خصوص بازار بورس، قیمت و وفور کالا‌های اساسی و... دادند، اما دیدیم که این شعار‌ها توخالی است. در این شرایط، پایه‌های اعتماد در کشور آسیب جدی دیده است و بدتر از آن، می‌بینیم که هیچ مسئولی نه استعفاء می‌دهد و نه عذرخواهی می‌کند. از این‌رو یک روز خطاب به آقای رییس جمهور گفتم تحقیقات نشان داده هیچ‌کس از عذرخواهی نمرده است، ولی متاسفانه فرهنگ استعفاء و عذرخواهی در کشور اصلاً وجود ندارد.

وی افزود: اینکه مردم ایران سوار بر اتوبوس می‌شوند و به مرز ارمنستان می‌روند و در آن صف‌های طولانی، انتظار واکسن را می‌کشند، عزت ایران را نشان می‌دهد؟ این سوءتدبیر‌ها به اعتبار کشورمان لطمه زده اما خبری از معذرت‌خواهی از درگاه ملت نیست. من به عنوان نماینده مجلس و یک مسئول از ملت ایران برای این نوع اداره کشور صمیمانه عذرخواهی می‌کنم. واقعاً قرار نبود با آن همه جانفشانی‌های اول انقلاب به این نقطه برسیم.
سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان کشور یاد بگیرند که اگر فرد یا افرادی انتقاد کردند صد جور انگ به آن‌ها نزنند. اینقدر افراد را خودی و غیرخودی نکنند، گاهی باید شنید و اگر حق بود عذرخواهی کرد.
مرجع : رویداد۲۴
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها