به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۲۸۵۴۹۳

کشف دو ابر جرم قرمز در کمربند سیارک‌ها

کشف دو ابر جرم قرمز در کمربند سیارک‌ها
گروه علمی: دانشمندان آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن در مطالعه اخیرشان به سرپرستی "سونااو هاسگاوا"(Sunao Hasegawa) از کشف دو جرم قرمز در کمربند اصلی بین مریخ و مشتری خبر دادند.به گزارش ایسنا، کمربند سیارک‌ها یا کمربند اصلی یا کمربند اصلی سیارک‌ها(asteroid belt) یک قرص پیرا-ستاره‌ای و منطقه‌ای در منظومه خورشیدی است که حدوداً در میان مدارهای مریخ و مشتری واقع شده‌ است.  
 
فرض بر این است که این اجرام مداخله گر فراتر از نپتون شکل گرفته و به نوعی به مدارهای فعلی خود وارد شده‌اند. این اجرام سیارک‌هایی با نام‌های "۲۰۳ Pompeja "و "۲۶۹ Justitia " هستند که هر دو نیز مملو از مواد آلی و احتمالا اجزای سازنده حیات بر روی زمین هستند.این سیارک‌ها در فاصله حدود ۲.۷ و ۲.۶ برابر فاصله زمین تا خورشید در کمربند سیارک‌ها می‌چرخند. به نظر می‌رسد ۲۰۳ Pompeja با حدود ۷۰ مایل عرض از نظر ساختاری سالم است اما گویا ۲۶۹ Justitia با عرض حدود ۳۵ مایل یا بیشتر، احتمالاً قطعه‌ای حاصل از یک برخورد قبلی است. دانشمندان با در نظر گرفتن مدار دایره‌ای پایدار این اجرام تصور می‌کنند که آنها از مدت‌ها پیش در این مکان حضور داشته‌اند.

اجرام دارای مواد آلی در منظومه شمسی از خود نور آبی را منعکس می‌کنند و این در حالی است که اجرام دارای مواد آلی خارج از منظومه شمسی به رنگ قرمز می‌درخشند. علت قرمز بودن سطح بسیاری از آنها مواد آلی است.
اجرامی با چنین مواد آلی یخ زیادی در سطح خود دارند و به همین دلیل فرض دانشمندان بر این است که این اجرام باید در یک محیط بسیار سرد ایجاد شده باشند. در ادامه نیز تابش خورشیدی بر روی آن یخ سبب ایجاد مواد آلی پیچیده شده باشد.

۲۰۳ Pompeja و ۲۶۹ Justitia اجرام خاصی هستند زیرا قرمزتر از هر جرم دیگری که در کمربند سیارک‌ها دیده می شود ظاهر شده‌اند. درست بودن این نتایج ممکن است شواهدی از مهاجرت سیاره‌ای در منظومه شمسی اولیه ارائه دهد.بیشتر این اجرام باقیمانده به عنوان اجسام فرا نپتونی شناخته می‌شوند و در کمربند کویپر و فراتر از نپتون می‌چرخند. بسیاری از آنها قرمز هستند که گویا ۲۰۳ Pompeja و ۲۶۹ Justitia نیز با آنها مطابقت دارند.
"کارین اوبرگ"(Karin Öberg) از دانشگاه هاروارد که در این مطالعه مشارکت نداشت در گفتگو با نیویورک تایمز گفت: این یک کشف هیجان انگیز است که نشانه‌هایی از منشا حیات دارد.
برچسب ها: کمربند سیارک ها
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها