به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۲۸۵۴۶۸

۶ میلیون مترمکعب نیاز چوبی کشور در سال

۶ میلیون مترمکعب نیاز چوبی کشور در سال
گروه اقتصادی: رئیس طرح توسعه زراعت چوب از تخصیص ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به زراعت چوب تا پایان سال خبر داد.کامران پور مقدم رئیس طرح توسعه زراعت چوب  با اشاره به ضرورت توسعه حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار زراعت چوب در کشور اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه براساس بند ۳ ماده ۳۸ بهره برداری چوبی از جنگل‌های کشور ممنوع شد و متناسب با آن در برنامه ششم مقرر شد، برای تامین بخشی از نیازهای کشور در طول برنامه ۷۵ هزار هکتار عملیات زراعت چوب با همکاری بخش خصوصی و صنایع چوب به مرحله اجرا در بیاید.
 
او افزود: در گذشته بخشی از نیازهای چوبی صنعت چوب کشور از جنگل‌های طبیعی تامین می‌شد که با ممنوع شدن بهره برداری چوبی از جنگل‌ها، بخشی از منبع تامین کننده نیازهای چوبی از دسترس خارج شد.
پور مقدم با اشاره به اینکه در حدود ۹۰۰ هزار هکتار پتانسیل یابی توسعه زراعت چوب صورت گرفته است، بیان کرد: سازمان جنگل‌ها در ارتباط با آبخیزداری با کمک موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، طرح مطالعات در سال ۹۶ و ۹۷ را به مرحله اجرا گذاشتند تا پتانسیل قابل توسعه کشت زراعت چوب با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای شناسایی و برای این عرصه‌ها نقشه تهیه کنند.

رئیس طرح توسعه زراعت چوب ادامه داد: پتانسیل یابی لازم طرح توسعه زراعت چوب در حدود ۹۰۰ هزار هکتار در سه بخش استفاده از منابع آبی و دائمی چشمه‌ها، رودخانه، آب‌های نامتعارف و استفاده از اراضی ملی، دولتی و اراضی شخصی صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه تا پایان سال چهارم برنامه ۴۵ هزار هکتار عملیات زراعت چوب صورت گرفته است، بیان کرد: در برنامه ششم توسعه متناسب با اعتباراتی که به سازمان جنگل‌ها تخصیص داده شد، در قالب تسهیلات بانکی و کمک‌های فنی و اعتباری برنامه ریزی لازم برای توسعه زراعت چوب انجام گرفت و پیش بینی می‌شود که تا پایان امسال ۴۰ هزار هکتار به زیر کشت رود تا به اهداف کمی برنامه ششم دست پیدا کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به تسهیلات طرح توسعه زراعت چوب گفت: بخش اول تسهیلات کم بهره بانکی به ازای هر هکتار ۱۵ میلیون تومان با بهره ۱۲ درصد و ۴ سال تنفس مربوط به کشاورزانی است که نسبت به امر زراعت چوب اقدام می‌کنند و بخش دیگر کشاورزانی هستند که به امر کشت گونه‌های سریع الرشد زراعت چوب تشویق شدند و با کمک موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور، گونه‌ها و واریته‌های پرمحصول با همکاری یکدیگر در نهالستان‌های دولتی تولید کردیم و بین کشاورزان متقاضی زراعت چوب، نهال به صورت رایگان توزیع می‌شود.
به گفته او، بنابر تفاهم صورت گرفته با صاحبان صنایع چوب به عنوان مصرف کننده اصلی قرار شد تا بحث سرمایه گذاری توزیع نهال، کشت و خرید تصمینی از کشاورزان بخش زراعت چوب انجام شد.

ضرورت توسعه زراعت چوب به ۱۵۰ هزار هکتار در ۵ سال آینده
 پور مقدم نیاز چوبی کشور را حدود ۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: بنابر بررسی و مطالعات صورت گرفته حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار عملیات توسعه زراعت چوب در ۵ سال آینده باید صورت گیرد تا نیاز کشور تامین شود.

رئیس طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها ادامه داد: با توجه به مطالعات و پتانسیل یابی لازم، اعتبارات مورد نیاز دولتی برای توزیع نهال یارانه دار باید صورت گیرد و در بحث استفاده از تسهیلات بانکی در ۲ سال اخیر، تخصیص اعتبار مناسب بوده است.پور مقدم با اشاره به تخصیص ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای زراعت چوب تا پایان سال خبر داد.

برنامه ریزی برای توسعه زراعت چوب با آب های نامتعارف
این مقام مسئول با اشاره به آخرین جزئیات استفاده از آب‌های نامتعارف در طرح توسعه زراعت چوب گفت: در ۲ سال اخیر بخشی از برنامه ریزی برای توسعه زراعت چوب با استفاده از آب‌های  نا متعارف و پساب‌های صنعتی و شهری است که بتوانیم کار زراعت چوب انجام دهیم، بدین منظور با وزارت نیرو و حفاظت محیط زیست هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا از یک طرف به منابع آبی فشار وارد نشود و از طرف دیگر بحث آلودگی‌ها بررسی شود تا مشکلی ایجاد نشود و متناسب با هر منطقه بتوانیم از آب‌های نامتعارف استفاده کنیم.
او در پایان با اشاره به اینکه بخشی از آب‌های نامتعارف برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی و تصفیه استفاده می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته در برخی استان‌ها از آب‌های نامتعارف برای بحث توسعه زراعت چوب استفاده شد که قرار است این کار را در آینده توسعه دهیم.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: زراعت چوب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها