به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۲۸۵۳۵۷

چرا مذاکرات وین همچنان معلق مانده است؟

چرا مذاکرات وین همچنان معلق مانده است؟
گروه سیاسی: روزنامه همشهری نوشت: در حالی‌که دولت دوازدهم آخرین روزهایش را سپری می‌کند و رئیس‌جمهوری تأکید کرده که فرصت توافق از این دولت گرفته شده است، اما جزئیاتی که غریب‌آبادی به آنها اشاره کرده، حاکی از آن‌ است که به نتیجه نرسیدن مذاکرات، دلایلی فراتر از قانون اقدام راهبردی مجلس داشته است.
پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اختلافات اساسی دو طرف در رسانه‌ها مطرح شده بود، اما هیچ‌یک از طرف‌های ایرانی و آمریکایی درباره جزئیات گفت‌وگوهای وین و اختلاف‌نظرها صحبت نکرده بودند. از سوی دیگر مقامات آمریکایی هم بار دیگر برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کردند.به‌گفته غریب‌آبادی، آمریکا کل تفاهم درباره احیای برجام را به پذیرش بندی درخصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره زدند.
غریب‌آبادی گفته که این خواسته «کاملاً با موضوع مذاکرات غیرمرتبط و مضر است.» همچنین آمریکایی‌ها «رفع برخی تحریم‌ها و همچنین خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیماً به پذیرش این بند منوط کردند.» همچنین آمریکا در مذاکرات وین حاضر به لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات متعارف نشده است.
ایران از آغاز مذاکرات تأکید داشت که باید همه تحریم‌ها لغو و سپس در این زمینه راستی‌آزمایی شود تا ایران نیز به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد، اما براساس گفته‌های غریب‌آبادی «مدل آمریکا برای انجام تعهدات اصولی و راستی‌آزمایی در 2روز صرفاً یک مدل تشریفاتی و خالی از فایده عملی است.»حال باید دید که دولت آینده با وجود این اختلاف‌نظرها چطور با مذاکرات مواجه می‌شود و آن را ادامه می‌دهد. آن هم درحالی‌که روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد که دولت آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای یک کارزار تحریمی علیه برنامه موشکی و توان پهپادی ایران است.


 
برچسب ها: مذاکرات وین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها