به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۸ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۲۸۵۳۰۳

افزایش مرگ و میر ناشی از گازهای گلخانه ای

افزایش مرگ و میر ناشی از گازهای گلخانه ای
گروه علمی: آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی موجب مرگ انسان‌ها می‌شود و سالانه بیش از هشت میلیون نفر در سراسر جهان از تاثیرات هوای سمی جان خود را از دست می‌دهند.در یک تحلیل مشخص شد انتشار هر ۴۴۳۴ تن گاز دی اکسید کربن یک نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

این روزنامه انگلیسی نوشت: بر اساس اولین تحلیل درباره مضرات آلاینده‌های کربنی، به طور متوسط سبک زندگی حدود سه آمریکایی به اندازه‌ای گازهای گلخانه‌ای تولید خواهد کرد که برای مرگ یک شخص کافی است و انتشار آلاینده‌ها از فقط یک نیروگاه که سوخت آن زغال سنگ است منجر به مرگ بیش از ۹۰۰ نفر می‌شود.
در این تحقیق جدید که بر اساس آن چه به آن هزینه اجتماعی کربن گفته می‌شود، انجام شده است خسارت مالی از انتشار یک تن دی اکسید کربن و همچنین تلفات جانی ناشی از انتشار این گازها که موجب بحران‌های آب و هوایی می‌شود، تخمین زده شده است.

این تحلیل با استفاده از مطالعات متعدد درباره بهداشت عمومی به این نتیجه رسیده است که در ازای هر ۴۴۳۴ تن دی اکسید کربن که وارد جو زمین می‌شود، یک نفر در جهان از افزایش دما جان خود را از دست خواهد داد. این دی اکسید کربن اضافی معادل انتشار آلاینده‌هایی است که ۳.۵ آمریکایی در طول زندگی خود تولید می‌کنند.
بر اساس این تحقیق، با افزودن ۴ میلیون تن بیشتر از سطح سال گذشته که به طور میانگین توسط کارخانه زغال سنگ آمریکا تولید شده است، تا پایان این قرن ۹۰۴ نفر جان خود را از دست خواهند داد. در مقیاس بزرگتر، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰، موجب نجات جان حدود ۷۴ میلیون نفر در سراسر جهان در این قرن خواهد شد.

به گفته دنیل برسلر از دانشگاه کلمبیا و نویسنده این تحلیل، این رقم قطعی نیست چرا که فقط تعداد مرگ و میر ناشی از گرم شدن هوا در آن ذکر شده است و مرگ و میر به علت سیل، طوفان، از بین رفتن محصولات و سایر تاثیرات ناشی از بحران‌های آب و هوایی در نظر گرفته نشده است.

در این تحقیق همچنین آمده است در حالی که ۳.۵ آمریکایی با انتشار آلاینده‌های هوا موجب مرگ یک نفر می‌شوند، این رقم در خصوص مردم برزیلی هر ۲۵ نفر و در خصوص مردم نیجریه هر ۱۴۶ نفر است.آلودگی هوا حاصل از سوخت‌های فسیلی نیز به طور مستقیم موجب مرگ انسان‌ها می‌شود و آنطور که دانشگاه هاروارد در ماه فوریه در تحقیقی منتشر کرد، سالانه بیش از ۸ میلیون نفر در سراسر جهان از تاثیرات هوای سمی جان خود را از دست می‌دهند.

از ماه گذشته موج‌های گرمایی سراسر جهان را فرا گرفته است از جمله گرمای شدید و آتش سوزی‌های گسترده در آمریکا، افزایش دمای هوای در سیاتل و پورتلند بی سابقه بود و موجب شد صدها نفر از گرمازدگی و مشکلات ناشی از آن جان خود را از دست بدهند. دانشمندان می‌گویند بحران‌های آب و هوایی حاصل انتشار گازهای کربنی موج‌های گرما را بیشتر و شدیدتر می‌کند.به نوشته گاردین در حالی که در این مقاله به انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط افراد اختصاص داده شده است، اما باید بر روی سیاست‌های تجارت‌ها و دولت‌هایی که بر انتشار آلاینده‌ها تاثیر دارند متمرکز می‌شد.
برچسب ها: آلودگی هوا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها